Rigspolitiets CIO, Lars Ole Dybdal, har en helt række udfordringer at se frem til de i kommende år.

Rigspolitiets it-direktør: Her er mine fem fokusområder til bedre it hos politiet

Interview: Det danske politi skal op i verdensklassen på it-fronten. Her er de fem fokusområder fra Rigspolitiets it-direktør, der skal få den mission til at lykkes.

Justitsminister Søren Pind (V) har efter skarp kritik i Computerworld af politiets it-systemer tweetet om, at der skal kastes flere ressourcer ind i kampen mod de kriminelle, så Danmark fremover kan matche blandt andet det hollandske politi. 

Den udmelding må være sød musik i øret på Rigspolitiets relativt nye it-direktør Lars Ole Dybdal, der efter otte måneder på en af Danmarks mest udsatte it-poster har udarbejdet en fempunktsplan, som for alvor skal føre dansk politi ind den digitale tidsalder.

Disse fem punkter (se faktaboks til højre for artikel) skal binde it-udviklingen sammen med den almindelige politiforretning, så politibetjente i marken løbende bliver bedre til at bekæmpe kriminalitet i Danmark.

De fem punkter er blevet til, efter Lars Ole Dybdal i de forgangne måneder har talt med høj og lav hos ordensmagten og blandt andet siddet med på bagsædet i flere patruljebiler i de 14 danske politikredse (inklusiv Grønlænd og Færøerne), hvorfra han har hørt på betjentenes ønsker.

"Jeg har været meget interesseret i at høre, hvad politifolkene har brug for ude i virkeligheden," siger han og følger op med, at bagsædeturene blandt andet har gjort ham skarpere på, hvad der skal til for at skabe et moderne dansk politi.

"Problemerne skal ikke bare løses med mere it, men it er en naturlig forudsætning for et moderne politi," siger Lars Ole Dybdal til Computerworld, som møder ham hos Rigspolitiets Koncern IT, der holder til i Hvidovre på den københavnske Vestegn.

Ude fra og ind-tilgangen
Her fortæller Lars Ole Dybdal, at moderniseringen først og fremmest skal ske igennem ledelse, så alle betjente kan se, at de er på vej i samme retning, efter Rigspolitiets CIO har overtaget et noget fragmenteret it-landskab efter sine fire forgængere på posten i de seneste 10 år.

"Vi må ikke blive en osteklokke hos Koncern IT, og min tilgang til at løse opgaven med at modernisere det danske politi er meget ude fra og ind," siger han med henvisning til, at udfordringer med mangelfuld it-integration og -understøttelse skal løses ud fra konkrete problemstillinger.

Med baggrund fra blandt andet implementering af elektroniske patientjournaler i sit tidligere job som it-direktør i Region Midtjylland har Lars Ole Dybdal solid erfaring med at få samlet tropperne og få alle til at bevæge sig i samme retning inden for givne budgetter.

"I Region Midtjylland måtte der også prioriteres, når der kom patienter ind på sygehuset, som skulle have livgivende førstehjælp, have opereret et ben eller blot have sat et plaster på et sår," forklarer han og fortsætter med tilgangen hos Rigspolitiet.

"I stedet for at levere en 100 procent færdig løsning til at starte med, leverer vi 80 procent funktionalitet i de første faser, som fungerer 100 procent af tiden. Dermed havner vi ikke i store stjernekrigsprojekter," forklarer han om sin iterative tilgang til politiets it-udvikling.

Polsas skal skæres til 
Han fortæller, at den iterative ledelsesstil med skarpe prioriteringer eksempelvis kan ses i udviklingen af Rigspolitiets store smertensbarn Polsas.

Dette nok så udskældte sagsbehandlingssystem fra midten af 1990'erne har ellers stået til udskiftning flere gange - ikke mindst af det nu for længst kuldsejlede Polsag-system, der i 2012 blev lukket efter 567 millioner skattekroner og flere år var investeret og tabt i projektet.

Læs mere om det her: Så hård er Rigsrevisionens dom over Polsag

Sådan et såkaldt stjernekrigsprojekt ser Lars Ole Dybdal ikke den store mening at kaste sig ud i igen, og derfor beholdes Polsas, som dog kan se frem til væsentlige ansigtsløftninger.

"Polsas er langt bedre end sit ry, og alderen betyder jo ikke nødvendigvis, at det er dårligt af den grund. Der er dog ingen tvivl om, at sagsbehandlingssystemet skal skæres til, så det bliver mere tydeligt, hvilke integrationer vi skal have fat i. Udvikling af sagsbehandlingssystemet sker løbende efter vores behov," forklarer han.

Fylder værktøjskassen op
Tilskæringen vil blandt andet betyde øget automatisering, så politifolk ikke fremover skal printe online-anmeldelser ud fra en browser, hvorefter selvsamme printede anmeldelser tastes ind i Polsas.

