Medie: Samsung og Apple indgår milliard-handel om nye og bedre iPhone-skærme

Apples iPhone ser ud til at blive udstyret med en forbedret skærmteknologi.

Artikel top billede

Apple er parat til at købe intet mindre end 100 millioner  OLED-skærme af Samsung.

Det skriver den koreanske avis Korean Herald.

Ifølge det koreanske medie betyder handlen desuden, at Samsung vil etablere helt nye produktionsfaciliteter, der udelukkende skal stå for produktionen af skærme til Apples telefoner. 

Handlen løber ifølge Apple-mediet 9to5mac op i 17 milliarder kroner, og den indebærer, at Samsung fra 2017 vil levere 100 millioner OLED-skærme på 5,5 tommer. 

iPhones får mere konstrastfyldte skærme

OLED-skærme er kendt for at kunne levere mere kontrastfyldte billeder end de LED-skærme, som Apple i øjeblikket anvender i sine iPhones.

OLED-teknologien gør det desuden lettere at lave kurvede skærme, som det eksempelvis kendes fra Samsungs Galaxy Edge-telefoner.

Det ventes at Apple til efteråret vil præsentere en ny-designet iPhone 7, der dog formodentligt fortsat vil have en LED-skærm.

Men der har længe verseret rygter om, at Apple i 2017 eller 2018 vil skifte skærmteknologi i virksomhedens iPhones.

Kan tvinge Apple ud i ny cyklus

Apple har gennem de seneste mange år fulgt en cyklus, hvor virksomhedens telefoner skifter design hvert andet år.

Men Apple-analytikeren Ming-Chi Kuo fra analysevirksomheden KGI Securities har ifølge Apple-mediet 9to5mac vurderet, at overgangen til OLED-skærme betyder, at Apple allerede i 2017 igen vil skifte design på iPhonen, og dermed udnytte OLED-skærmenes mulighed for at lave kurvede skærme.

Samsung har længe brugt OLED skærme i virksomhedens telefoner. Mens Apple indtil kun har anvendt OLED-skærme i Apples Watch.

Læs også:
Apple på vej med iPhones med super-effektive OLED-skærme

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S