Verdens første smartphone fylder 20 år

Smartphonen Simon kom for første gang til salg i 1994. Vægten lød på et halvt kilogram, og prislappen var astronomisk i forhold til funktionerne.

Artikel top billede

Kan du huske din første smartphone?

Hvis ja, er der stor sandsynlighed for, at der ikke stod IBM på siden af den.

Ikke desto mindre er det IBM-telefonen Simon, som fylder 20 år på elektronikmarkedet, efter at udviklingen af den store, sorte boks med tale- og mailmuligheder blev søsat i 1987 og siden blev luftet offentligt for første gang på en it-messe i 1992.

En app til telefax

Efter det officielle salg gik i gang den 16. august 1994, blev der solgt 50.000 modeller på det amerikanske marked, som telefonen var begrænset til.

Herefter kunne den håndholdte computerenhed kommunikere i 15 netværk i USA, hvor det mobile internet dengang var noget af en fjern fremtidsdrøm.

Prislappen på det halvt kilogram tunge monstrum lød tilbage i 1990'erne på 899 dollar (5.000 kroner i nutidens kurs), men så kunne Simon til gengæld også bruges til at sende mails med, tage noter med - og naturligvis tale i.

Ud over disse funktioner havde Simon-telefonen også en touch-skærm, som dog helst skulle bruges med en stylus-pen for at virke optimalt.

Hvis man derudover hentede en app, kunne Simon også sættes op til at sende og modtage telefax, hvis man altså kunne nå det i telefonens batteritid på én time. 

Bliver udstillet

Simon er for øvrigt blevet hædret med en plads blandt 800 andre afgørende teknologihistoriske fortidslevn på det britiske London Science Museums informationsalder-galleri.

Her bliver verdens første smartphone udstillet fra slutningen af oktober, hvor den forhåbentligt får en noget længere levetid end de seks måneder, som Simon overlevede på markedet efter sin kommercielle fødsel for 20 år siden.

IBM har i dag ingen smartphones på det marked, som selskabet selv var med til at skabe.

It-giganten har dog tidligere hævdet over for Computerworld, at selskabet tjener gode penge på hele smartphone-revolutionens tekniske indmad.

Læs også:
 

Galleri: Her er IBM's mange mistede milliard-muligheder

Galleri: De mest banebrydende mobiltelefoner

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Kristina Svingel Jeppesen som bogholder ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Kontorassistent hos DFI Geisler. Nyt job
Sharp Consumer Electronics har pr. 1. april 2026 ansat Daniel Eriksson som salgsdirektør for de nordiske lande. Han skal især beskæftige sig med at accelerere virksomhedens vækst i Norden. Han kommer fra en stilling som nordisk salgsdirektør hos Hisense. Han har tidligere beskæftiget sig med detailhandel, kommerciel strategi og markedsudvidelser med bemærkelsesværdige resultater til følge. Nyt job

Daniel Eriksson

Sharp Consumer Electronics

netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
Guardsix har pr. 1. april 2026 ansat Annbritt Andersen som Global Chief Revenue Officer (CRO). Hun skal især beskæftige sig med at geare organisationen til en markant skalering i Europa. Hun har tidligere beskæftiget sig med globale kommercielle strategier for nogle af branchens allerstørste spillere, herunder Microsoft. Nyt job