Foto: JumpStory

Kunstig intelligens vil gøre alle danske it-folk arbejdsløse. Med mindre …

Klumme: Hvis du vælger ikke at sætte dig ind i mulighederne og forstå, hvad det vil sige, så er det ganske sandsynligt, at nogle andre vil gøre det og dermed gøre dig arbejdsløs. Valget er dit.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Jeg holder mange foredrag for både ledere og menige it-medarbejdere om kunstig intelligens, og hver gang kommer spørgsmålet: Tror du, at kunstig intelligens vil gøre os arbejdsløse i fremtiden?

Der er naturligvis også tilhørere, som for længst har afskrevet kunstig intelligens som et smart buzzword opfundet af smarte konsulenter, og så er der brancher, som mener, at deres arbejde aldrig kan erstattes af en robot eller computer.

Sidstnævnte har ret, for pointen med kunstig intelligens er, at det ikke vil komme til at erstatte nogle brancher overhovedet.

Det vil imidlertid betyde, at samtlige virksomheder (herunder indenfor it), kommuner, plejehjem, sygehuse, børnehaver osv. vil kunne opnå kæmpe fordele, hvis de har sat sig ind i, hvordan deres hverdag kan blive nemmere og mere meningsfyldt igennem brugen af teknologier som maskinlæring, deep learning og chatbots – samlet i fællesbetegnelsen kunstig intelligens (AI).

Du bestemmer stort set selv
Derfor er det rigtige svare på det spørgsmål, jeg indledte klummen med, at JA, kunstig intelligens vil gøre alle danskere, herunder it-ansatte, arbejdsløse - med mindre, vi sætter os ind i mulighederne med kunstig intelligens.

Det vil sige, at hvis vi ikke bruger lidt tid på at forstå, hvornår AI giver mening, og hvornår det ikke gør, så vil der være nogle andre herhjemme eller i udlandet, som gør det, og så bliver de mere attraktive jobkandidater, end vi selv er.

Dette betyder ikke, at du nødvendigvis skal være AI-specialist for at kunne bidrage.

AI er enormt nemt at forstå
Det gode ved kunstig intelligens er nemlig, at det - med mindre du skal programmere det - er enormt nemt at forstå.

Det handler faktisk blot om, at vi beder computere om at kigge på en stor mængde information eller data og så udlede de vigtigste ting fra de informationer. Det kunne eksempelvis være den seneste forskning indenfor psykiske sygdomme, eller det kunne være viden omkring, hvordan kunderne opfører sig i vores butikker.

På baggrund af alle disse informationer hjælper computeren dig så med at skabe overblik og udlede de vigtigste konklusioner og mulige fortolkninger af indholdet. Og herefter kan du så vælge, hvorvidt maskinen også skal hjælpe dig med at handle på nogle af disse konklusioner, eller det giver mest mening, at du selv gør det.

Der er altså tale om et ganske naturligt og meningsfyldt samarbejde og samspil imellem menneske og maskine, men et sådant samspil kræver, at du forstår maskinen og ikke omvendt.

Kunstig intelligens er nemlig alt andet end intelligent og da slet ikke følelsesmæssigt intelligent, så dybest set vil den blot gøre, hvad vi beder den om.

Brug noget krudt på det
Således kræver det af os mennesker, at vi bruger nogle timer på at forstå mulighederne i forhold til det, vi arbejder med i hverdagen, og så i fællesskab beslutter, hvor det giver mening, og hvor det ikke gør.

Dette bør ikke være beslutninger eller et ansvar, som vi lægger over på en it-afdeling eller vores chef. Det er vigtigt - også i forhold til etikken og kulturen på arbejdspladsen - at vi bliver enige om, hvad vi vil bruge AI til, og hvad vi ikke vil bruge det til.

Og så er vi tilbage ved hovedpointen:

Nej. Kunstig intelligens kommer ikke i sig selv til at gøre dig arbejdsløs, men hvis du vælger ikke at sætte dig ind i mulighederne og forstå, hvad det vil sige, så er det ganske sandsynligt, at nogle andre vil gøre det og dermed gøre dig arbejdsløs.

Valget er således dit.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.




Premium
Test: Kæmpestort gaming-headset er perfekt til dine lange Teams-møder - men har også nogle besværligheder
Længe før vi andre blev slået hjem til hjemmekontorets endeløse webmøder har gamerne gennemskuet behovet for komfortabelt grej. Så vi tog danske EPOS top gamingheadset med på arbejde. Læs testen her.
Computerworld
Biden sender skjult besked til kode-folket: "Hvis du læser dette, har vi brug for din hjælp”
En stående invitation er blevet opdaget i kildekoden på Det Hvide Hus' hjemmeside. Men den er kun til de eksperter, der selv kan finde den.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
White paper
Fri medarbejdermobilitet - med digital bodyguard
Om at gå fra adgangsstyring på personniveau til adgangsstyring på desktopniveau. I takt med at flere og flere medarbejdere arbejder remote og logger på jeres systemer og netværk uden for virksomhedens sikkerhedsværn, risikerer de at efterlade døren til forretningen på klem. Dermed bliver endpoints som pc’ere, Mac’s og servere et oplagt mål for hackere, som vil ind i virksomhedens infrastruktur. I blandt sker det også, at medarbejdere udnytter deres privilegerede adgangsrettigheder til skadelige formål. Det er derfor mere aktuelt end nogensinde at rette opmærksomheden mod jeres endpoints og de rettigheder, der ligger her.