Tv-serie gør grin med nørder og it-guldfeberen i Silicon Valley

HBO lancerer snart tv-serie, der handler om en flok nørder, som forsøger at score kassen med en iværksætter-virksomhed. Komedie-serien tager en humoristisk svingom med livet i Silicon Valley.

Artikel top billede

De er en håndfuld introverte nørder, og de er vant til at blive hånet.

Men nu skal de vise verden, hvem der er konger.

Derfor forsøger de sig med en iværksætter-virksomhed, der udvikler en søgealgoritme.

Sådan er konceptet i en ny komedie fra HBO, der udspiller sig i Silicon Valley, hvilket også er titlen på serien.

Den tager livtag med iværksættermiljøet på den amerikanske vestkyst i området omkring San Francisco, hvor drømmen er at blive den næste tech-milliardær.

På sin hjemmeside skriver HBO, at serien handler om high-tech guldfeberen i Silicon Valley, hvor de personer, som har størst sandsynlighed for succes, samtidig er dem, som er dårligst til at håndtere den.

Det er Mike Judge, som står bag serien, og han er blandt kendt for "King of the Hill" samt "Beavis & Butthead".

Den nye serie skulle angiveligt være delvist inspireret af nogle af hans egne oplevelser, da han arbejdede i Silicon Valley i slutningen af 1980'erne.

Rigtig algoritme

Der er dog også foretaget mere nutidig research til serien, hvor Mike Judge har snuset til startup-miljøet og set massevis af TED Talks.

Ifølge Mercurynews.com har det været vigtigt for ham, at serien til en vis grad er troværdig.

Derfor arbejdede holdet bag serien sammen med studerende fra Stanford University for at skabe noget, der kunne fungere som en autentisk algoritme.

Senere blev den pitchet til rigtige ventureinvestorer for at få en forståelse for, hvilken samtale der ville opstå i sådan en sammenhæng.

Premiere på HBO Nordic

Silicon Valley er efterhånden ved at være en populær scene i fiktionens verden, og den seneste tid har tech-mekkaet været omdrejningspunkt for flere film som "The Social Network", "The Internship" og "Jobs".

Tv-serien "Silicon Valley" har premiere på streamingtjenesten HBO Nordic den 7. april, og første sæson byder på otte afsnit, der hver varer 30 minutter.

Her følger traileren for HBO's nye komedie-serie:

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil