Artikel top billede

(Foto: KMD)

Satellitfirma med Eva Berneke i spidsen afviser at stoppe Putin-propaganda: "Vi er neutrale. Vi forholder os til den regulering, der kommer."

Den tidligere KMD-chef Eva Berneke, der i dag er topchef for satellitudbyderen Eutelsat, afviser at lukke ned for russiske propanganda-kanaler på sit satellitnetværk. "Vi forholder os til den regulering, der kommer," siger hun.

Eva Berneke, der er tidligere topchef for KMD, er i dag direktør for den franske satellitudbyder Eutelsat, som har flere russiske propangadakanaler som en del af sit satellitnetværk.

Gennem den seneste tid er Eutelsat kommet under pres for af egen drift at lukke ned for de russiske kanaler.

Men det afviser Eva Berneke at gøre, forklarer hun ifølge Berlingske i et podcastinterview med det danske techmedie Radar.

”Vi er neutrale. Vi forholder os til den regulering, der kommer. Den implementerer vi og går også i dialog om, hvordan vi gør det hurtigt,” siger den tidligere KMD-direktør.

Den franske stat er medejer

Den franske stat ejer cirka 20 procent af Eutelsat, og Eva Berneke oplyser ifølge podcasten, at hun af sin bestyrelse og den franske stat er blevet pålagt at følge myndighederne retningslinjer.

Og i øjeblikket stiller myndigherne ikke krav om, at selskabet skal logge få de russiske kanalers adgang til satellitnetværket.

Eutelsat har 37 satelitter, der ifølge Berlingske transmitterer 7.000 tv-kanaler og 1.100 radiokanaler til cirka en milliard personer i Europa, Mellemøsten, Afrika og Indien.

Blandt Eutelsats kunder finder vi de to russiske tv-udbydere NTV-Plus og Tricolor, der distribuerer tv til i alt 12 millioner husstande i Rusland.

Ramt af ukrainsk kritik

Det har blandt andet ført til kritik fra ukrainsk side.

”Jeg er meget kritisk over for Eutelsat. Det bedste, selskabet kan gøre i forhold til deres internationale omdømme, vil være at trække stikket så hurtigt som muligt på NTV-Plus og Tricolor,” sagde den amerikanske medieekspert Jim Phillipoff, tidligere administrerende direktør for Kyiv Post og tidligere topchef for det ukrainske satellit-tv-firma Xtra TV, for nylig ifølge Børsen.




CIO
Årets CIO 2022: Nu skal Danmarks dygtigste CIO findes - er det dig? Eller kender du en, du vil indstille?