Dette spilfirma skal redde Star Wars

Det bliver Electronic Arts, der skal udvikle fremtidens Star Wars-spil.

Artikel top billede

Disney har nu indgået en eksklusiv aftale med spilfirmaet Electronic Arts, som får rettighederne til at udvikle spil baseret på Star Wars-universet. Det sker, efter at Disney har besluttet at lukke det legendariske spilstudie LucasArts, der står bag klassikere som Monkey Island-serien, Day of the Tentacle og mange Star Wars- og Indiana Jones-spil.  

LucasArts blev solgt til Disney-koncernen sidste år sammen med resten af George Lucas' galaktiske imperium, og i sidste måned valgte Disney så at afskedige de 200 medarbejdere og lukke spilstudiet.

Disney betalte omkring 22 milliarder kroner for Lucasfilm og de andre George Lucas-firmaer sidste år, og dermed har selskabet også fået licens til at producere nye Star Wars-film. Der er allerede tre film på vej, og de tilhørende spil skal nu udvikles hos Electronic Arts.

"Enhver spiludvikler drømmer om at lave spil til Star Wars-universet," lyder kommentaren fra EA-chef Frank Gibeau i en pressemeddelelse.

Samtidig beholder Disney dog rettighederne til spil på mobile og sociale platforme som Facebook samt helt simple onlinespil med Star Wars-tema.

Electronic Arts fortæller, at det er spiludviklerne hos Dice (Battlefield), Visceral (Dead Space) og Bioware (The Old Republic), der skal skabe de nye spil. De bliver baseret på Frostbite 3-motoren fra Dice.

Den første af de nye Star Wars-film fra Disney kommer i 2015. EA fortæller, at man også vil udvikle spil med helt nye historier, der ikke bygger direkte på filmene.

Det nu lukkede LucasArts blev stiftet i 1982 under navnet Lucasfilm Games. Spilstudiet blev kendt for sine humoristiske og syrede adventure-spil, som det klassiske Maniac Mansion fra 1987. I de seneste år har spilstudiet mistet en stor del af sin glans.

Det sidste Star Wars-spil, Force Unleashed 2 fra 2010, blev ikke en stor succes.

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S