Kan sikkerhed og kundeservice gå hånd i hånd i netsvindlerens tidsalder?

Klumme: Det kan være svært at gøre det rigtige, når svindlerne påtager sig falske identiteter og udgiver sig for autoriteter fra både finansielle virksomheder og myndigheder i forsøget på at franarre os vores hårdt tjente penge. Men sikkerhed kommer før bekvemmelighed.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Du har sandsynligvis din egen historie. For mig skete det cirka sådan her: Jeg var ude at spise med min kæreste på en pænere restaurant på Manhatten (heldigvis ikke vores første middag), da tjeneren diskret henvender sig med det betalingskort, jeg netop havde afleveret og hvisker ”sir, det bliver desværre afvist”.

Efter et par yderligere forsøg må min kæreste hive pungen op af tasken og betale.

Brandirriterende, for der var rigelig dækning på kontoen, men en oplevelse, som vi er mange, der udsættes for, fordi vores banker og kortudbydere reelt forsøger at passe på vores penge. Hvilket jeg i øvrigt sætter enormt stor pris på.

Lige som en del vil genkende situationen, hvor man får kortet afvist i en dansk butik, fordi samme kortinfo tilsyneladende var i brug kort tid før under eksotiske himmelstrøg.

Organiserede og kreative kriminelle
Svindel med kreditkortoplysninger, som enten er høstet digitalt via en datalæk eller fralokket ejeren via et telefonopkald eller e-mail fra en svindler, er i astronomisk vækst og ændrer hele tiden karakter.

For nylig måtte Head of Digital Fraud, Intelligence & Research hos Nets Group, Sune Gabelgård, igen advare mod falske opkald fra svindlere, der påstår at ringe fra kundernes egen bank og som lokker brugerne til at aflevere Nets’ engangs-kode til registrering af et kreditkort – som de forinden har sikret sig detaljerne om.

Sune Gabelgård og hans team af dataanalytikere, som konstant knokler på at optrevle den stærkt organiserede kriminalitet bag kortsvindel, må konstatere, at svindlere er ubehageligt kreative og ressourcestærke – såvel som hurtige til at ændre metodik, når de bremses i deres forehavender.

Derfor var jeg også helt sikker i min sag, da jeg – nogle timer FØR det famøse restaurantbesøg - blev ringet op af en person, der på engelsk med accent påstod at være fra min kortudbyder og ønskede at hjælpe med at løse et problem, han kunne se med min kreditramme hvis jeg blot først gav ham nogle meget personlige oplysninger. Nej tak!

Jeg afviste pænt ”hjælpen”. Men - dét opkald var faktisk reelt nok.

Hvem skal man stole på?
I forbindelse med mit udlandsophold havde udgifter til fly, hotel og forplejning gjort, at mit loft for udenlandske betalinger var nået på et par dage. Erfarede jeg så, da jeg noget frustreret, stod på gaden foran restauranten og ringede til min kortudbyder.

Det kan være svært at gøre det rigtige, når svindlerne påtager sig falske identiteter og udgiver sig for autoriteter fra både finansielle virksomheder og myndigheder i forsøget på at franarre os vores hårdt tjente penge.

Men det må være den opgave, som sikkerhedsteams og kundeservicespecialister sammen må påtage sig som innovationsprojekt, så brugervenlighed og sikkerhed kan gå hånd i hånd.

Et simpelt løsningsforslag kunne i mit tilfælde måske være, at jeg fik en sms alert om, at mit kreditloft var ved at være nået og jeg ville skulle logge på min netbank med NemID for at bede om at få det hævet og samtidig bekræfte, at jeg var rejst udenlands.

Eller en tilsvarende løsning som omfavner såvel sikkerhed som convenience, for jeg er ved gud glad for at nogen passer på mine penge.

Data-analyse og kunstig intelligens er nogle af de vigtigste våben mod digital svindel, hvad enten det gælder kortsvindel eller hvidvask.

Nu mangler vi dén komponent, som binder det vigtige arbejde sammen med vores kundeoplevelse.

Måske er en kombination af værktøjer til bekæmpelse af økonomisk kriminalitet og customer intelligence vejen og måske skal vi tænke blockchain-teknologi ind.

Men når jeg tænker tilbage er konklusionen for mig klar. Sikkerhed kommer før bekvemmelighed, selv om jeg gerne ser dem kombineret.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.






Premium
Nvidia RTX 3080 til test: Her sættes en ny standard – og trods prisen er det på mange måder et stærkt køb
Der er ikke nogen tvivl om, at der er krummer i Nvidias nye high-end grafikkort. Det ligner endda et særdeles godt køb trods den høje pris.
Computerworld
Ups!: Gammelt fjernsyn lagde internetforbindelsen ned i hel landsby i halvandet år
I halvandet år var en hel landsby i Wales plaget af elendig bredbåndsforbindelse, som begyndte hver dag klokken syv om morgenen. Teknikere kæmpede med at løse mysteriet, men lige meget hjalp det. Årsagen viste sig at være et brugt tv, som en af byens familier havde taget i brug.
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Beskyt virksomhedens data og digitale værdier i døgndrift – målrettet, hurtigt og effektivt
Et konstant skiftende trusselsbillede og ændrede behov for eksempelvis flere hjemmearbejdspladser udfordrer virksomheden drift, indtjening og – i værste fald – eksistens. Men her er ofte allerede ganske mange sikkerhedssystemer i drift, og derfor er løsningen sjældent endnu flere tiltag og lag. De vil ofte blot bidrage til forvirringen, øge antallet af alarmer og måske endda ende med at gøre virksomhedens mere sårbar. I stedet kan det give mening at vælge en ekstern leverandør, der kan overvåge og sikre de digitale aktiver fokuseret, effektivt og i døgndrift. Helt uden behov for at sætte kostbare og ressourcekrævende projekter i søen – og uden at skulle tilkøbe dyre konsulentydelser og specialressourcer. Det kan du læse meget mere om i denne hvidbog.