Også lavthængende frugter som single-sign-on-løsninger kigger Lars Ole Dybdal på, ligesom mere effektiv drift og udvikling af apps til søgning i kriminal- og kørekortregistre på tværs af politikredsene også vil fylde mere og mere i betjentenes mobile værktøjskasse.

"For at få det mest ud af de kommende apps skal vi optimere de bagvedliggende systemer. På den måde er vi godt på vej med en masse ledelsesmæssige initiativer og konkrete it-værktøjer, da vi i dag ikke er oppe på et 2016-niveau," erkender Lars Ole Dybdal og fortsætter:

"Vi kan rykke rigtig meget på et enkelt år, men i det store billede kan jeg ikke sige, om vi er færdige med missionen om et, fem eller 10 år. Vi har en stor opgave foran os, og verden er ikke statistik. Jeg kan dog garantere, at der kommer til at ske noget."

Han forklarer, at nutidens og fremtidens politiopgaver for at sikre tryghed og sikkerhed i befolkningen og i erhvervslivet kræver flere specifikke it-kompetencer, bedre it-support og moderne it-værktøjer som eksempelvis it-analysesoftware.

Roadmap klar i 2017
Med hensyn til rekrutteringen af flere it-eksperter går det ifølge Lars Ole Dybdal rigtig godt.

"Vi ser en øget tilgang af eksperter i Koncern IT. Her siger mange, at de hos politiet kan se de samfundsmæssige perspektiver i at arbejde med it," lyder det fra Lars Ole Dybdal.

Han er også fortrøstningsfuld, når det kommer til opgraderingen af betjentenes it-supportfunktion.

Derimod er Rigspolitiets it-direktør noget mere tillukket, når det kommer til den operationale håndtering af konkrete udfordringer som ransomware og overvågning af sociale medier på fornuftig vis.

Ikke desto mindre er det vist en offentlig hemmelighed, at politiets cybercrime center NC3 er godt i gang med at implementere internet-analyseværktøjet Palantir, der eksempelvis kan hjælpe med at efterforske i indsamlede data fra telelogning.

Hvad Palantir konkret skal bruges til, ønsker Lars Ole Dybdal dog ikke at kommentere på.

Han vil derimod gerne sige, at hele roadmappet for politiets it-satsninger med udgangspunkt i sin fempunktsplan er klar i første halvår af 2017.

Her bliver et af hovedpunkterne ifølge Rigspolitiets CIO at flytte politistationen operationelt ud i politibilerne - og dermed tættere på borgerne.

Læs også:

Hård tid venter: Her er de vigtigste opgaver for Rigspolitiets nye CIO

Dorte Toft: Politiet røvrendes med dybt forældet it - og millionerne fosser ud af kassen





Premium
Fremtiden har aldrig set mere usikker ud for Intel: Her er det, der kan redde – og dødsdømme chip-kæmpen
Computerviews: Intels nyslåede topchef Pat Gelsinger står overfor en stribe rigtig svære beslutninger. Hvis han ikke træder varsomt, vil chip-giganten sandsynligvis sygne hen.
Computerworld
Akut mangel på chip tvinger verdens største bil-producenter til at drosle ned for produktionen af biler
Flere af verdens største bil-producenter er tvunget til at drosle ned for produktionen på grund af mangel på chip, som de ikke kan få leveret.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Microsoft i kæmpe dansk satsning - åbner tre store datacentre i Danmark
Microsoft lancerer kæmpe satsning fra hovedkvarteret i Lyngby. Selskabet åbner tre store bæredygtige datacentre på Sjælland.
White paper
Digital transformation tvinger organisationer til at nå deres digitale mål på nye måder
Allerede for to år siden hævdede nordiske virksomheder, at virksomhedernes konkurrenceevne og sågar overlevelse var afhængig af en vellykket digitalisering. De var klar, fulde af håb og på vej mod det digitale paradis. Hvordan gik det så? Hvor er de nu? For at finde ud af det, interviewede DigiPlex og Norstat 377 forretningsledere og IT-beslutningstagere fra organisationer fordelt over hele Danmark, Sverige og Norge om deres digitaliseringsfremskridt, om hvordan de har håndteret pandemien, og om hvordan IT understøtter eller står i vejen for indfrielsen af deres bæredygtighedsmål. DigiPlex kan nu dele en rapport med resultaterne fra undersøgelsen samt tanker om, hvordan man håndterer dem. De deler også nogle nyttige tips til, hvordan man skaber en pålidelig infrastruktur, der kan tilskynde til og understøtte ambitioner i den digitale økonomi. Læs mere i rapporten Nordic Data Center Trends 2020: Riding out the Storm.