Danoffice IT er Danmarks bedste it-forhandler: "Vi har brugt 20 år på at opbygge en know-how, hvor vi leverer til 160 lande i hele verden"

Top 100 2016: Pc'er, printere, servere, netværk og andet it til FN-systemet er en rigtig god forretning for Danoffice IT i Svendborg.

Artikel top billede

"Det er en del af vores DNA, at det, vi arbejder med, er med til at hjælpe mennesker i nød og forhåbentlig skabe en bedre og mere fredelig verden. En computer redder jo ikke direkte liv, men nødhjælpsorganisationerne skal bruge it til at kommunikere med, og her hjælper vi til med rådgivning, levering og opsætning. Det er den service, vi tager os betalt for og lever af."

Ordene kommer fra Steen Nielsen, stifter og udviklingsdirektør i Svendborg-firmaet Danoffice IT, som han ejer sammen med partneren Per Svehag, der til daglig arbejder fra firmaets kontor i Schweiz.

Siden etableringen i 1995 har firmaet specialiseret sig i at levere it-udstyr til nødhjælps-organisationer.

De mere end 80 globale FN-organisationer har været det absolut største ben i Danoffice' forretning.

Ligesom i fredelige danske kontorlandskaber bliver arbejdet med store flygtningestrømme, fredsbevarende missioner, udviklingsprojekter, nødhjælp og genopbygning efter naturkatastrofer og krige og konflikter også mere effektivt, når man bruger it.

Og når en FN-medarbejder et eller anden sted i verden tænder sin laptop, er der en god chance for, at både computer, printer, software og netværk er leveret fra Danoffice IT's adresse i det sydfynske.

Det er en god forretning. Så god, at Danoffice i årets udgave af Computerworld Top 100 sætter sig suverænt på førstepladsen i kategorien "It-forhandlere".

Ifølge Steen Nielsen skyldes det især evnen til at levere varer - og levere til tiden - på fjerne destinationer, hvor en almindelig fragtmand eller postbud ikke kommer forbi hver dag.

En seriøs partner

"Vi har gennem tiden opbygget både teknisk og logistisk know-how, som giver os en status som en seriøs partner. Og så har vi den fordel, at vi som skandinavisk virksomhed automatisk ude i verden har et ry for at være pålidelig. Hvis vi lover at levere nogle varer om to uger, så leverer vi om to uger," lyder det fra Steen Nielsen.

Trods den barske og hjerteskærende virkelighed, som tit ligger bag de ordrer, der kommer fra FN-systemet, lægger han ikke skjul på, at Danoffice IT ikke er et filantropisk foretagende.

Og der skal arbejdes seriøst for at leve op til kravene fra kunderne.

I det seneste regnskab har indsatsen givet pote med en tredobling af overskuddet før skat til godt 43 millioner kroner.

Hvordan er en typisk leverance skruet sammen?

"Det kan være en blanding af laptops, printere, server-storage og noget netværk, som skal binde det hele sammen. Nogle gange er det en hel turn key-løsning, mens det andre gange er for eksempel 100 pc'er," fortæller Steen Nielsen.

Han vil ikke ud med, præcis hvor stor en omsætning der går gennem kasseapparatet. Han lader dog skinne igennem, at Computerworlds gæt på mere end en halv milliard kroner ikke rammer meget galt.

"Det er nok ikke helt forkert, det du siger der," svarer han - med et smil - på det direkte spørgsmål.

Er på udkig efter nye kunder

I har mere end hele foden indenfor i FN-systemet. Er det så en beskyttet tilværelse, I fører?

"Nej, det vil jeg bestemt ikke sige. FN-systemet har mere end 80 meget forskellige underorganisationer. Vi har efterhånden mere end 30 langtidskontrakter, som typisk løber tre til fem år. Vi leverer hvert år til omkring 150 lande, og vi skal opfylde meget detaljerede krav til leveringstider, kvalitet og produkter," siger Steen Nielsen.

Er det et smørhul, I har fundet, eller er I bare dygtige?

"Vi er dygtige, men vi er selvfølgelig i en speciel niche. Vi ser også, at forretningen kan udvides. Udover at vi handler med FN, leverer vi også til EU og NATO, og de seneste par år har vi fået aftaler med globale virksomheder, hvor vi kan udnytte vores viden."

"Vi har brugt 20 år på at opbygge en know-how, hvor vi leverer til 160 lande i hele verden, hvoraf mange er lidt vanskelige destinationer. Det er der flere internationale virksomheder, der er ved at få øjnene op for."

"Det er et forretningsben, vi forventer os meget af, og jeg kan ikke se nogen grund til, at det ikke skulle blive mindst lige så stort som vores FN-ben. Vi har fået rigtig gode tilbagemeldinger på de leverancer, vi har kørt det seneste år, så nu er det et spørgsmål om, hvor mange ressourcer, vi vil kaste ind i det." siger Steen Nielsen.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird