Vi må trække kunstig intelligens helt ned på jorden: Vi kan begynde med at lade software læse med på alle virksomhedens tekster

Klumme: AI er ikke (kun) raketvidenskab og fremtidsmusik. Vi står over for en bølge af praktiske anvendelser. Faktisk ret parallelt til hvad RPA gjorde for begrebet ”robot”. Et godt sted at starte er at koble kunstig intelligens ind på alle de tekster, som florerer i vores virksomheder.

Artikel top billede

(Foto: JumpStory)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Forestil dig lige en virksomhed med tusindvis af kontrakter med sine kunder.

Mange af dem er måske flere hundrede sider lange, og de rummer en hel masse afgørende information. Klausuler, vilkår, produkter, serviceniveauer, priser, varsler og så videre.

Og fordi verden har det med at udvikle sig, så er kontrakterne ikke komplet standardiserede. Faktisk langt fra.

Tiden går, og mængden af variationer er bare vokset og vokset. Hvordan kan vi tilgå den kompleksitet?

Guf for kunstig intelligens

Eksemplet ovenfor, som ikke kun er et produkt af min livlige fantasi, er guf for kunstig intelligens.

Mængden af ord og mængden af variation gør det til en umulig opgave at overskue for den menneskelige hjerne.

Så hvad gør vi, når ledelsen spørger, hvor mange kunder har et opsigelsesvarsel på tre måneder? Hvor mange kunder lever op til klausulen om minimumskøb?

Hvad er værdien af en prisforhøjelse på et delprodukt?

Den gren af kunstig intelligens, som hedder Native Language Processing (NLP), kan læse og forstå kontrakterne. Softwaren genkender ord, og den er trænet til forstå ords skiftende betydning i forskellige sammenhænge.

NLP er nu moden og klar til brug i forskellige ”pakkede” løsninger. Virksomheder med en jungle af kontrakter, e-mails, produktbeskrivelser og andre tekster kan meget hurtigt bygge en stærk business case med NLP.

Gennemløbet hype-cyklus

Ikke noget raketvidenskab og fremtidsmusik her.

Kunstig intelligens (eller i hvert fald dele af den) er ved at have gennemløbet det, som Gartner præcist har kaldt en hype-cyklus.

Først er den nye teknologi omgærdet af nyhedens interesse og voksende forventninger.

Efter et peak af oppustede forventninger kommer en periode med desillusion og dernæst kommer den langsomme og sikre integration på vej mod en realistisk værdiskabelse.

Nu er vi der, hvor vi med fordel kan lade software læse med på vores ustrukturerede tekstmængder. Meget parallelt til, hvordan Robotic Process Automation (RPA) har vundet indpas i mange organisationer til at løse helt standardiserede administrative rutineopgaver.

Helt nede på jorden. Selv om både termen ”robot” og ”kunstig intelligens” sender dig på en ordentlig fantasirejse sammen med Schwarzenegger og Luke Skywalker ind i fremtiden.

Human in the loop

Ligesom RPA ikke er nærheden af at kunne det samme som et menneske, vil ”læsende software” også have masser af ”human in the loop”.

I det tænkte eksempel med de mange kontrakter lader vi softwaren læse de store mængder af tekst, så vi kan zoome ind på de rigtige kunder og kontrakter.

Vi får flere muligheder og sparer oceaner af tid, når nu informationen er ustruktureret og ikke-uniform. Det er hjælp til beslutningsprocessen.

Vi skal løbende diskutere, hvad vi vil automatisere og hvad vi ikke vil automatisere.

Hvornår skal chatbotten på websiden sende dialogen videre til et menneske? Disse erfaringer skal vi bruge, når software kan ”forstå” talt sprog, og vi lader software tale med vores kunder.

Det kommer jo også lige om hjørnet.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S