Dit bedste værn mod it-kriminelle er det billigste. Men det er også det, de færreste lykkes med

Klumme: It-sikkerhedstræning af virksomhedens værn er indiskutabelt det bedste værn mod it-kriminelle, men desværre også det, som mislykkes oftest. Hvordan tackler du træningen og it-forståelsen hos virksomhedens ansatte?

Artikel top billede

(Foto: JumpStory)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Det er desværre stadig de færreste virksomheder, som har fokus på den interne it-træning – til trods for, at vi har en global security awareness-måned i oktober.

Træning, hvor man uddanner og lærer virksomhedens ansatte, hvad og hvorfor de it-sikkerhedsmæssige tiltag både er vigtige, og nødvendige – til trods for, at mange forsøger at undvige dem.

Det ses tydeligt i oversigten over, hvordan it-kriminelle slipper igennem virksomhedens ellers dyrt indkøbte sikkerhedsudstyr.

På alle statistikker topper phishing, dårlige kodeord, fysiske angreb og ”social engineering.”

Det er alle angrebstyper, som kan undgås – eller i hvert fald drastisk mindskes – hvis ansatte forstår alvoren i it-afdelingens belærende ord om digital adfærd.

Og samtidig er det klart billigere at lære Ove nede fra regnskabsafdelingen om ikke at åbne mistænkelige PDF-filer, der er vedhæftet i en mail fra ”direktören.” Problemet er bare, at det bare ikke er helt så let i virkeligheden.

Syv ud af ti virksomheder udsat for angreb

Alle ansatte i din virksomhed forstår jo godt, hvorfor it-sikkerhed er altafgørende for virksomhedens fortsatte drift og overlevelse, og langt de fleste forstår også godt de tiltag og sikkerhedsforanstaltninger, som er nødvendige for at opretholde et ordentligt sikkerhedsniveau.

Desværre er intention ikke lig praksis.

De fleste tror, at de er beskyttet nok af virksomhedens software-løsninger, har for travlt i hverdagen til at følge sikkerhedspolicies og best practice, eller er naive nok til at tro, at det aldrig rammer dem.

Og det er desværre den type adfærd, som betyder, at ansatte med bedste intention falder for phishing-angreb, CEO-fraud, åbner ondsindede filer eller isætter fundne USB-pinde fra parkeringspladsen.

Sidstnævnte er et eksempel, jeg selv har oplevet ske for en svensk virksomhed, hvor den ”tabte” USB-pind på parkeringspladsen var markeret med et ”økonomi-klistermærke” samt logo på virksomheden.

Da en ansat isatte den automatisk eksekverbare USB, var virksomheden lukket ned i flere dage grundet ransomware.

En undersøgelse foretaget af Lederne viser ligeledes, at syv ud af ti virksomheder har været udsat for forsøg på angreb fra it-kriminelle de seneste to år – og alle statistikker viser en kraftig stigning efter corona-pandemien.

Det er næppe overraskende, for du som arbejder med it-sikkerhed, ved allerede, at hvis ikke allerede I har oplevet forsøg på angreb, så er det blot et spørgsmål om tid.

Færre menneskelige fejl – færre angreb

Så hvad er løsningen for at sikre en høj it-sikkerhedshygiejne? Ni ud af ti succesfulde angreb sker blandt grund af menneskelige fejl, og vores erfaring viser, at du drastisk kan reducere mængden af fejl, ved at have et stort fokus på træning.

Et godt råd er at gøre træningen så relevant og forståelig som mulig.

Tænk i dagligdagseksempler med phishing-mails eller CEO fraud målrettet jeres egen virksomhed, så de ansatte tydeligt kan se, at virksomheden allerede angribes nu. Gør det klart og tydeligt, hvad konsekvenserne er, hvis et angreb sker.

Lad dog vær med at præsentere det hele på samme tid: Det er langt bedre at præsentere sikkerhedstræningen i små sessioner med forskellige temaer over en længere periode, fordi det samtidig kan fungere om en opfrisker for tidligere træning.

Desuden er det afgørende, at sikkerhedstiltagende er så lette at benytte som muligt, og altid giver mening.

Det betyder også, at du skal målrette din træning til de forskellige medarbejdergrupperinger internt, så eksempelvis bogholderiet har en anden træning end salgsmedarbejdere.

Men vigtigst af alt: At det sker som en dialog med de ansatte. Hvis ikke de er inddraget, så ender du alt for hurtigt med, at de har de gode intentioner, men at de fastholder deres dårlige vaner.

Der findes mange på markedet, som kan hjælpe med træning, og det kan være en god ide at tage fat i hjælp udefra.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S