Digitalisering kræver, at I ansætter ’de utilpassede unge’: Her er tre typer, som kan gøre en stor forskel

Klumme. Min egen erfaring med mit arbejde med både små og store organisationer er, at tre profiler plejer at kunne gøre en stor forskel i næsten enhver virksomhed, der fokuserer på digitalisering.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Jeg har på det seneste afholdt en række foredrag og workshops i organisationer, som ligesom alle andre gerne vil udnytte mulighederne ved digitalisering.

Det har hver gang slået mig, at iværksætteren Richard Branson rammer plet omkring disse og mange andre organisationer, når han siger, at ”vi alle gerne vil digitalisere, men reelt ikke ønsker at forandre os.”

Jeg kan naturligvis ikke sætte navne på disse organisationer, men de er i alle tilfælde veldrevne it-virksomheder med både en større omsætning og sorte tal på bundlinjen.

De er altså foran i den forstand, at de gerne vil forny sig, men de er udfordret af to ting:

1: Det går godt
Rasmus Ankersen har kaldt fænomenet en mangel på ”sult i paradis”. Det vil sige, at når virksomheder har sorte tal på bundlinjen, så søger de som regel at optimere yderligere til glæde for aktionærerne.

2: Det er gode steder af arbejde
Igen er det en positiv ting, men det har også affødt en høj anciennitet iblandt medarbejderne, og man søger ubevidst efter folk, der passer ind i ’flokken’ frem for at gå efter nogle fra helt andre industrier. Det betyder, at man ikke får den nødvendige ’blodtilførsel’ af helt andre typer og kompetencer udefra.

Hvis disse virksomheder og jeres egen organisation skal lykkes med en ægte digital transformation, så kræver det, at I ikke kun er forandringsparate, men også bliver forandringsskabende.

Overgangen fra parathed til det mere entreprenante ”skabende” går ofte igennem at hyre nogle kompetencer ind, der slet ikke passer i jeres nuværende organisation og selvopfattelse. Jeg kalder dem ’de utilpassede unge’.

Mange arbejdsgivere tænker sådan, at de skal hyre medarbejdere, som kender rigtig meget til deres branche.

Der findes imidlertid en lang række studier indenfor digitalisering, innovation og ledelse, som viser, at det tværtimod er folk fra helt andre brancher og med vidt forskellig baggrund, som for alvor kan flytte virksomheden og fremtidssikre den.

Min egen erfaring med mit arbejde med både små og store organisationer er, at især følgende tre profiler plejer at kunne gøre en stor forskel i næsten enhver virksomhed, der fokuserer på digitalisering:
  1. Produktspecialisten med kundeforståelse
    Arbejder i en branche hvor de køber og anvender services i stil med jeres. Det behøver ikke at være den samme branche, men det er afgørende, at de kender rollen som kunde frem for at være leverandør som jer.

    2. Sælgeren fra en startup
    Arbejder i en startup eller iværksættervirksomhed uden relation til jeres branche. Vedkommende kender alle roller fra at feje gulvet til at tage indgående opkald, skabe den første kundekontakt og lukke aftaler med større kunder.

    3. Idémageren med teknologiforståelse
    Er vant til at innovere hurtigt og oversætte teknologisk forståelse til konkrete businesscases.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.






Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Banker investerer massivt i AI: Her er de løsninger, der bliver brugt flest penge på
På verdensplan er banksektoren en af de industrier, der investerer mest i AI-teknologi. Det mærker også Bankdata, der melder om stor efterspørgsel efter særlige typer af løsninger.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Her er syv job-annoncer der overrasker med helt usædvanlige overskrifter
Der er mange ledige it-job i øjeblikket. It-jobbank har her fundet syv spændende stillinger, der har det til fælles, at annoncen har en utraditionel overskrift.
White paper
Millennials – Kommuniker med den nye generation
Mange virksomheder har en stor udfordring når det gælder Millennials. De er online hele tiden, har sociale medier som omdrejningspunktet i deres hverdag, og har meget høje forventninger til god service. De vægter værdier som tilgængelighed, hurtighed og kontinuitet meget højt, og det skal afspejle sig i den service I som virksomhed yder dem. Det er en del virksomheder slet ikke forberedte på. I dette whitepaper gennemgår vi, hvordan du skal gøre for at kommunikere med den nye generation.