Ny persondata-lov bliver en alvorlig udfordring: Tre udbredte myter om Privacy by Design i danske virksomheder

Klumme: Mange danske virksomheder arbejder endnu ikke med Privacy by Design eller databeskyttelse gennem design, som det hedder i EU’s persondataforordning. En del af dem, der gør, sikrer ikke en passende teknisk implementering. Derfor må mange virksomheder løbe hurtigt, hvis de på under et år skal leve op til persondataforordningen.

Artikel top billede

(Foto: © EC /)

Det seneste halve år har jeg i samarbejde med PwC skrevet speciale om, hvordan danske virksomheder bruger Privacy by Design.

Konklusionen er, at modenhedsniveauet er meget lavt og at der er mange virksomheder, som ikke har styr på, hvad Privacy by Design er.

Konceptet går overordnet ud på, at virksomheder skal sikre, at systemer og processor passer på brugernes personlige data fra begyndelsen til de nedlægges. Det er vigtigt – ikke kun hvis man vil overholde persondataforordningen, men også hvis man vil forebygge eventuelle privacy-skandaler med efterfølgende tillidstab.

Der er mange misforståelse og fortolkninger af, hvad Privacy by Design er. Jeg har mødt tre myter i det danske erhvervsliv, som viser at mange helt grundlæggende ikke ved, hvad Privacy by Design går ud på:

Myte #1: Privacy by Design skal kun bruges i starten af en designproces

Mange tror fejlagtigt, at kravet om Privacy by Design kan klares ved at indføre et tjek-ark i starten af design-processen, hvor en medarbejder specificerer, hvad der skal bruges af persondata og hvorfor.

Men Privacy by Design skal også bruges, når systemet eller processen skal testes, implementeres, bruges eller nedlægges.

Det handler om at sikre brugernes personlige data gennem hele levetiden. Nye teknologier eller måder at bruge et system på kan nemlig skabe nye risici, ligesom ubeskyttede test på reelle data kan skabe unødige risici.

Det betyder, at Privacy by Design ikke bare er noget, som en virksomhed kan blive færdig med. Det er en konstant proces, og virksomhederne bliver nødt til at have procedurer for, hvordan man vil gøre det løbende for at sikre, at Privacy by Design ikke bliver glemt med tiden.

Myte #2: Hvis du køber it-løsningen, står leverandøren for Privacy by Design

”Det er vores leverandører, som står for designet,” er en af de forklaringer, jeg oftest har hørt på, hvorfor en virksomhed endnu ikke har valgt at arbejde med Privacy by Design.

Det er åbenbart en udbredt myte, at virksomheder slipper for at arbejde med konceptet, hvis de som mange danske virksomheder køber en del af deres it-løsninger hos en leverandør.

Rent lovmæssigt er der intet, der fritager virksomheder fra at benytte Privacy by Design, hvis it-løsningen er købt fra en leverandør.

Selvom almindelig leverandørstyring og en veludført databehandleraftale bliver en central del af Privacy by Design, hvis man vælger at købe en it-løsning, er det ikke alt.

Som virksomhed bør man stadig tage stilling til for eksempel, hvordan man internt vil benytte systemet, hvordan man vil kontrollere, om dataene bliver brugt korrekt, og om dataene bør benyttes i en pseudonymiseret eller anonymiseret udgave.

Med andre ord er det virksomhedens ansvar, at de processer, der omgiver it-løsningen, også beskytter de personlige data.

Derudover ser det ud til, at virksomheder løber en stor risiko, hvis de ikke tager stilling til, hvor gode deres leverandører er til at passe på deres data.

Erhvervs- og Vækstministeriets Virksomhedsråd for it-sikkerhed har for nyligt konkluderet, at modenheden blandt it-leverandører er lav. Det så vi blandt andet i år, da over 90.000 personlige informationer om jobansøgere til en større dansk virksomhed blev offentligt tilgængeligt, fordi en leverandør havde begået en fejl.

Der er altså god grund til at være skeptisk overfor nuværende og fremtidige leverandører. Det bedste råd er at sørge for at have en ordentlig databehandleraftale og eventuelt en revisorerklæring på, at leverandørerne kan finde ud af at passe ordenligt på kundernes og medarbejdernes data.

Myte #3: Privacy by Design er kun en juridisk og organisatorisk øvelse

At leve fuldt op til EU’s Persondataforordning kræver en teknologisk dybde. Det gælder også Privacy by Design.

En af de helt centrale dele af Privacy by Design i forordningen er dataminimering. Overordnet set går det ud på, at man kun skal samle og bruge den personlige data, der skal til for at opnå et bestemt formål.

Man skal undersøge, om man ved hjælp af forskellige teknologier kan nedbringe mængden af personlige informationer.

En udbredt metode er pseudonymisering eller anonymisering. Hvis man skal bruge dem korrekt kræver det dog, at man går i dybden med, hvordan data bliver pseudonymiseret eller anonymiseret effektivt. Og det er ikke nemt.

Flere studier peger på, at det måske er umuligt at anonymisere data effektivt. Virksomheder skal derfor ikke kun forstå og bruge begreberne rigtigt, det er vigtigt at deres it følger med.

Det står i skarp kontrast til at kun 28,1 rocent af danske virksomheder ifølge en rapport fra Devoteam forventer at skulle investere i nye it-løsninger for at håndtere forordningen.

Det er ikke kun dataminimering, der kræver en teknologisk dybde. Privacy by Design kræver også, at der er ordentlig it-sikkerhed, hvor almindelig identitetsstyring vil være en nødvendighed for at kunne kontrollere, om data bliver tilgået af de rigtige medarbejdere og afslører eventuelle brud i procedurer.

Så hvad er Privacy by Design?

Selvom det måske kan være let af afvise konkrete misforståelser og myter om Privacy by Design, er det ikke nødvendigvis let at komme med en konkret opskrift på, hvad Privacy by Design helt nøjagtigt indebærer.

Det kommer nemlig an på virksomheden, typer af data og den specifikke funktion, som løsningen skal klare.

Men det bør indebære et konstant fokus på at beskytte og begrænse mængden af persondata gennem hele løsningens levetid. Et fokus, der kræver både teknologiske, juridiske og organisatoriske kompetencer.

Om under et år skal alle virksomheder, der håndterer persondata om europæiske borgere, have styr på, hvad Privacy by Design indebærer for dem.

Baseret på det sidste halve års studier skal mange virksomheder indlede en massiv slutspurt, hvis de effektivt skal få afkræfte myterne om Privacy by Design og begynde at arbejde konkret og konstruktivt med konceptet.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling. 

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt? 

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Mere om samme emne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Jura | København Ø

    Compliance Day 2025

    Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

    Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Årets CISO 2025

    Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Jannie Rossell Holst som medarbejder i Product Sales ved afd. Aarhus. Hun kommer fra en stilling som medarbejder i Licensteamet hos Atea. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Dennis Kobberø Nagy som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Han har tidligere beskæftiget sig med flere andre fagområder - bla. har han været forsikringsrådgiver og rekrutteringskonsulent. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job