Digitalisering kræver, at I ansætter ’de utilpassede unge’: Her er tre typer, som kan gøre en stor forskel

Klumme. Min egen erfaring med mit arbejde med både små og store organisationer er, at tre profiler plejer at kunne gøre en stor forskel i næsten enhver virksomhed, der fokuserer på digitalisering.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Jeg har på det seneste afholdt en række foredrag og workshops i organisationer, som ligesom alle andre gerne vil udnytte mulighederne ved digitalisering.

Det har hver gang slået mig, at iværksætteren Richard Branson rammer plet omkring disse og mange andre organisationer, når han siger, at ”vi alle gerne vil digitalisere, men reelt ikke ønsker at forandre os.”

Jeg kan naturligvis ikke sætte navne på disse organisationer, men de er i alle tilfælde veldrevne it-virksomheder med både en større omsætning og sorte tal på bundlinjen.

De er altså foran i den forstand, at de gerne vil forny sig, men de er udfordret af to ting:

1: Det går godt
Rasmus Ankersen har kaldt fænomenet en mangel på ”sult i paradis”. Det vil sige, at når virksomheder har sorte tal på bundlinjen, så søger de som regel at optimere yderligere til glæde for aktionærerne.

2: Det er gode steder af arbejde
Igen er det en positiv ting, men det har også affødt en høj anciennitet iblandt medarbejderne, og man søger ubevidst efter folk, der passer ind i ’flokken’ frem for at gå efter nogle fra helt andre industrier. Det betyder, at man ikke får den nødvendige ’blodtilførsel’ af helt andre typer og kompetencer udefra.

Hvis disse virksomheder og jeres egen organisation skal lykkes med en ægte digital transformation, så kræver det, at I ikke kun er forandringsparate, men også bliver forandringsskabende.

Overgangen fra parathed til det mere entreprenante ”skabende” går ofte igennem at hyre nogle kompetencer ind, der slet ikke passer i jeres nuværende organisation og selvopfattelse. Jeg kalder dem ’de utilpassede unge’.

Mange arbejdsgivere tænker sådan, at de skal hyre medarbejdere, som kender rigtig meget til deres branche.

Der findes imidlertid en lang række studier indenfor digitalisering, innovation og ledelse, som viser, at det tværtimod er folk fra helt andre brancher og med vidt forskellig baggrund, som for alvor kan flytte virksomheden og fremtidssikre den.

Min egen erfaring med mit arbejde med både små og store organisationer er, at især følgende tre profiler plejer at kunne gøre en stor forskel i næsten enhver virksomhed, der fokuserer på digitalisering:
  1. Produktspecialisten med kundeforståelse
    Arbejder i en branche hvor de køber og anvender services i stil med jeres. Det behøver ikke at være den samme branche, men det er afgørende, at de kender rollen som kunde frem for at være leverandør som jer.

    2. Sælgeren fra en startup
    Arbejder i en startup eller iværksættervirksomhed uden relation til jeres branche. Vedkommende kender alle roller fra at feje gulvet til at tage indgående opkald, skabe den første kundekontakt og lukke aftaler med større kunder.

    3. Idémageren med teknologiforståelse
    Er vant til at innovere hurtigt og oversætte teknologisk forståelse til konkrete businesscases.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.






Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
"Det kan godt være, at du tjener flere penge i det private, men du har ikke det samme fokus på faglighed, sammenhold og netværk som i det offentlige."
"Når først noget fungerer i det offentlige, så går man all in, og det kan man også mærke for tiden i forhold til ny teknologi og digitalisering i kommunerne."
CIO
Tech fra Toppen: Tim Vang får hastigheden op og de rigtige idéer frem med Googles pretotyping
Tech fra Toppen: Tim Vang får ideerne frem og hastigheden op ved konstant at tænke små overskuelige eksperimenter ind idéprocessen. Metoden hedder pretotyping og stammer fra Google. Lær meget mere om, hvordan du kan bruge værktøjet her.
Job & Karriere
Efter blodrødt regnskab: Nu fyrer Atea 20 medarbejdere i Danmark
Atea fyrer nu 20 medarbejdere. Det sker som en direkte konsekvens af, at den danske forretning er under pres, oplyser selskabets direktør.
White paper
Kan du eliminere alle IT-truslerne på egen hånd?
Det er krævende at håndtere de mangeartede IT-sikkerhedstrusler på egen hånd – og trusselbilledet udvikler sig hele tiden. Denne hvidbog stiller skarpt på mulighederne for at løse nogle opgaver internt og håndtere andre i samspil med en ekstern udbyder af Managed Security Services.