Artikel top billede

Med opkøbet af Axcess kommer Atea i Danmark op på 1.550 medarbejdere. Hovedsædet i Ballerup huser fortsat hovedparten af koncernens danske ansatte.

Axcess-opkøb varsler nye tider for Atea

Computerviews: Med Ateas opkøb af netværksspecialisten Axcess har it-investoren Ib Kunøe igen vist, at han har viljen og pengene til at sætte dagsordenen i it-branchen. Opkøbet viser også, at supertankeren Atea er på vej i en ny retning.

Ateas hovedaktionær Ib Kunøe har aldrig lagt skjul på, at han altid er på udkig efter mulige opkøbsemner, der kan styrke kronjuvelen i hans forretningsimperium, it-forhandleren og milliardforretningen Atea.

Derfor bør det heller ikke overraske nogen, at Atea i dag kunne meddele, at virksomheden nu overtager den succesfulde netværksforhandler Axcess.

Med en årlig omsætning på godt en halv milliard kroner er Axcess ganske vist en stor mundfuld, som med et slag øger Ateas omsætning i Danmark med noget i retning af 10 procent.

Men ser man på hele Atea-koncernens profil - og det gør Ib Kunøe utvivlsomt - er Axcess stadig kun en lille fisk ved siden af det Atea, der i sit seneste regnskab rundede en samlet omsætning på hele 20 milliarder kroner.

Den aftalte pris for Axcess ligger på 317 millioner kroner, hvoraf selskabets direktør, stifter og hovedaktionær Stig Abildsø står til at kunne stikke godt halvdelen i egen lomme.

Den anden halvdel deles nogenlunde ligeligt mellem på den ene side de to brancheveteraner Peter Warnøe og Preben Damgaard og en gruppe nøglemedarbejdere, som har aktier i selskabet.

Kunøe sætter dagsordenen

At Ib Kunøe er den, der sætter dagsordenen i både den danske og den nordisk it-branche understreges også af, at det kun er små to uger siden, at han var på shoppingtur i Norge.

Her lagde han godt 30 millioner kroner på bordet i en overtagelse af systemintegratoren Imento med 44 ansatte.

Men opkøbet af Axcess er også interessant på et niveau, der rækker udover de store millionbeløb, som de nu forhenværende ejere kan stikke lommen.

For overtagelsen illustrerer, at Atea er i gang med at arbejde sig væk fra sin kendte profil som altædende hardware-monster, der kværner priserne ned, salgsvolumen op og konkurrenterne ud.

I stedet er det planen at udvikle Ateas forretning indenfor det, der i branche-lingo går under betegnelsen "services" - det vil sige alt det, der kan supplere den rå og ubarmhjertige hardware-forretning, hvor Atea ligesom alle andre mærker presset fra lave indtjeningsmargener.

Målet er vækst

Målet er - naturligvis - at skabe vækst, og den slags får man i dag ikke ved at sælge hardware, der både er dyrt at levere og vedligeholde, og som med tiden bare bliver billigere for kunderne.

Skåret ind til benet handler det billedligt talt, om at stable kompetencer og værdi oven på de kasser med hardware, som har været Ateas styrke de seneste 10 år.

Det er for eksempel bemærkelsesværdigt, at Axcess efter opkøbet skal fortsætte som et selvstændigt selskab i Atea-koncernen.

Omkring 70 Atea-medarbejder rykker her og nu over til Axcess. Målet er at skabe et såkaldt "netværks- og kompetencecenter" på nordisk niveau med mere en 500 speciallister indenfor netværk, sikkerhed og kommunikations- og datacenterløsninger, lyder det fra Atea.

Stig Abildsø fra Axcess fortæller til Computerworld, at Atea gerne fortsat vil trække på det brand, som er opbygget. Og han er enig i, at opkøbet er et led i en større omstilling af Ateas strategi.

"Atea er i en proces, hvor de går mere i retning af at sælge værdi, kompetencer og services. Det er det, vi har arbejdet på, og det er derfor opkøbet passer godt til resten af Ateas setup. Så der er en stor omvæltning i gang i den enorme biks, som Atea er," siger han til Computerworld.

"Købet af Axcess et skridt på vejen, kan du sige. Man vil selvfølgelig stadig sælge hardware, men så vil man bygge services og værdi sammen med det hardwaresalg, hvor man allerede er stærke," fortsætter Stig Abildsø.

Det er kunden, der bestemmer

Sagt på en anden måde: Opkøbet af Axcess indvarsler en ny fase i udviklingen af Atea-koncernen - og resten af it-branchen for den sags skyld.

Når solen går ned, og ordrene skal hives hjem, er det stadig evnen til at møde kundens behov, der er afgørende for succes eller fiasko i en it-virksomhed.

Den lov gælder også For Ib Kunøs og Atea. Det kan nok så mange milliarder i omsætning ikke ændre grundlæggende på.

Men mange produkter og ydelser, som for bare få år siden var vildt avancerede, er i dag noget, man bare hiver ned fra hylden, fra nettet - eller skyen om man vil.

Det får kunderne til at flytte sig og deres krav til at ændre sig. Og som it-virksomhed må man derfor finde en ny version af gamle købmandsdyder som venlig betjening, forståelse for kundens forretning og fidusen ved at købe billigt og sælge dyrt.

Læs også:

Atea-opkøb: Her er hemmelighederne bag Axcess' succesridt

Atea køber Axcess

Ib Kunøe kan sætte 595 millioner ind på sin konto




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Keybalance A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere