Digitalisering kræver, at I ansætter ’de utilpassede unge’: Her er tre typer, som kan gøre en stor forskel

Klumme. Min egen erfaring med mit arbejde med både små og store organisationer er, at tre profiler plejer at kunne gøre en stor forskel i næsten enhver virksomhed, der fokuserer på digitalisering.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Jeg har på det seneste afholdt en række foredrag og workshops i organisationer, som ligesom alle andre gerne vil udnytte mulighederne ved digitalisering.

Det har hver gang slået mig, at iværksætteren Richard Branson rammer plet omkring disse og mange andre organisationer, når han siger, at ”vi alle gerne vil digitalisere, men reelt ikke ønsker at forandre os.”

Jeg kan naturligvis ikke sætte navne på disse organisationer, men de er i alle tilfælde veldrevne it-virksomheder med både en større omsætning og sorte tal på bundlinjen.

De er altså foran i den forstand, at de gerne vil forny sig, men de er udfordret af to ting:

1: Det går godt
Rasmus Ankersen har kaldt fænomenet en mangel på ”sult i paradis”. Det vil sige, at når virksomheder har sorte tal på bundlinjen, så søger de som regel at optimere yderligere til glæde for aktionærerne.

2: Det er gode steder af arbejde
Igen er det en positiv ting, men det har også affødt en høj anciennitet iblandt medarbejderne, og man søger ubevidst efter folk, der passer ind i ’flokken’ frem for at gå efter nogle fra helt andre industrier. Det betyder, at man ikke får den nødvendige ’blodtilførsel’ af helt andre typer og kompetencer udefra.

Hvis disse virksomheder og jeres egen organisation skal lykkes med en ægte digital transformation, så kræver det, at I ikke kun er forandringsparate, men også bliver forandringsskabende.

Overgangen fra parathed til det mere entreprenante ”skabende” går ofte igennem at hyre nogle kompetencer ind, der slet ikke passer i jeres nuværende organisation og selvopfattelse. Jeg kalder dem ’de utilpassede unge’.

Mange arbejdsgivere tænker sådan, at de skal hyre medarbejdere, som kender rigtig meget til deres branche.

Der findes imidlertid en lang række studier indenfor digitalisering, innovation og ledelse, som viser, at det tværtimod er folk fra helt andre brancher og med vidt forskellig baggrund, som for alvor kan flytte virksomheden og fremtidssikre den.

Min egen erfaring med mit arbejde med både små og store organisationer er, at især følgende tre profiler plejer at kunne gøre en stor forskel i næsten enhver virksomhed, der fokuserer på digitalisering:
  1. Produktspecialisten med kundeforståelse
    Arbejder i en branche hvor de køber og anvender services i stil med jeres. Det behøver ikke at være den samme branche, men det er afgørende, at de kender rollen som kunde frem for at være leverandør som jer.

    2. Sælgeren fra en startup
    Arbejder i en startup eller iværksættervirksomhed uden relation til jeres branche. Vedkommende kender alle roller fra at feje gulvet til at tage indgående opkald, skabe den første kundekontakt og lukke aftaler med større kunder.

    3. Idémageren med teknologiforståelse
    Er vant til at innovere hurtigt og oversætte teknologisk forståelse til konkrete businesscases.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.






Computerworld
Biden sender skjult besked til kode-folket: "Hvis du læser dette, har vi brug for din hjælp”
En stående invitation er blevet opdaget i kildekoden på Det Hvide Hus' hjemmeside. Men den er kun til de eksperter, der selv kan finde den.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.