Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

(Foto: Photo by Venveo on Unsplash)

Skal du droppe den næste RFP og gennemføre et hackathon i stedet?

Klumme: I en fjern fortid havde jeg en traumatisk oplevelse i en amerikansk ’bake-off’. Allligevel tror jeg at nutidens pendant – nemlig hackathons – har fremtiden for sig. Også i forhold til virksomheders komplekse it-problemstillinger. Men hackathons skal finde tilbage til rødderne.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Engang for længe siden arbejdede jeg hos en leverandør til telefonselskaber.

Som ung ingeniør sagde jeg – guderne må vide hvorfor – ’ja’ til med kort varsel at vikariere for en anden og deltage i en såkaldt ’bake-off’ hos AT&T i Atlanta.

Formatet mindede meget om et hackathon. Vi var forskellige konkurrerende teams samlet og AT&T’s styrekomite fulgte med i løjerne.

Seancen varede to dage. Dag 1 var en katastrofe, natten blev brugt til at justere, hvorefter dag 2 blev lidt mindre katastrofal. Vi vandt ikke…

Samlet set var jeg 48 timer i USA og sov hele vejen hjem i flyveren. Grufuld, men også lærerig oplevelse.

Fra bake-offs til hackathons i flæng

Nu er bake-offs (udtrykket stammer oprindeligt fra kokkedueller a la bagedysten) afløst af de voldsomt populære hackathons (sammentrækning af hack og marathon).

Men populariteten betyder, at begrebet bruges i flæng. Ofte lugter hackathons af workshop eller idefasen i et design thinking-forløb. Og så bliver slutproduktet ikke en faktisk løsning men en mock-up eller et powerpoint-show.

I virksomhederne og tæt på arbejdet i it-afdelingen har det klassiske teknologi-orienterede hackathon masser af potentiale.

Forleden hørte jeg eksempelvis om en virksomhed, som gennemfører interne hackathons.

Målet var at udbrede kendskab og begejstring i forhold til at bruge data på en strømlinet platform til at skabe ny forretning.

Et oplagt værktøj til at nedbryde skel mellem it og forretning og skabe kreativ brug af data.

Hackathon i udbudsproccesen

Og så er der de kære RFP’er (request for proposals). Disse vildt tidskrævende processer, hvor kunden (eller rettere kundens rådgiver) stiller 1.000 spørgsmål til leverandørerne.

Hvorfor ikke kombinere disse skoleridt med afgrænsede hackathons på en tilpas realistisk og kompleks case?

Virksomheden får jo et fantastisk indblik i, hvad et værktøj, en softwareløsning og en platform kan gøre i praksis og samtidig en fornemmelse for hvilke ressourcer det vil kræve at udvikle ny funktionalitet (sværhedsgrad, hvor hurtigt kan det realiseres og hvad vil det koste).

Her tilbyder et hackathon et meget værdifuldt og effektivt shortcut. Hvilken proces benytter leverandøren? Hvilke plugins? Iterationer? Hvad skal der til for at komme i mål på fem dage? Måske kan slutproduktet ligefrem gå i produktion.

Uden cola - med honorar

Det skal være 100 procent seriøst og skabe den grad af oplysthed, som kunden forventer.

Og måske kræver det et opgør med et par klassiske dogmer.

Et hackathon kan sagtens gennemføres af voksne mennesker i arbejdstiden, og de kan også godt indtage andet end cola undervejs.

Og da en RFP-proces alligevel er omfangsrig og dyr, hvorfor så ikke tilbyde et honorar til leverandører, som stiller op for at dyste? Et hackathon behøver ikke at være ulønnet arbejde, hvis det er voldsomt værdiskabende.

Selvfølgelig stiller et hackathon også store krav til kunden selv.

Casen skal defineres skarpt og intelligent, og kunden skal selv stille med de rette folk til at vurdere proces og slutresultat.

Det giver et her-og-nu ansvar, som man ikke har i en ”indkøbt” udbudsproces, hvor flinke konsulenter kan styre processen omkring leverandørvalget.

Men jeg tror, at det er alt besværet værd.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.