Digitalisering kræver, at I ansætter ’de utilpassede unge’: Her er tre typer, som kan gøre en stor forskel

Klumme. Min egen erfaring med mit arbejde med både små og store organisationer er, at tre profiler plejer at kunne gøre en stor forskel i næsten enhver virksomhed, der fokuserer på digitalisering.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Jeg har på det seneste afholdt en række foredrag og workshops i organisationer, som ligesom alle andre gerne vil udnytte mulighederne ved digitalisering.

Det har hver gang slået mig, at iværksætteren Richard Branson rammer plet omkring disse og mange andre organisationer, når han siger, at ”vi alle gerne vil digitalisere, men reelt ikke ønsker at forandre os.”

Jeg kan naturligvis ikke sætte navne på disse organisationer, men de er i alle tilfælde veldrevne it-virksomheder med både en større omsætning og sorte tal på bundlinjen.

De er altså foran i den forstand, at de gerne vil forny sig, men de er udfordret af to ting:

1: Det går godt
Rasmus Ankersen har kaldt fænomenet en mangel på ”sult i paradis”. Det vil sige, at når virksomheder har sorte tal på bundlinjen, så søger de som regel at optimere yderligere til glæde for aktionærerne.

2: Det er gode steder af arbejde
Igen er det en positiv ting, men det har også affødt en høj anciennitet iblandt medarbejderne, og man søger ubevidst efter folk, der passer ind i ’flokken’ frem for at gå efter nogle fra helt andre industrier. Det betyder, at man ikke får den nødvendige ’blodtilførsel’ af helt andre typer og kompetencer udefra.

Hvis disse virksomheder og jeres egen organisation skal lykkes med en ægte digital transformation, så kræver det, at I ikke kun er forandringsparate, men også bliver forandringsskabende.

Overgangen fra parathed til det mere entreprenante ”skabende” går ofte igennem at hyre nogle kompetencer ind, der slet ikke passer i jeres nuværende organisation og selvopfattelse. Jeg kalder dem ’de utilpassede unge’.

Mange arbejdsgivere tænker sådan, at de skal hyre medarbejdere, som kender rigtig meget til deres branche.

Der findes imidlertid en lang række studier indenfor digitalisering, innovation og ledelse, som viser, at det tværtimod er folk fra helt andre brancher og med vidt forskellig baggrund, som for alvor kan flytte virksomheden og fremtidssikre den.

Min egen erfaring med mit arbejde med både små og store organisationer er, at især følgende tre profiler plejer at kunne gøre en stor forskel i næsten enhver virksomhed, der fokuserer på digitalisering:
  1. Produktspecialisten med kundeforståelse
    Arbejder i en branche hvor de køber og anvender services i stil med jeres. Det behøver ikke at være den samme branche, men det er afgørende, at de kender rollen som kunde frem for at være leverandør som jer.

    2. Sælgeren fra en startup
    Arbejder i en startup eller iværksættervirksomhed uden relation til jeres branche. Vedkommende kender alle roller fra at feje gulvet til at tage indgående opkald, skabe den første kundekontakt og lukke aftaler med større kunder.

    3. Idémageren med teknologiforståelse
    Er vant til at innovere hurtigt og oversætte teknologisk forståelse til konkrete businesscases.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.






Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Tech Mahindra forlader sit danske hovedkvarter: Tre tilbageværende medarbejdere flytter på kontorhotel
Det indiske selskab Tech Mahindra forlader sit danske hovedkvarter i Ballerup og er i stedet flyttet på kontorhotel med kun tre medarbejdere. Computerworld har besøgt de forladte lokaler. Se billederne her.
Computerworld
"Så kommer Microsoft og siger, at jeg kan få en milliard kroner, men det ændrer jo ikke mit liv så meget"
"Dengang Microsoft bød på os, var det med blandede følelser, for jeg havde allerede 200 millioner kroner stående i banken. Til gengæld skulle jeg aflevere min spændende virksomhed."
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Manden bag Stack Overflow til softwareudviklere og folk i it-branchen: Disse ting skal du lære, hvis du vil undgå at blive tromlet totalt
Interview: Manden bag Stack Overflow og Trello har en opsang til folk i it-branchen. Her er de kompetencer, som du bare skal tilegne dig nu.
White paper
6 gode råd til et succesfuldt virtuelt møde
Den traditionelle måde at tænke arbejdsplads på er under forandring. Nye teknologier skyder frem og gør hverdagen nemmere og mere dynamisk. Eksempelvis er mængden af fjernarbejdspladser steget med 115% de seneste 10 år, og det stiller krav til måden at holde møder på. Med et virtuelt møderum kan møder faciliteres online, og alle parter sparer tid fordi det er mere fleksibelt og ikke betinget af at alle møder op fysisk. I dette whitepaper kigger vi på hvad der skal til for at mestre denne disciplin og giver dig 6 gode råd.