Steve Wozniak grundlagde Apple sammen med Steve Jobs i 1976.
Dengang var det Wozniak, der udviklede de to første Apple-computere, Apple I og Apple II, og han arbejdede i firmaet frem til 1987.
Efterfølgende har han arbejdet for en række Silicon Valley-virksomheder, og nu deler han ud af de erfaringer, som han har gjort sig i sin karriere.
Det sker i et interview med Forbes-bloggeren Cesar Orosco, som erhvervsbloggen Business Insider efterfølgende har udledt disse fire håndgribelige karrieretrick af:
1. Lyt til dine unge medarbejdere
Det er ofte de unge og nyansatte ingeniører, der har visionerne for den næste store ting.
"Ingeniørerne i bunden er nogle gange meget vigtige. Det er i deres hoveder, at du finder de ideer, der kan drive din virksomhed fremad," siger Wozniak
Derfor anbefaler Wozniak, at du sørger for hele tiden at lytte til de ideer, der kommer fra seneste tilkommende hjerne.
Wozniak var selv en ingeniør i HP's lommeregner-division, da han opfandt den computer, der blev til Apple I. Dengang tiggede han gentagne gange sine chefer om at få lov til at producere den for HP, men hver gang fik han et nej. I stedet grundlagde han Apple sammen med Steve Jobs.
2. Tal med din chef
Det er ikke kun på ledelsesgangen, at man vil have gavn at tale med de nyansatte medarbejdere. Som menig medarbejder vil du også have stor gavn af at være i dialog med den administrerende direktør i virksomheden.
"Gør det ikke til en regel, at du kun kan tale med din nærmeste chef, som så vil tale med sin chef, der så til sidst taler med sin chef," siger Wozniak.
I stedet anbefaler han, at du uanset din position i firmaet husker at dele dine ideer og tanker med den øverste ledelse.
3. Du skal ikke lurepasse...
Det kan være fristende at lurepasse og se, hvad konkurrenterne foretager sig, før du lancerer et nyt produkt.
Men ifølge Wozniak er det altid bedst at være først ude med en ny produkttype.
Han erkender ganske vist, at det kan være ekstremt hårdt at overbevise kunderne om, at de har et behov for dit produkt, men i sidste ende mener han, at belønningen også er markant større, hvis du som first-mover får succes med dit produkt.
"I de første dage hos Apple løb vi næsten ikke nogen risiko. Det var et marked, der var i vækst fra et absolut nulpunkt. Så når du starter i et helt uopdyrket marked, har du en first-mover-fordel, der kan betyde, at alt du rører ved bliver til guld," mener han.
4. Et nej betyder ikke, at din idé er dårlig
Når du får et nej til din idé, er det ikke nødvendigvis, fordi den er dårlig. Det kan være, at ledelsen ikke forstår din idé eller mener, at den vil være for omkostningstung.
"Ledelsen vil ofte være meget tilbageholdende og kun være villig til at løbe en ganske lille risiko," siger Wozniak.
Bonustip:
Steve Wozniaks tidligere kompagnon Steve Jobs var også flittig til at dele ud af sine karrieretip.
Se eksempelvis disse to korte klip:
Læs også:
Her er hvad du kan lære af Facebook-stifterens kanon-succes