Husker din underbo at låse kælderdøren?

Klumme: Første skridt til bedre informationssikkerhed er at erkende, at truslen ikke stopper ved egne mure. Økosystemet skal tænkes ind og involveres.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Hvis man bor i lejlighed, afhænger ens sikkerhed ikke kun af en selv, men også af, hvor henholdsvis skødesløse eller påpasselige de andre i opgangen er.

Hvis bare én glemmer at låse døren til kældertrappen, stiger indbrudsrisikoen for alle.

Og hvis dem i stueetagen ikke sætter røgalarmer op, risikerer hele opgangen at blive fanget i en brand.

Det er måske en lige lovlig dramatisk analogi, men det er ikke desto mindre et godt billede på, hvordan situationen efterhånden ser ud i forhold til informationssikkerhed.

Tættere forbundet
I takt med digitaliseringen bliver virksomheder tættere og tættere forbundet i økosystemer med partnere, leverandører og kunder. Alskens information og filer flyder frit fra virksomhed til virksomhed.

Partnere kan desuden have forskellige niveauer af rettigheder til hinandens systemer, og alle steder i økosystemet kan medarbejdere intetanende bære malware ind via deres private devices, som de også bruger i virksomheden.

Det nemmeste sted at få fat i dine data er typisk ude i tredje-fjerde led, hvor folk er har mindre fokus på at passe på dem.

Alligevel svarer kun 29 procent af de adspurgte beslutningstagere i Accentures årlige Tech Vision rapport for 2019, at de med sikkerhed ved, at deres partnere i økosystemet arbejder lige så vedholdende med it-sikkerhed, som de selv gør. De resterende 71 procent må nøjes med at tro på, at det er tilfældet.

Tegninger stjålet
Et eksempel: En virksomhed, der fik produceret stumper fra underleverandører ude i verden, fik stjålet tegningerne til et nyt produkt af en medarbejder hos en leverandør.

En udregning viste, at der hurtigt var cirka 50.000 mennesker i forskellige virksomheder fra flere lande, der potentielt havde adgang til informationerne.

Der var måske 10-15 led fra idé til færdigt produkt på hylderne – og allerede fra det tredje led blev informationer delt med folk udefra.

Problemet er, at kontrollen med data, og hvem der tilgår dem, mindskes, jo længere de kommer ud i økosystemet.

Måske kan du godt stole på dine leverandører, men hvad med deres leverandører?

Og hvad dem, der opdaterer dine leverandørers leverandørers systemer? Og sådan kunne man fortsætte…

Risikoen i økosystemet kan også ligge i, at malware bliver sneget ind ad bagdøren via udveksling af data med en fortrolig partner.

Eller det kan ske ved hjælp af såkaldt ’water holing’, hvor hackere ligesom rovdyrene på savannen ligger på lur ved vandhullet og venter på den velsmagende og uopmærksomme gazelle.

Det kan eksempelvis ske ved, at hackerne laver en tro kopi af en leverandørportal, som du stoler på, og blot venter på, at du kommer forbi og afslører dit password eller fortrolige informationer.

Første skridt til bedre informationssikkerhed er at erkende, at truslen ikke stopper ved egne mure. Økosystemet skal tænkes ind og involveres.

Men økosystemet kan også være en styrke, hvis man griber det rigtigt an. Sammen står vi stærkere, som jeg tidligere har slået til lyd for på denne klummeplads.

Der ligger et stort potentiale i at samarbejde med partnere om sikkerhedsovervågning og alarmering. Eller i at bruge fælles kræfter på den vigtige – og ofte undervurderede – opgave med at skabe intern opmærksomhed om informationssikkerhed blandt medarbejdere.

Det er også fornuftigt at lave deciderede aftaler om informationssikkerhed med de øvrige medlemmer i økosystemet – faktisk bør det efter min mening være et uundgåeligt element i alle former for aftaler.

Det kan være aftaler om, hvor tit man skal patche eller måske aftaler om, at man som leverandør skal acceptere audits samt om gensidig transparens om trusler og sikkerhedsniveau.

Der er ikke nogen vej udenom: Få indkaldt til det fællesmøde i opgangen og få alle med på, at kælderdøren skal lukkes helt, og at der skal røgalarmer op på alle etager.

'Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Dansk iværksætter står bag et af Europas hurtigst voksende it-selskaber: Her er hele historien om hans op- og nedture
Det danske it-selskab Anytech365 leverer så høje vækstrater, at det er kommet med på Financial Times liste over de hurtigst voksende virksomheder i Europa. Her er historien om den danske iværksætter Janus Rægaard Nielsen, der har to konkurser bag sig og leder virksomheden fra Marbella.
CIO
SAP's nye nordiske direktør: "De seneste uger har jeg besøgt en del kunder her i Norden - og alle talte om at vende tilbage til en eller anden form for standard."
Det store ryk til cloud brød med mange års it-konsolidering og skabte komplicerede it-miljøer. Men nu peger kundernes kompas den anden vej, fortæller erfaren SAP-boss efter nordisk rundrejse.
White paper
Kan din virksomhed klare kontinuerlige updates på Dynamics 365?
Som del af deres ”Evergreen” strategi, udgiver Microsoft pr. 1. april 2019 månedlige opdateringer på deres Dynamics 365, og holder jeres ERP-platform opdateret. Denne approach eliminerer inkonsistente releases og massive opgraderinger, som – historisk set – har vist sig at være tidskrævende og dyre at implementere. På negativsiden, så er din organisation nødt til at studere og forberede hver eneste opdatering på forhånd. Hvis ikke I gør det, så er i ude af stand til at forudse, hvis det har indvirkning på jeres processer, applikationer og tilpasninger. Læs mere i dette white paper og minimér risici fremadrettet.