Kvalitetsledelse betaler sig - her er analysen og de gode, danske historier

Boganmeldelse: Bog om dansk kvalitetsledelse analyserer 20-30 års udvikling og konkluderer - meget betryggende, at det kan betale sig. Analysen og de gode cases gør den til et meget brugbart værktøj.

Det er ikke hver dag, der kommer en bog på dansk om kvalitetsstyring og -ledelse. Og særligt ikke en, der reflekterer over de seneste 20-30 års udvikling.

Forfatteren af publikationen, Jørgen Biegel, har som jeg selv arbejdet med emnet gennem tre årtier.

Publikationen sætter sig for at besvare fire spørgsmål:

1.
Hvorfor blev tiltag baseret på ISO9000-standarderne sat i værk?

2.
Hvordan bliver kvalitetsbegrebet forstået i industrivirksomheder?

3.
Hvordan bliver organisationsbegrebet forstået i industrivirksomheder?

4.
Hvilke hindringer er der for implementering af et effektivt kvalitetssystem?

Grundlæggende arbejder virksomhederne med kvalitetsledelse, fordi det betaler sig. Sådan lyder bogens betryggende, overordnede konklusion.

Den når forfatteren frem til ved at analysere udviklingen i begrebet kvalitet, standardernes udvikling og anvendelse samt en række virksomhedscases.

Stærke økonomiske modeller og faktuelle tal kommer ikke i spil, og den økonomiske gevinst bliver ikke kvantificeret, hvilket nok heller ikke vil være muligt under de givne rammer.

Inspirerende model
Det centrale element i publikationen er den model, Jørgen Biegel, stiller op til grund for sin analyse, samt de seks virksomhedscases, han gennemgår.

Modellen rummer tre hovedelementer: Virksomhedens kvalitetsforståelse, dens omgivelser og delsystemer samt netværksrelationer.

Den harmonerer med tankerne bag den ny 2015-udgave af ISO9000. Derfor kan modellen inspirere virksomheder til at gennemføre den analyse, Jørgen Biegel udfører på de seks cases.

Analysen af forhold omkring virksomhedens kvalitetsforståelse er særligt stærk.

Det er tankevækkende, at ingen af de seks cases arbejder med forebyggende og forbedrende handlinger som overordnet led i deres kvalitetsstyring.

Et forhold, der kalder på en dybere analyse, når forebyggelse er en grundlæggende krumtap i kvalitetsstyringstankegangen, og forfatteren leverer et spændende bud på en forklaring.

Virksomhedens netværksrelationer inspirerer og støtter til gengæld virksomheden i dens arbejde med kvalitet. Også her er forfatterens konklusioner spændende og relevante.

Ærlige cases
Bogens største styrke findes i de seks cases, som spænder over virksomheder af forskellig størrelse (12 til 240 ansatte), type (handel/service, udvikling, produktion) og branche.

De er velbeskrevne, og struktureret efter den model, der stilles op i de første kapitler.

Disse kapitler kan inspirere virksomheder til at gennemføre tilsvarende analyser.

Casene beskriver ligeledes, hvilke forhindringer virksomheder kan komme ud for, når de indfører en certificering af deres kvalitetsstyringssystem.

Særligt én sætning fra disse cases vakte genklang hos mig: "... Det er min opfattelse, at det omfattende papirarbejde, som det krævede, var overdrevet ..."

Kritikken er møntet på en konkret situation i en specifik virksomhed, men det giver da stof til eftertanke, når man selv er ansat i en stor virksomhed med et certificeret kvalitetsstyringssystem.

Styrken ved disse cases er, at de giver mange ærlige eksempler på de indvendinger og protester, man møder som kvalitetsansvarlig i større virksomheder.

Ved åbent at adressere dem, får man som læser skærpet sin evne til at tage fat om roden på dem. Som læser havde man gerne set flere cases - men det er vel blot naturligt, når de forelagte cases er velbeskrevne.

Konklusionerne synes valide uagtet dette.

Syv hindringer for et effektivt kvalitetssystem
Konklusionerne på bogens analyse samles op i det kapitel, der behandler potentielle hindringer for at arbejde med effektiv kvalitetsledelse og kvalitetsstyring.

Jørgen Biegel opstiller på baggrund af sine cases samt interview med eksterne parter fra certificerende organer i alt syv hindringer, enhver virksomhed(sledelse) skal være opmærksom på.

Uagtet, at de er listet før og synes logiske, kan alle, der læser bogen, med fordel forholde sig til dem i forhold til egen organisation.

De syv hindringer sættes i relation til den gennemgåede teori om kvalitet og ledelse og de seks cases.

Forhold som lav prioritering, få ressourcer og utilstrækkelig handlingsplaner kan synes banale. Men koblingen til teoriens karakteristika og de enkelte cases gør det brugbart i et nyt perspektiv.

Alt i alt en anbefalelsesværdig publikation, der giver anledning til refleksion.



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Staten beordrede kommunerne til at stoppe med at sende personfølsomme data ud i landet i juni: Siden er 11 nye kommuner begyndt at sende data til Holland
I slutningen af juni blev KL beordret af staten til at stoppe danske kommuners tilslutning til it-systemer, der fører data på beskæftigelsesområdet ud af landet. Det er ikke sket. Til gengæld har yderligere 11 kommuner tilsluttet sig KMD Momentum siden.
Computerworld
Windows 10's katastrofe-update: Derfor begyndte den pludseligt at slette brugernes filer
Den seneste Windows 10 opdatering kunne i værste fald slette vigtige filer. Microsoft sætter tal på hvor mange der er berørt af den katastrofale fejl.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Her er syv job-annoncer der overrasker med helt usædvanlige overskrifter
Der er mange ledige it-job i øjeblikket. It-jobbank har her fundet syv spændende stillinger, der har det til fælles, at annoncen har en utraditionel overskrift.
White paper
Kom godt fra start med Microsoft Teams
Teams er den nye samarbejdshub i Office 365, som kan facilitere og understøtte samarbejdet i organisationen. Men hvordan får I optimal udnyttelse af Microsoft Teams? Det hele afhænger af en vellykket organisatorisk implementering og forankring. Vi hjælper dig i dette whitepaper godt fra start og giver dig 6 vigtige overvejelser, som I bør afklare inden I går i gang.