Derfor bruger Apple masser af penge på at udvikle til blinde og kørestolsbrugere

Klumme: Virksomheder som Apple bruger enorme ressourcer på funktioner, der ikke mening set ud fra traditionel økonomisk logik. Hvorfor?

Artikel top billede

Lad mig indlede denne artikel med en personlig anekdote.

Jeg er kørestolsbruger og ejer et Apple Watch, og det betyder, at jeg mange gange dagligt får en notifikation på mit ur, der fortæller mig, at det "er tid til at stå."

Mit ur er nemlig udviklet til at måle aktivitetsniveauet og kalorieforbrændingen hos folk, der går eller løber. Ikke folk der ruller. 

Men det vil Apple ændre på med den næste generation af styresystemet til Apple Watch.

Her lancerer Apple en ny "kørestolsfunktion." Det betyder, at jeg i fremtiden får notitikationen "time to roll" i stedet for "tid til at stå". Men vigtigst af alt vil uret også kunne måle kørestolsbrugeres præcise aktivitetsniveau og kalorieforbrænding.

Kompleks udvikling

Til den årlige udvikler-konference, WWDC, der løb af stablen i sidste uge, forklarede Apple, hvor krævende en proces det har været at udvikle kørestolsfunktion.

Ifølge Apple har det krævet, at der bliver taget hensyn til variabler som underlag, hjulstørrelse og de enkelte kørestolsbrugeres forskellige "rulle-tekniker". 

Det er ikke nogen ny historie, at Apple bruger store ressourcer på at udvikle denne type funktioner.

For Apple er også førende, når det handler om at gøre sine telefoner tilgængelige for brugere med handicap. Især blinde.

Men hvorfor vælger Apple at bruge dyrebare udviklingsressourcer på den slags funktioner, der kun henvender sig til et stærkt begrænset udsnit af virksomhedens brugere?

Bekymrer sig ikke om "the bloody ROI" 

Apples administrerende direktør Tim Cook gav et indlbik i årsagerne, da en investor til et aktionærmøde for få år siden bad ham at forsvare, hvorfor Apple bruger ressourcer på grøn energi, der ikke giver noget klart "return of investment" (ROI): 

"Når vi gør vores enheder tilgængelige for blinde mennesker, så gør vi det heller ikke på grund af 'the bloody ROI," lød fra Cook, der afsluttede med følgende opfordring til investoren. 

"Hvis du vil have, at jeg udelukkende handler på baggrund af ROI, så bør du sælge dine aktier," lød det ifølge flere medier fra en tydeligt ophidset Tim Cook.

Hvor kyniske er de store virksomheder?

Apple vil gerne sælge historien om, at Apple ikke er nået til der, hvor virksomheden er i dag ved at ved være en kynisk virksomhed, der kun fokuserer på ROI'en. 

Sandheden er dog formodentligt, at Apple er mindst lige så kyniske som alle andre virksomheder. 

Virksomheder som Apple er i dag bare i stigende grad bevidste om, at de bedst profitmaksimerer på den lange bane ved at vise omverden et venligt ansigt. 

Et af de bedste eksempler på denne strategi er Google, der i mange år slog sig op på sloganet "Don't be evil." 

Må ikke opfattes som bøller

For som der står i Astrid Lindgrens børnebøger om verdens stærkeste pige, Pippi Langstrømpe: ‘Når man er meget stærk, skal man også være meget sød.' 

På samme måde kræver omverdenen, at verdens stærkeste virksomheder fremstår søde. For det værste, der kan ske for store dominerende virksomheder som Apple, er, hvis de bliver opfattet som bøller. 

Det vil ikke alene betyde at kunderne flygter. Det vil også gøre dem til et endnu mere attraktivt bytte for myndigheder og politikere, der er på jagt efter virksomheder, som misbruger deres markedsposition.

Læs også: 
Analyse: Google tager førertrøjen, Apple satser på det sikre, og Microsoft er hægtet af

Tech-giganter er mere arrogante end nogensinde

 

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job