Sådan er tusindvis af hackede 3-kunder stillet, hvis deres lækkede oplysninger misbruges af kriminelle

Ifølge teleselskabet 3 bør det ikke give økonomiske problemer for de involverede 3-kunder, der har fået deres navne, adresser og cpr -numre hugget i en stor afpresningssag.

3.600 3-kunder står i dag med usikkerheden om, hvorvidt deres navn, adresse og CPR-nummer bliver lækket til internettet.

Det sker i en større afpresningssag mod 3, efter en eller flere it-kriminelle har fået fingre i data på et udsnit af 3's kunder.

Men hvad sker der, hvis de it-kriminelle lækker dataene til nettet, og du som kunde efterfølgende bliver ramt af et identitetstyveri? Har kunderne ret til erstatning fra det selskab, der mistede dataene? 

Det kan man ikke svare entydigt ja eller nej til, lyder det fra advokat i advokatfirmaet Horten, Heidi Højmark Helveg, der understreger, at hun udtaler sig generelt om erstatningsager i forbindelse med persondata. 

"Man har krav på erstatning, hvis man kan dokumentere, at man har lidt et tab, fordi et firma ikke har haft styr på sine data," forklarer Heidi Højmark Helveg.

Men:

"Hvis en virksomhed har passet på dine data efter alle kunstens regler, og generelt har opført sig ansvarligt, så kan du ikke få erstatning, uanset hvordan du rammes økonomisk," forklarer Heidi Højmark Helveg. 

3 har endnu ikke meldt ud, hvordan de it-kriminelle har fået fingre i de 3.600 kunders brugerdatsa, da selskabet venter på politiets efterforskning af sagen. 

3: "CPR-nummeret kan ikke bruges på den måde"
De 3.600 kunder skal dog ikke frygte, at lækket kan føre til et direkte økonomisk tab for dem, oplyser 3.

Cpr-nummeret er nemlig ikke længere den samme adgang-til-alt-nøgle, som det tidligere har været.

Det udtaler 3's kundedirektør, Sidsel Rosendal Olsen, der ikke vil stille op til interview med Computerworld, men har kun svaret via mail. 

"Det er ret begrænset, hvad et cpr-nummer kan bruges til i svindel-øjemed alene uden koder, Nem-ID, kreditkort eller lignende, og hvis det lykkes nogen at bestille varer i en andens navn eller lignende, er det ikke forbrugeren, der hænger på regningen, men den virksomhed, som vælger at tro på oplysningerne uden at sikre sig yderligere," siger Sidsel Rosendal Olsen i en mail. 

Der kan være virksomheder, der alene accepterer kredit- eller lånemuligheder baseret på cpr-nummer. Her er det virksomhedens ansvar at bevise, at det virkeligt er dig, der har indtastet oplysningerne, og et cpr-nummer alene er ikke en økonomisk bindende aftale.

"Lidt firkantet sagt bør en kriminels kendskab til en andens cpr-nummer ikke kunne føre til et økonomisk tab for 3's kunder," tilføjer 3's kundedirektør, Sidsel Rosendal Olsen.

3 har desuden meldt klart ud, at selskabet ikke giver de 3.600 kunder en kompensation. 

Læs også: Hackere har stjålet data tusindsvis af 3-kunder: Det skal du gøre om 3-kunde

Vurderer sag for sag
Skulle en 3-kunde mene, at 3 er erstatningsansvarlig, forklarer kundedirektøren, at det er noget, selskabet vil "vurdere sag for sag". 

"Eventuelle erstatningskrav vil blive vurderet fra sag til sag, og i det omfang 3 måtte blive anset for erstatningsansvarlig, vil 3 naturligvis leve op til det," svarer Sidsel Rosendal Olsen i en mail. 

Sidsel Rosendal Olsen fortæller også, at hvis kunder har spørgsmål til håndteringen af situationer, hvor deres oplysninger i denne sag er blevet misbrugt, er de også velkomne til at kontakte 3, hvorefter 3 vil forsøge at hjælpe dem bedst muligt.

3 anslår at i alt 3.600 kunders data står til at blive lækket af kriminelle, der kræver et større millionbeløb af 3.

3 har allerede kontaktet de 3.600 berørte kunder og oplyst dem om situationen.

Læs også: 3 om afpresningssag: Derfor vil vi under ingen omstændigheder betale løsepenge til hackere for vores kunde-data


Læs også: 


Tak til 3: Det er meget modigt at stå frem og fortælle om problemer med it-kriminelle, der har stjålet data om tusindvis af kunder

Hackere har stjålet data tusindsvis af 3-kunder: Det skal du gøre om 3-kunde

3 om afpresningssag: Derfor vil vi under ingen omstændigheder betale løsepenge til hackere for vores kunde-data

It-sikkerhedsekspert om 3's hacker-afpresning: "Det er ofte noget, som alle kan lære at udføre ved at Google lidt"





Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Bording Data A/S
Udvikling og salg af software til integration, kommunikation og e-handel samt ERP med fokus på detailhandlen, digitale abonnementer og dagblade/magasiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cloud computing 2017: Få styr på de nye løsninger og teknologier

Cloud-markedet boomer i disse år - og det samme gør mængden af leverandører, løsninger og leverancemodeller. Få styr på de nyeste cloud-teknologier og -løsninger.

10. maj 2017 | Læs mere


Mulighederne med 3D-print: Fra prototype til produktion

3D-printerne kan revolutionere hele industrier og rummer et kæmpe potentiale for din virksomhed. Vi sætter fokus på alle de nye muligheder med 3D-print - fra prototype til produktion. Kom og hør eksperterne og se live demo.

17. maj 2017 | Læs mere


Internet of Things er klar til næste fase: Forretning, teknologi og sikkerhed

Der er blevet talt og skrevet meget om Internet of Things i de senere år. Internet of Things bevæger sig nu ind i en ny fase, hvor løsningerne og anvendelsesmuligheder stiger hastigt i antal samtidig med at det egentlige potentiale er klart til at blive indfriet. Vi sætter fokus på forretningsmulighederne og hvordan I kan komme igang samt på udfordringer med sikkerhed, privacy og it-drift.

23. maj 2017 | Læs mere






Computerworld
Danske netbanker og Nets ramt af massive it-problemer: Her er årsagen
Opdateret torsdag morgen: En stribe danske netbanker samt Nets var onsdag ramt af store problemer med blandt andet betalinger og pengeoverførsler. Samtidig blev DSB ramt af et totalt nedbrud.
CIO
Tidligere it-topchefer fra Saxo Bank og DSB klar med stor dansk it-satsning: Satser massivt på kunstig intelligens
To tunge danske it-profiler står bag et nyt it-selskab, der satser på det brandvarme marked for kunstig intelligens. Tidligere it-topchef i Saxo Bank står i spidsen for virksomheden, der allerede har en række store kunder og samarbejdspartnere på plads.
Comon
Anmeldelse: Flitsbuer og mekaniske fortidsøgler forenes på smukkeste vis i Horizon: Zero Dawn
Fremtids teknologi og stammesamfund blandes i knap så original, men imponerende spil-blockbuster.
Channelworld
White paper
Cloud transformation: Vind, træn eller tab
Dette whitepaper er for de virksomheder, der vil i gang eller er ved at træffe beslutningen om at gå i gang med migreringen til cloud.