Globale gule sider med UDDI

Ved hjælp af en global database skal verdens virksomheder i fremtiden let kunne finde hinanden og hinandens produkter. UDDI hedder det mest lovende initiativ, der skal overhale
alle andre standarder for XML-anvendelse.

Bedre sammenspil

Tænk, hvis der var en verden, hvori man blot behøvede at søge på et bestemt produkt, og straks fik man adgang til alle de virksomheder, der kunne levere den helt præcise vare med priser, salgsbetingelser og meget andet. Oven i købet helt uden at gribe telefonen og telefonbogen.

Sådan en verden tror softwaregiganterne Microsoft, IBM og Ariba, at det er muligt at etablere i en nær fremtid. Derfor lancerede de sammen med 40 andre virksomheder i slutningen af september sidste år første version af UDDI, der populært sagt skal hjælpe os til at gøre forretninger med hinanden elektronisk. Det skulle hjælpe os til et bedre sammenspil, så virksomheder med ledig kapacitet finder dem, der har ordrerne. Samtidig vil prisen blive mere præcist fastsat i forhold til markedet. Alle informationer skal være at finde i UDDI, der i sin fulde længde hedder noget så ambitiøst som Universal Description, Discovery and Integration ? bedst oversat til Universal Beskrivelse, Udforskning og Integration.

Ville ikke vente på ebXML
Med lanceringen tog softwaregiganterne fat på et ømtåleligt emne, da der i lang tid havde været godt gang i arbejdet på et andet initiativ, der havde præcis det samme formål. Organisationen bag den mest udbredte standard for virksomhedskommunikation, den FN-støttede EDIFACT, arbejder nemlig på et XML-initiativ kaldet ebXML ? electronic business XML. Men da den slags internationale arbejdsgrupper har ry for at arbejde meget langsomt, ventes UDDI at overhale ebXML, der allerede i marts 2002 skal være endeligt færdig med sin endelige struktur. Herefter er det planen at overdrage hele projektet til en standardiseringsorganisation ? sandsynligvis standardiseringsorganisationen W3C.

Sådan fungerer UDDI

Sådan fungerer UDDI

Idéen med UDDI er grundlæggende, at den består af tre dele. De hvide sider, der indeholder basisoplysningerne om en virksomhed, de gule sider, der indeholder alle tænkelige produkter og serviceydelser samt grønne sider, der indeholder de nødvendige informationer for forretningsprocessen. Bemærk, at der for hver hvid side naturligvis kan være tilknyttet et stort antal gule og grønne sider.

Eksplosiv interesse

Allerede i denne måned lanceres version to af UDDI-databasen, og det er nu muligt at gå ind og publicere sig hos en af de tre initiativtagere.

Det er ganske gratis, men indtil videre ser det ikke ud til, at der er særligt mange virksomheder, der har benyttet sig af muligheden for at publicere til UDDI. De mest flittige ved check-in-skranken er IT-industrien, der traditionelt set er helt fremme med de nyeste initiativer, men som også kan se nogle klare værktøjer i UDDI. Standarden er nemlig oplagt til at finde forskellige små programkoder og netløsninger, som man ikke har lyst til at udvikle selv. På den måde kan en virksomhed for eksempel vælge at gøre brug af en skatteberegning produceret af et andet softwarehus, og en netbutik kan gøre brug af et produkt fra en formidler af betaling. Alt kan kort sagt formidles, bare man har registreret sit produkt hos UDDI.

Eksplosiv interesse
På trods af, at der stadig ikke er så mange konkrete registreringer, er det dog ikke interesse, der mangler. Siden starten i september er antallet af virksomheder i UDDI vokset fra cirka 40 til 150, der med forskelligt engagement bidrager til otte arbejdsgrupper.

Selvsagt er Microsoft en meget dominerende spiller ? den, der får indflydelse nu, får jo også lettere adgang til at tilpasse sine produkter.

Og får Microsoft markeret sig med UDDI, får virksomheden måske den business to business succes, som virksomheden håber på.

Men stort set alle de andre softwaregiganter er også med ? blandt andet Commerce One, Dell, Intel, Nortel, Webmethods og SAP. Selv Microsofts ærkerival Sun, selv om de ikke har tradition for at elske Microsoft-initiativer. Men efter at Microsoft, Ariba og IBM strøg deres egen vetoret i gruppen, blev det pludselig spiseligt for stort set alle at være med ved bordet.

Læs hele artiklen i PC World nummer 7/2001.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere