Så populær er Netflix: Tæsker konkurrenter og danske tv-kanaler

Netflix har fuldkommen knust konkurrenterne, og streamingtjenesten er endda mere populær end flere danske tv-kanaler. Se her hvem der får tæsk.

Artikel top billede

I efteråret 2012 blev den store streamingkamp indledt, da Netflix sammen med HBO Nordic iførte sig boksehandsker og stormede ind på det danske marked.

Nu skulle de indgroede tv-vaner ændres, og de amerikanske tjenester tørnede sammen med nystartede YouBio fra YouSee og etablerede ViaPlay fra ViaSat.

I dag er der ingen tvivl om, hvem der kan række armene mod himlen, og hvem som ligger knust tilbage på kanvassen med blodnæse og blå øjne.

Netflix har nemlig knockoutet alle modstandere og indtager en suveræn førsteplads, når det gælder om at være danskernes foretrukne streamingtjeneste.

Ifølge en rapport fra DR Medieforskning har 19 procent af de danske hjem i dag et abonnement på den amerikanske tjeneste.

Med andre ord er der omkring 450.000 husstande, som streamer film og tv-serier som "Breaking Bad" og "House of Cards".

Netflix' værste konkurrent er i øjeblikket ViaPlay, som seks procent benytter sig af.

YouBio følger efter med blot tre procent, mens HBO Nordic næsten ikke er til at få øje på. Kun en procent af de danske hjem benytter denne tjeneste, som ellers var yderst selvsikker før lanceringen i 2012.

Her blev det meldt ud, at tjenesten ville virke på de fleste online-platforme lige fra smartv til spilbokse og smartphones.

Men flere forsinkelser, tekniske koks og en nonchalant pr-strategi resulterede i, at HBO Nordic blev mødt af rasende og frustrerede brugere, der havde store forventninger, som på ingen måde blev indfriet.

Tallene fra DR Medieforskning afslører, at interessen for HBO Nordic er forsvundet, og der ikke bliver kastet mange penge efter abonnementer.

Modsat gik Netflix' introduktion på de danske marked stort set uden problemer, og allerede fra dag et virkede tjenesten på en lang række af det udstyr, som allerede var i hjemmene lige fra tablet-pc'er til mobiler og konsoller.

Større end TV 2 News og Kanal 5

Rapporten fra DR Medieforskning viser også, at Netflix - målt på seerminutter - er den sjette mest sete tv-kanal i Danmark.

Den er blandt andet mere populær end TV 2 News og Kanal 5, mens Netflix ikke kan slå mastodonter som DR og TV 2.

Alligevel er det overraskende, at streamingtjenesten er så populær efter blot lidt over et år i Danmark:

"Netflix' udbredelse er bemærkelsesværdig i betragtning af, at hver enkelt husstand skal tage stilling til, om man vil betale for tjenesten. De fleste traditionelle tv-kanaler er godt hjulpet af at indgå i de store distributørers tv-pakker og kan da også ses i langt flere husstande," står der i rapporten.

DR Medieforskning konkluderer desuden, at Netflix' voldsomme vækst det seneste år er ved at tage af, og at den nu foregår i et mere moderat tempo.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S