Telenor, 3, TDC og Telia politianmeldes for ulovligt telefonsalg: TDC, Telenor og Telia betaler store bøder

Forbrugerombudsmanden politianmelder fire teleselskaber for ulovligt telefonsalg. Tre af selskaberne erkender overtrædelserne og betaler store bøder.

Forbrugerombudsmanden anmelder de fire store teleselskaber herhjemme for ulovligt telefonsalg.

Det drejer sig om TDC, Telenor, 3 og Telia, som ifølge Forbrugeromdbudsmanden i strid med loven har ringet til forbrugere for at sælge ydelser uden først at have fået tilladelse til at ringe.

Ifølge Forbrugerombudsmanden har selskaberne oplyst, at de i ‘langt de fleste tilfælde’ har fået samtykke fra de pågældende forbrugere.

Men det har de pågældende afvist at have givet over for Forbrugerombudsmanden.

Telenor, TDC og Telia har allerede erkendt at have brudt loven. De har alle accepteret at betale store bøder for lovovertrædelserne.

TDC har såldes betalt 250.000 kroner, mens Telenor har betalt 400.000 kroner og Telia 225.000 kroner.

“Telefonsalg til forbrugere er forbudt uden forbrugerens samtykke. Både leadvirksomheder, der indhenter og sælger forbrugerens samtykke til at blive kontaktet, og virksomheder, der anvender samtykket, er ansvarlige for at overholde loven. Leadvirksomhederne har efter vores opfattelse solgt ugyldige samtykker, som tele- og energiselskaberne har brugt til at kontakte forbrugerne med,” lyder det fra Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Ifølge Forbrugerombudsmanden drejer sagerne sig om:

- Telenor (opkald fra Telenor + CBB Mobil), leadvirksomheden Adtak Medier og New Lead Media som leadformidler/databehandler. Politianmeldelsen vedrører ét eller flere opkald til 50 forbrugere. New Lead Media er politianmeldt for i 32 af forholdene at have medvirket til overtrædelse af reglerne ved at have videreformidlet oplysningerne om forbrugerne fra Adtak Medier til Telenor.

- Hi3G (opkald fra 3Business + Oister) samt leadvirksomhederne SG Marketing, Leadpartnerog Quality Sales. Politianmeldelsen vedrører ét eller flere opkald til 24 forbrugere samt tre indehavere af enkeltmandsvirksomheder.

- TDC (opkald fra Telmore + Fullrate) samt leadvirksomheden Adtak Medier. Politianmeldelsen vedrører ét eller flere opkald til 25 forbrugere.

- Telia (opkald fra Telia + Call Me) samt leadvirksomheden Adtak Medier. Politianmeldelsen vedrører ét eller flere opkald til 22 forbrugere.

Du kan læse mere hos Forbrugerombudsmanden her:




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Analytics, BI og big data: Få succes med de nye løsninger og teknologier

En række nye koncepter og teknologier vinder i disse år frem under kategorierne analytics, BI og big data. Det er et it-område i en rivende udvikling. Bliv klogere på de nye teknologier på denne konference.

24. april 2019 | Læs mere


Industri 4.0: IoT, data og den afgørende kobling til forretningen

På dette roundtable tager vi udgangspunkt i mulighederne inden for Industri 4.0, herunder Internet of Things i og uden for virksomheden samt de nye muligheder for ændrede kunderelationer. Rundbordsdiskussionen ledes af Computerworlds erfarne chefredaktør Lars Jacobsen og krydres med eksempler og erfaringer fra blandt andet Beijer Electronics. Undervejs vil der være rig lejlighed til at netværke med de øvrige deltagere og lære af deres erfaringer.

24. april 2019 | Læs mere


Digital Innovation Summit: Innovation og strategi - fra ide til forretning

I de bedste virksomheder er digitaliseringen og innovationen godt på vej til at flytte ud ad it-afdelingen og ind i hele virksomheden, hvor alle afdelinger tænker i nye processer og innovation. På Digital Innovation Summit kan du høre om konkrete projekter, værktøjer og metoder til at sat din digitale innovation og forretningsudvikling på skinner.

25. april 2019 | Læs mere






Premium
Dansk iværksætter står bag et af Europas hurtigst voksende it-selskaber: Her er hele historien om hans op- og nedture
Det danske it-selskab Anytech365 leverer så høje vækstrater, at det er kommet med på Financial Times liste over de hurtigst voksende virksomheder i Europa. Her er historien om den danske iværksætter Janus Rægaard Nielsen, der har to konkurser bag sig og leder virksomheden fra Marbella.
Computerworld
Overblik: Så meget betaler danske virksomheder i løn til it-medarbejderne - se listerne her
Overblik: Der er meget stor forskel på løn-niveauet for it-medarbejderne i de danske virksomheder. Få overblikket over, hvor lønnen er højest og lavest her.
CIO
SAP's nye nordiske direktør: "De seneste uger har jeg besøgt en del kunder her i Norden - og alle talte om at vende tilbage til en eller anden form for standard."
Det store ryk til cloud brød med mange års it-konsolidering og skabte komplicerede it-miljøer. Men nu peger kundernes kompas den anden vej, fortæller erfaren SAP-boss efter nordisk rundrejse.
White paper
It-sikkerheden afhænger af dig!
Du kender det sikkert. En kollega vil dele en fil med navne, mailadresser og andre personlige data fra jeres Salesforce database, med en partner i EU. Vedkommende beslutter at smide en Excel-fil i DropBox og sender et link til partneren til download. En anden kollega skal bruge en kundes bankoplysninger for at kunne lave en overførsel, så kunden sender selvfølgelig en e-mail med alle bankoplysninger. Ovenstående er blot to eksempler på det, der sker flere gange dagligt. Nemlig tilfælde hvor der skal deles følsomme oplysninger, hvor der er meget dårlig datasikkerhed. Det er en konstant stressfaktor for de sikkerhedsansvarlige i it. Derfor er det en absolut nødvendighed, at have de rigtige værktøjer og teknologier, for at gøre samarbejdet med andre virksomheder, så smertefrit som muligt. Det kan du læse mere om, hvordan du opnår i dette white paper.