For få år siden var IP-telefoni det mest hotte: Nu smutter kunderne igen

Leverandørerne af IP-telefoni oplevede først et sandt boom af kunder, mens tele-teknologien var på alles læber. Nu forsvinder kunderne igen.

Det er en velkendt sag, at den gammeldags fastnettelefon over en årrække har mistet sin engang så dominerende position i de danske hjem.

I stedet er det i dag mobiltelefoner, danskerne ringer til og fra.

Knap så velkendt er det måske, at IP-telefoni som produkt-kategori også er ramt af en nedtur.

IP-telefoni var ellers for ikke ret mange år siden det hotteste af det hotte. Mange danske virksomheder valgte at investere i denne form for telefoni, ligesom en del danske hjem med triple play-løsninger også kom med på IP-telefoni-bølgen.

Men IP-telefonien har i de senere år oplevet en nedtur målt i antallet af abonnementer i Danmark.

Det viser Energistyrelsens seneste telestatistik for andet halvår 2015.

Toppede i 2013
For 10 år siden - ved udgangen af 2006 - var der i Danmark 268.180 abonnementer til IP-telefoni.

De følgende års massive hype omkring IP-telefoni førte til et sandt boom i denne form af tele-løsninger, så der ved udgangen af 2013 var hele 964.489 IP-telefoni-abonnementer i Danmark.

Meget tyder dog på, at IP-telefoni toppede dengang, for siden 2013 er gået langsomt ned ad bakke.

Det betyder, at antallet af IP-telefoni-abonnementer i Danmark ved udgangen af 2015 lå på 902.901 - altså omkring 61.500 lavere, end da IP-telefoni toppede i 2013.

Alene over det seneste år er over 20.000 abonnementer til IP-telefoni forsvundet fra markedet.

Det er ikke svært at få øje på, hvor telekunderne i stedet er gået hen.

Læs også: Magtkamp om de danske mobilkunder: Her er resultaterne hos TDC, Telia, Telenor og 3

Det samlede antal af mobilabonnementer (inklusive mobilt bredbånd) er nu på næsten 8,5 millioner, hvilket svarer til 148,6 abonnementer per 100 indbyggere.

Nye teknologier vinder frem
Man skal dog samtidig være opmærksom på, at der formentlig bliver talt mere i telefon over internettet end nogensinde - eksempelvis via Apples Facetime eller via Skype.

Det foregår så blot fra en almindelig smartphone over det lokale WiFi eller mobilnettes 3G/4G-dataforbindelse - og det registreres derfor ikke som traditionel IP-telefoni, hvor man har et decideret abonnement til denne form for tele-tjeneste.

Samtidig er nye teknologier som VoLTE og WiFi Calling også for alvor ved at slå igennem i Danmark, og det dækker også over telefoni på internettet. Læs mere om det her:

Nu sker det store mobil-spring: VoLTE og WiFi Calling kommer buldrende til din smartphone

Ser man på de traditionelle IP-telefoni-abonnementer, er der dog ingen tvivl om, hvilken vej vinden blæser.

Det er heller ikke kun antallet af IP-telefoni-abonnementer, der er faldet over de seneste år.

Også den samlede mængde taletrafik for denne form for telefoni er faldet.

Figuren herunder viser fastnettrafikken målt i millioner minutter fordelt på teknologi: De dominerer markedet for IP-telefoni
TDC var ved udgangen af 2015 Danmarks suverænt største leverandør af IP-telefoni med en markedsandel på 52,3 procent ifølge Energistyrelsen.

Stofa har andenpladsen med 9,3 procent, mens Dansk KabelTV har 2,1 af markedet for IP-telefoni i Danmark.

Der er dog ikke overraskende også en stor gruppe af mindre leverandører på markedet, der under kategorien øvrige tilsammen har en markedsandel hele 36,3 procent.



Læs også:

Magtkamp om de danske mobilkunder: Her er resultaterne hos TDC, Telia, Telenor og 3

Stor opgørelse over danskernes hastigheder: Er du en taber eller vinder på bredbåndsmarkedet?


Spritny måling på de danske LTE-netværk: Sådan er de danske 4G-forbindelser

Vi dropper at købe en ny smartphone: Derfor er den gamle pludselig "god nok"

Nu sker det store mobil-spring: VoLTE og WiFi Calling kommer buldrende til din smartphone

Ny model rumsterer i teleindustrien: WiFi kan blive dit primære mobilnetværk





Computerworld
Sikkerhedshul i sundhed.dk gør det let at snyde med coronapas
Et hul i sikkerheden hos sundhed.dk åbner op for, at coronapas-ejere kan ændre på de svar, der står i passet. Men det er dokumentfalsk, advarer sundhed.dks direktør.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
White paper
Sådan rammer krisen virksomheder, medarbejdere og support
Alle ved, at COVID-19 har haft store konsekvenser for virksomheder, indkøbsmønstre og medarbejdere – men præcis hvilke? Seneste indblik fra Zendesk Benchmark kortlægger udvalgte effekter af pandemien på tværs af 23.000 virksomheder verden over.