Anklage: Trustpilot lader betalende kunder skjule dårlige anmeldelser

Men har du ikke betalt, vil Trustpilot ikke hjælpe, lyder kritikken. Trustpilot afviser kritikken.

Artikel top billede

Trustpilot er populær hos sine investorer, der har lagt 75 millioner kroner i ideen om at samle brugeranmeldelser. Men nogle af de butikker, der bliver anmeldt på Trustpilot, er knap så tilfredse med sitet.

En mindre test, omtalt på Google+, hævder at påvise, at Trustpilot er hurtigere til at fjerne dårlige anmeldelser, hvis firmaet, der klages over, vel at mærke er betalende kunde. Betaler man ikke, skal man ikke forvente at få sure opstød og dårlige anekdoter fjernet.

Trustpilot afviser, at der skulle være forskel.

Fordel at betale?

Et af eksperimenterne gik ud på at lægge fiktive anmeldelser på seks forskellige webshops.

De tre butikker betaler for Trustpilot-medlemskab. De andre tre gør ikke. Dernæst indsendte butiksejerne klager over anmeldelserne og ønskede dem fjernet. 

De tre betalende Trustpilot-kunder fik angiveligt slettet deres dårlige anmeldelser inden for to dage med begrundelsen, at forbrugeren ikke kunne lave en anmeldelse, når han ikke havde handlet med forretningen.

De tre andre shops, som ikke betaler Trustpilot, fik derimod at vide, at anmeldelsen var kundens oplevelse - og at den ikke kunne slettes. 

Testen er blandt andet lavet af Morten Kristensen, indehaver af brillebutikken Customfit og Cosmos Co

Han påpeger, at der er tale om en uvidenskabelig test, men føler sig sikker i sin sag.

"Der er i alt lavet 7487 printscreens af anmeldelser fra de 20 virksomheder, som vi har kigget på. Så det er ikke baseret på et hurtigt kig, men en masse kedeligt manuelt arbejde, hvilket var den eneste måde, hvorpå vi allle mente, at der kunne laves et fair og retvisende billed," forklarer Morten Kristensen og forklarer, at det har taget otte mand fire uger at gå materialet igennem.

Vi behandler alle lige

Trustpilot afviser, at forskelsbehandlingen mellem betalende og ikke-betalende kunder skulle være en normal praksis.

"Vi kan klart afkræfte, at proceduren er som i det omtalte Google+ indlæg. Når forbrugere eller virksomheder rapporterer anmeldelser, behandler vi dem i den rækkefølge, vi modtager dem, og skelner ikke mellem, om den anmeldte virksomhed har abonnement hos os eller ej," lyder det skriftlige svar.

"Det er vores rolle at fungere som neutral part mellem forbrugeren og virksomheden". 

De er en domstol

Morten Kristensen ser mange gode sider ved Trustpilot og mener, at tjenesten sagtens kan bruges konstruktivt i online markedsføring.
 

"Mit problem med Trustpilot er den objektive tilgang. Som vi alle ved, så har en sag altid to sider, uanset om den er positiv eller negativ. Derfor burde et firma også have lov til at forsvare sig, inden en negativ eller positiv anmeldelse kom online. Hvis man vil være nettets "domstol", så må man også skabe et system, som skaber et fair univers for begge parter," siger Morten Kristensen.

Følg også debatten ovre på Google+.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S