Slagtilbud på Photoshop skal lokke kunder til efter hackerskandale

Adobe har sat prisen ned på Photoshop, så der er tusindvis af kroner at spare. Tilbuddet kommer kort tid efter gigantisk skandale, hvor hackere tømte 38 millioner Adobe-brugerkonti for personlige oplysninger.

Spol tiden halvandet år tilbage. Her lancerede Adobe Photoshop CS6, som kostede 6.500 kroner for en licens, mens en Extended udgave med flere værktøjer kostede 9.300 kroner.

Det var altså et forholdsvist kostbart stykke software og arbejdsværktøj.

Men siden foråret har Adobe ændret sin strategi og valgt at storsatse på abonnementsbaserede versioner af sine programmer under brandet Creative Cloud (CC), hvor billedbehandlingsprogrammet Photoshop CC er at finde.

Og der er sket noget med priserne. I øjeblikket kører Adobe slagtilbud på en pakke med både den nye Photoshop CC og Lightroom 5, og de to fotoprogrammer koster samlet 91 kroner om måneden.

Tilbuddet udløber den 2. december, og det er en del af Adobes Black Friday-kampagne, der kører i USA under Thanksgiving. Men det varer altså længere end fredag, og det er også muligt at benytte på vores breddegrader.

Prisen på 91 kroner gælder kun, hvis der tegnes minimum et 12 måneders abonnement, og derfor er den totale pris for et år: 1.092 kroner.

Det skal du være opmærksom på
Siden lanceringen af Creative Cloud har Adobe været ihærdig med at få rykket Photoshop-folket - og brugere af andre af Adobes programmer - over på abonnementsordningen.

Det er blandt andet sket med flere tilbud, men de fleste var bundet op på, at man allerede ejede en CS-version af eksempelvis Photoshop. Det aktuelle tilbud er dog ikke omfattet af denne begrænsning, og derfor behøver man ikke at have ejet billedbehandlingsprogrammet før.

Umiddelbart kan det lyde fristende at få fingrene i et professionelt stykke billedbehandlingssoftware til en forholdsvis lav pris, når der sammenlignes med, hvad det tidligere har kostet. Der er dog nogle ting, som man skal være opmærksom på.

Det er nemlig svært at vide, hvad programmet kommer til at koste på længere sigt.

Efter de første 12 måneder vil ens kontrakt automatisk blive fornyet, og man vil nu skulle til at betale 'den aktuelle pris for tilbuddet'.

Dermed kan Adobe i princippet vælge at sætte prisen kraftigt i vejret.

Men der vil formentlig gå nogle år, før man rammer en samlet abonnementsindbetaling på de 6.500-9.300 kroner, som en enkelt licens til Photoshop tidligere kostede.

Samtidig kan det være en udfordring, hvis du eksempelvis har valgt at gemme filer i Photoshop-formatet PSD og på et tidspunkt stopper med at abonnere på billedbehandlingsprogrammet.

Dermed kan det være besværligt at arbejde videre med de filer. Der findes programmer, som kan konvertere PSD-filerne, men du risikerer at miste de lag, som de indeholder.

Tordenskyer i clouden
Desuden er der sikkerhedsaspektet. Det er kun kort tid siden, at Adobe blev ramt af en gigantisk skandale.

Her fik hackere adgang til 150 millioner brugerkonti, heraf 38 millioner aktive, som blev tømt for personlige oplysninger som brugernavne, mailadresser, adgangskoder og krypterede kreditkortoplysninger.

Flere hundrede tusinde danske konti var også berørt.
Der kan altså være tordenskyer i Creative Cloud, der skaber turbulens og utryghed i forhold til ens personlige oplysninger.

Du kan læse mere om det store hackerangreb her, og i denne analyse kan du få forklaringen på, hvorfor Adobe formentlig slipper nådigt, mens andre virksomheder ville være blevet presset væsentlig hårdere af et så massivt besøg af ubudne gæster.







Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2020

Siden 2006 har vi hvert år kåret Årets CIO - en pris der kaster lys over det fantastiske arbejde, der bliver gjort rundt omkring i de danske organisationer for at høste det store forretnings-potentiale, der kan drives ud af it og digitalisering.

01. december 2020 | Læs mere


Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Her er Microsofts planer med Windows for 2021: Pønser på fire nye versioner
Windows 10 vil udkomme i et væld af nye afskygninger i det kommende år. Få overblikket her.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan sælger du nemt IT-sikkerhed og backup som en service – og styrker din indtjening
Den klassiske forhandlermodel med salg af produkter er under pres. Som IT-forhandler er du enormt konkurrenceudsat og de kunder der køber, er ikke altid loyale. Den hårde konkurrence giver samtidig stærkt begrænsede margener. For kunden er det er mere besværligt købe produkter end det er at købe services og du risikerer derfor, at kunden smutter over til en nemmere og mere fleksibel løsning - det vil sige til nogen, der sælger services. Nøglen til vækst er ofte at påtage sig rollen som managed service provider. Her tilbyder du en pakke af services, der komplementerer primærproduktet og løser en udfordring for kunden – og styrker dit salg og din indtjening. Du opnår en løbende indtægt, en tættere relation til dine kunder og en fleksibilitet og skalerbarhed, som kun skyen kan tilbyde. Et oplagt eksempel er en kombination af salg af services som cyberbeskyttelse og backup. I denne hvidbog får du konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med at optimere din forretningsmodel.