Brad Templeton er en af teknologiverdens skarpeste hjerner, og gennem de seneste år har han været dybt involveret i udviklingen af Googles selvkørende biler.Foto: Group M

Manden bag Googles store bil-satsning: Derfor går bilbranchen en dyster fremtid i møde

De selvkørende biler kommer - og det kommer til at gå lynhurtigt.

Skjorte med tern, vest og bukser, der poser.

Canadiske Brad Templeton er klædt som den halv-kiksede onkel til familiefesten.

Men tag ikke fejl. Brad Templeton er ikke, som den gennemsnitlige onkel.

Han er en af teknologiverdens skarpeste hjerner, og gennem de seneste år har han været dybt involveret i udviklingen af Googles selvkørende biler.

Det var netop det emne, som han talte om, da han sent fredag eftermiddag i sidste uge leverede den afsluttede keynote på teknologikonferencen NextM i København.

"Bilindustrien må forberede sig på en fremtid, hvor det ikke handler om at sælge biler, men om at sælge køreture ," sagde han fra scenen til konferencen, der fandt sted i Københavns Nordhavn. 

Uber står stærkt
Bliver det traditionelle bilejerskabet i fremtiden erstattet af "on-demand-transport", hvor det handler om at sælge køreture, betyder det ifølge Brad Templeton, at et firma som Uber er bedre positioneret til at indtage fremtidens bilmarked end mange af de eksisterende giganter i bilindustrien. 

"I fremtiden stiller du ikke dig selv spørgsmålet: "Hvilken bil skal jeg købe næste gang?" I stedet spørger du dig selv: 'Hvilken bil har jeg brug for i dag?' Svaret på det spørgsmål er langt mere interessant. For den bil du oftest har brug for er en lille et-persons bil, der er mere effektiv, mere økonomisk og mindre forurenende end den bil, som du ville vælge at købe," siger Brad Templeton.

Læs også: Årets vigtigste it-personlighed: Her er manden i Ubers førersæde

Folk vil ikke dræbes af maskiner
I dag bliver 1,2 millioner mennesker over hele verden dræbt i trafikulykker hvert år.

Som Brad Templeton siger: "Mennesker er bare ikke særligt gode chauffører."

Det store paradoks er dog, at vi alligevel er bekymrede ved udsigten til, at vi ikke længre selv skal køre bilerne.   

"Vi er mere bange for den ukendte fare end for den virkelige fare, der dræber mennesker hver eneste dag, Og mennesker bliver især bange ved udsigten til at blive dræbt af robotter," sagde Brad Templeton til konferencen. 

Selvkørende biler vil formindske antallet trafikulykker ganske dramatisk, men ifølge Brad Templeton vil vi helt uundgåeligt opleve, at de selvkørende biler bliver involveret i ulykker. 

Indtil videre har Googles selvkørende biler kun være involveret i små-ulykker, men efterhånden som flere og flere biler kommer på vejene vil der også opstå mere alvorlige ulykker, hvor folk kommer til skade. 

En del af forklaringen på det er ifølge Brad Templeton, at det i første omgang ikke er målsætningen at bygge en ufejlbarlig bil. 

"Perfektion er ikke det rette mål i øjeblikket. Ønsker vi at opnå perfektion, betyder det også, at vi kommer til at vente alt for længe på at få udviklet bilerne," siger han.

Det kommer til at gå stærkt
Men hvornår kommer de selvkørende biler? 

Ifølge Brad Templeton vil udviklingen komme til at gå stærkt. For i fremtiden bliver den vigtigste del af bilen ikke motoren.

Det bliver computeren, og computere følger som bekendt Moores Lov, der tilsiger, at en computers hastighed bliver fordoblet hvert andet år.

"Det betyder med andre ord, at udviklingen kommer til at gå utroligt stærkt. Den kommer til at foregå i et tempo, som kun computer-folk forstår," siger han.

Mange brancher bliver ramt
Denne lynhurtige udvikling kommer til at ramme mange brancher.

Det vil i sagens natur gå udover den etablerede bilbranche, men det vil også få enorme konsekvenser for mange andre industrier.

Brad Templeton forklarer, at forsikringsindustrien vil blive ramt hårdt, når antallet bilulykker bliver formindsket dramatisk samtidig med, at det private bilejerskab bliver erstattet med "on-demand-tjenester." 

Samtidig vil overgangen til el-motorer ramme energibranchen, Men også behovet for offentlig transport vil blive formindsket ganske betragteligt, når de selvkørende biler kommer. 

Ifølge Templeton vil selv medieverden blive ramt, når bilisterne i fremtiden frit kan vælge deres underholdning på turen og ikke længere er tvangsindlagt til at lytte til radio. 

Læs også:

Derfor vil bil-firmaerne få afgørende betydning for it-firmaerne i de kommende år


Dansker spiller vigtig rolle i Mercedes-Benz' fremtidsvision: Denne bil er spydspidsen i kampen mod it-giganterne 

Tech-giganter retter kanonerne mod bilindustrien: Volkswagen kan blive det nye Nokia





Premium
Fremtiden har aldrig set mere usikker ud for Intel: Her er det, der kan redde – og dødsdømme chip-kæmpen
Computerviews: Intels nyslåede topchef Pat Gelsinger står overfor en stribe rigtig svære beslutninger. Hvis han ikke træder varsomt, vil chip-giganten sandsynligvis sygne hen.
Computerworld
Denne malware er den største trussel mod din virksomhed lige nu
Den mest aktive malware i verden sniger sig ind, og at svært at gøre nøget ved. Se her hvordan du tager dine forholdsregler.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Microsoft i kæmpe dansk satsning - åbner tre store datacentre i Danmark
Microsoft lancerer kæmpe satsning fra hovedkvarteret i Lyngby. Selskabet åbner tre store bæredygtige datacentre på Sjælland.
White paper
Ryk SAP-workloads i skyen – og tag alle de kendte fordele med
SAP-kunder verden over har gennem de seneste 15 år draget fordel af løsninger baseret på NetApps ONTAP-data management-platform. Herunder en mere sikker og stabil drift samt forenklet administration, hvilket er afgørende for at gennemføre projekter effektivt og for at reducere deres risikoprofil. Gennem de seneste år er det i høj grad også blevet muligt at rykke SAP-workloads i skyen, og det ønsker mange virksomheder rimeligvis at drage fordel af – men uden at sige farvel til mulighederne med NetApp ONTAP. I dette whitepaper stiller vi skarpt på mulighederne for at indarbejde NetApp Cloud Volumes ONTAP and Azure NetApp Files som del af en SAP-strategi baseret på Microsoft Azure.