Ny rapport: Forsinkelse er it-projekternes største problem

Det halter med tidsplanerne, når der projekteres it. Bedre udbudsrammer skal give it til tiden, siger IT-Branchen.

Artikel top billede

It-projektrådet er nedsat med henblik på at styrke professionaliseringen af statens it-projekter, og hvert halve år udsendes en rapport om rigets tilstand.

Rapporten for første halvår 2014 er nu blevet offentliggjort af rådet. Du kan læse hele rapporten her.

Siden 1. januar 2011 her rådet set på 45 forskellige offentlige it-projekter, der er blevet risikovurderet. 26 er fortsat i gang, og de repræsenterer en samlet værdi på 1,3 milliarder af statens investeringskroner.

Et af de problemer, som It-projektrådet kan konstatere, er, at mange af projekterne er ramt af forsinkelser.

"Det synes lige nu at være den største udfordring for mange af de igangværende projekter," vurderer It-projektrådet i rapporten.

Syv af de 26 it-projekter forventer ikke at kunne holde tidsplanen. To projekter var også forsinkede ved sidste status, og fem er altså nytilkommet.

"Det er ærgerligt med forsinkede it-projekter for gevinsterne er ofte store, når it-projekterne kommer i mål. Det er den offentlige tingslysning et godt eksempel på," siger Mette Lundberg, direktør for politik og kommunikation i IT-Branchen, om situationen.

To indsatsområder

Tidsfaktoren skal ifølge it-projektrådet løses ved to indsatsområder.

"Projekter skal afgrænses ved at minimere omfang og kompleksitet med fokus på de forretningsmæssige mål, og de statslige it-projekter skal gennemføres med fælles metoder og kvalificerede ressourcer. It-projektrådet vil have øget fokus på realistiske tidsplaner, styring af tid og levering til aftalt tid."

En af de typiske kilder til forsinkelse er, at anskaffelsesfasen bliver trukket i langdrag.

Denne fase indeholder både specificering af projektet og et eventuelt EU-udbud. Et sådan udbud tager mindst seks måneder, skriver rådet.

"Blandt projekterne i statusrapporten tegner der sig et klart billede af, at projekter, der indeholder et EU-udbud, hyppigere overskrider tidsplanen for anskaffelsesfasen end dem, der ikke indeholder et udbud. De projekter, der rummer et EU-udbud, og som bliver forsinkede i anskaffelsesfasen, overskrider gennemsnitlig tidsplanen for fasen med 89 procent."

Ny udbudslov

Det er ærgerligt, mener IT-Branchen, som opfordrer til at der skabes bedre rammer for de offentlige udbud.

"Vi ser ofte, at vi ikke får det bedste ud af it-projekterne, fordi rammerne for udbud ikke er god nok i Danmark. Der er hurtigst muligt brug for en ny udbudslov," siger Mette Lundberg, direktør for Politik & Kommunikation i IT-Branchen.

Og hun konkretiserer:

"Reglerne for udbud skal give bedre mulighed for at skabe en bedre løbende dialog mellem det offentlige og it-leverandørerne. Det vil give bedre it-projekter. Vi skal have fjernet de juridiske barrierer, der bremser dialog ved køb af it-løsninger," siger hun.

På baggrund af forsinkelserne har It-projektrådet sat øget fokus på området i projektgennemførelsen.

Rådet overvejer eksempelvis en ændret model for projektopfølgning, hvor tidsplanen først lægges fast efter gennemførelsen af udbud.

"En særlig problemstilling er, at udbud generelt varer meget længere end planlagt, og de projekter, der går i udbud, typisk har flere måneders overskridelser af tidsplanen. Rådet kan konstatere, at varigheden af udbuddene er kraftigt undervurderet af myndighederne," konkluderes det i rapporten.

Ved afslutningen af alle risikovurderinger sender It-projektrådet et brev til det ansvarlige direktionsmedlem for projektet.
Brevet indeholder rådets samlede vurdering af projektets risikoprofil samt en række konkrete anbefalinger, der har til formål at nedbringe risici.

Læs også:
Store it-projekter: Sådan styrer du dem sikkert i mål

Løbsk it-projekt har kostet Proactive 40 millioner kroner: Her gik det galt

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

    Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S