Artikel top billede

Det er ikke ligetil at blive en god leder - men god ledelse gør en kæmpe forskel

Computerworld mener: God ledelse får erfarne it-folk til at hoppe til næste job. Så smøg ærmerne op. Tallene viser, at det betaler sig.

Computerworld mener: Hvert år bruger it-branchen millioner af kroner på jobannoncer, employer branding og dyre headhuntere.

Men måske skulle nogle af kronerne også fyres af på uddannelsen af gode ledere. Ikke bare som belønning for lang og tro tjeneste men som investering i medarbejderne.

God ledelse er en af de største drivkræfter, når erfarne it-folk overvejer at skifte job.

Det viser en nyere undersøgelse som jobsiden IT-Jobbank har foretaget blandt 1.400 danske it-professionelle – en undersøgelse, som jobsiden har foretaget i samarbejde med Computerworld.

Den kan du læse mere om her: Ny stor dansk undersøgelse: God ledelse får erfarne it-folk til at hoppe til næste job

Undersøgelsen, som netop er offentliggjort, viser, at god ledelse for deltagerne er den vigtigste drivkraft, hvis de skal overtales til at skifte job.

Således er det 53 procent, der fremhæver ledelsen, over de 48 procent, som fremhæver muligheden for en højere løn.

Det er tankevækkende tal.

Men længe før undersøgelsen blev foretaget – helt tilbage i 2002 – besluttede Rockwools globale CIO, Jan Amtoft, sig for, at han ville være en rigtigt god chef.

Ikke bare god. Men rigtigt god.

Det var – og er – en stor ambition.

Især inden for it-erhvervet, hvor bits, bytes, spændende hardware og den visionære kompromisløse leder af Steve Jobs-typen normalt stjæler alle overskrifterne.

Jeg var derfor begejstret, da Jan Amtoft for et stykke tid siden havde tid til på kontoret i Hedehusene til at tale om, hvad det vil sige at være en god chef inden for it-området.

Måske så god, at medarbejderne bliver hængende lidt længere.

Et af de elementer. som Jan fremhævede, er den rummelighed, som chefen skal have.

Hos Rockwool er det acceptabelt at sige, at man er ambitiøs, og man er klar til mere.

Også selvom det betyder, at man måske mister lidt tempo i det nye job – eller endda forsvinder helt ud af virksomheden inden for et par år.

Som Jan Amtoft fortalte mig, kan han oftest kompensere for det gennem en intern rotation.

Alle kender lidt til de andres job, og det betyder også, at det ikke nødvendigvis er den specifikke ledige stilling efter den afgåede medarbejder, der bliver besat.

Det kan også være en af de andres, når rokaden falder på plads. Jan Amtoft sammenlignede på det felt it-afdelingen med et fodboldhold, hvor der kan byttes om på positionerne.

Og så var Jans primære råd i øvrigt, at det tager tid og er hårdt arbejde.

Og det tager ikke bare et eller to år, men seks til otte år, før du som leder for alvor begynder at kunne gøre en forskel.

Så smøg ærmerne op. Tallene viser, at det betaler sig

Læs mere: I 2002 besluttede Rockwools globale CIO, Jan Amtoft, at han ville være en rigtig god chef. Her er hvad han lærte på vejen




Premium
Den nye kulørte iMac er så Applesk at det næsten gør ondt – og derfor ville jeg ikke selv købe en
Apple-dyderne lever i allerbedste velgående i selskabets nye, lækre og farverige iMac – og det bør få dig til at se dig om efter noget andet.
Computerworld
Efter Windows 11-lækket: Her er de nye elementer - og lanceringsdatoen
Podcast: Hvad kan Windows 11 tilbyde? Hvad kræver det af dit hardware? Hvornår kommer det? Og hvorfor har NNIT indsat Pär Fors som ny topchef? Ham har vi mødt på hans kontor i Søborg. Få svarene i denne episode af Computerworlds nyhedspodcast.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Ét klik kan lægge din virksomhed ned: Sådan bekæmper du mailtrusler
Mailbårne angreb er blandt de mest udbredte og ofte mest alvorlige cybertrusler. Dette whitepaper fra F-Secure giver overblik over, hvordan de mest udbredte mailbårne trusler fungerer, hvordan de detekteres – og hvordan du beskytter din organisation.