Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Simon kan lide dig

Simon er en robot, og den kan få dig til at lytte ved hjælp af små, sociale tegn.

Af Jan Skøt, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Avanceret social interaktion fra robotter? Det er ikke et emne, de fleste af os spekulerer over til daglig. Men forskere på Georgia Tech i USA har gjort deres tanker.

Nogle af dem er demonstreret i den ret søde robot på billedet. Alene det at vi synes, at den ser sød ud, er et godt skridt på vejen til en mere socialt acceptabel robot.

Men Simon kan meget mere end at se sød ud. Den første opgave for en social robot er at forstå, om mennesket er opmærksom på ham. Det kan Simon via avanceret analyse af menneskets blikretning.

Simon kan også forsøge at tiltrække sig menneskets opmærksomhed på en socialt acceptabel måde – for eksempel ved at løfte hånden eller blinke med ørerne. Det er signaler, som ikke er socialt påtrængende, men let opdages, hvis mennesket er perifert opmærksom på robotten.

Simon er i øvrigt en superavanceret robot, der forstår talt sprog og for eksempel selv kan stille spørgsmål. Fremtidens robotter ser mere og mere interessante ud.

Læs mere her: www.cc.gatech.edu/social-machines.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere