The Digital EdgeClaus H. Andersen skal gøre dit indkøb nemmere i Salling Groups 1.500 butikker

Digitalisering kræver, at I ansætter ’de utilpassede unge’: Her er tre typer, som kan gøre en stor forskel

Klumme. Min egen erfaring med mit arbejde med både små og store organisationer er, at tre profiler plejer at kunne gøre en stor forskel i næsten enhver virksomhed, der fokuserer på digitalisering.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Jeg har på det seneste afholdt en række foredrag og workshops i organisationer, som ligesom alle andre gerne vil udnytte mulighederne ved digitalisering.

Det har hver gang slået mig, at iværksætteren Richard Branson rammer plet omkring disse og mange andre organisationer, når han siger, at ”vi alle gerne vil digitalisere, men reelt ikke ønsker at forandre os.”

Jeg kan naturligvis ikke sætte navne på disse organisationer, men de er i alle tilfælde veldrevne it-virksomheder med både en større omsætning og sorte tal på bundlinjen.

De er altså foran i den forstand, at de gerne vil forny sig, men de er udfordret af to ting:

1: Det går godt
Rasmus Ankersen har kaldt fænomenet en mangel på ”sult i paradis”. Det vil sige, at når virksomheder har sorte tal på bundlinjen, så søger de som regel at optimere yderligere til glæde for aktionærerne.

2: Det er gode steder af arbejde
Igen er det en positiv ting, men det har også affødt en høj anciennitet iblandt medarbejderne, og man søger ubevidst efter folk, der passer ind i ’flokken’ frem for at gå efter nogle fra helt andre industrier. Det betyder, at man ikke får den nødvendige ’blodtilførsel’ af helt andre typer og kompetencer udefra.

Hvis disse virksomheder og jeres egen organisation skal lykkes med en ægte digital transformation, så kræver det, at I ikke kun er forandringsparate, men også bliver forandringsskabende.

Overgangen fra parathed til det mere entreprenante ”skabende” går ofte igennem at hyre nogle kompetencer ind, der slet ikke passer i jeres nuværende organisation og selvopfattelse. Jeg kalder dem ’de utilpassede unge’.

Mange arbejdsgivere tænker sådan, at de skal hyre medarbejdere, som kender rigtig meget til deres branche.

Der findes imidlertid en lang række studier indenfor digitalisering, innovation og ledelse, som viser, at det tværtimod er folk fra helt andre brancher og med vidt forskellig baggrund, som for alvor kan flytte virksomheden og fremtidssikre den.

Min egen erfaring med mit arbejde med både små og store organisationer er, at især følgende tre profiler plejer at kunne gøre en stor forskel i næsten enhver virksomhed, der fokuserer på digitalisering:
  1. Produktspecialisten med kundeforståelse
    Arbejder i en branche hvor de køber og anvender services i stil med jeres. Det behøver ikke at være den samme branche, men det er afgørende, at de kender rollen som kunde frem for at være leverandør som jer.

    2. Sælgeren fra en startup
    Arbejder i en startup eller iværksættervirksomhed uden relation til jeres branche. Vedkommende kender alle roller fra at feje gulvet til at tage indgående opkald, skabe den første kundekontakt og lukke aftaler med større kunder.

    3. Idémageren med teknologiforståelse
    Er vant til at innovere hurtigt og oversætte teknologisk forståelse til konkrete businesscases.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.






Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
EG-direktør præsenterer første regnskab efter frasalg: "Vi har overgået vores egne forventninger - det har hjulpet til, at vi blev solgt for 3,7 milliarder"
Interview: EG har for første gang aflagt regnskab udelukkende for software-forretningen. Det sker efter, at serviceforretningen blev solgt fra i februar 2019. Selskabet leverer over egne forventninger "på alle væsentlige parametre," forklarer topchef Mikkel Bardram.
Computerworld
Overblik: Så meget betaler danske virksomheder i løn til it-medarbejderne - se listerne her
Overblik: Der er meget stor forskel på løn-niveauet for it-medarbejderne i de danske virksomheder. Få overblikket over, hvor lønnen er højest og lavest her.
CIO
The Digital Edge: Claus H. Andersen står i spidsen for at gøre dit indkøb nemmere i Salling Groups 1.500 butikker
Podcast: Salling Groups digitale chef, Claus H. Andersen, er på en digital mission: Det skal være nemmere at handle, nemmere at være kunde og nemmere være forbruger - i alle kædens 1.500 butikker. Hør hvordan den digitale chef arbejder.
Job & Karriere
"Vi var fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet. "
"Da jeg var færdig med PhD´en så var vi fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Så skulle vi bare have et nyt universitet op og køre på seks måneder. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet."
White paper
Sådan påvirker Virtual Cloud Network den totale økonomi
Når virksomheder og organisationer prioriterer initiativer, der omhandler digital transformation, så oplever mange at legacy netværk arkitektur holder dem tilbage. For at støtte nye forretningsmodeller, cloudtilpasning og en eksplosion i connected devices gør, at moderne netværk skal supportere interoperabilitet på tværs af datacentre, multiple clouds, branch lokationer og edge devices. Med et Virtual Cloud Network baseret på NSX teknologi, så sigter VMWare mod at adressere disse problemer, ved at give organisationer mulighed for at geare en software til at connecte, operere og sikre end-to-end arkitektur, som supporterer applikationer uanset hvor de befinder sig.