Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Danskerne nethandler i blinde

I juni trådte nye forbrugerregler i kraft. Reglerne ændrer på en række væsentlige områder ved din ret til at fortryde og reklamere, når du nethandler. Lovændringerne er dog i stor stil gået de danske forbrugeres næser forbi. Det viser en ny undersøgelse foretaget af e-mærket. Knap 60 procent af danskerne kender slet ikke til de nye regler, og det kan få stor betydning, næste gang de handler på nettet.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

For en måned siden trådte den nye forbrugeraftalelov i kraft. Loven ensarter forbrugerregler på internettet på tværs af alle EU lande, og er afgørende for, hvordan du som forbruger er stillet, når du handler på nettet. A&B Analyse har på vegne af e-mærket, den danske mærkningsordning for sikker nethandel, undersøgt danskernes kendskab til de nye regler, og tallene taler for sig selv. Kun 4 ud af 10 adspurgte er klar over, at reglerne overhovedet er blevet ændret.

Ifølge Lars Schmidt Larsen, direktør hos e-mærket, er de nye regler dog langt fra ligegyldige. Han peger på tre ændringer, du som forbruger bør være opmærksom på, næste gang du svinger dankortet på nettet.

Nu kan du bytte brugte varer

Det er nu muligt at fortryde sit køb, også selvom man har taget de nye løbesko i brug eller haft skjorten på til fest. Lars Schmidt Larsen opfordrer dog forbrugerne til at tænke sig godt om. Netbutikken er nemlig i sin gode ret til at modregne en eventuel værdiforringelse af varen, hvis den ikke længere kan sælges som ny. I visse tilfælde risikerer man endda slet ikke at få nogle penge igen.

Ansvaret for varen er dit

De nye regler betyder også, at det ikke længere er den erhvervsdrivendes ansvar, at varen, du som kunde har fortrudt, når sikkert tilbage til netbutikken. Med den nye forbrugeraftalelov ligger ansvaret i stedet hos dig som forbruger.

”Det bedste man kan gøre er at gemme postpakken og varens originale emballage, indtil man er sikker på, at man vil beholde varen. Er der tale om en kostbar vare, bør man desuden returnere den som en værdiforsendelse. På den måde er man sikret, hvis varen skulle blive beskadiget eller helt forsvinder” fortæller Lars Schmidt Larsen.

Giv besked ved fortrydelse

Hører du til den gruppe af forbrugere, der bare sender varen retur uden at give yderligere besked eller undlader at afhente den på posthuset, så rammer de nye regler dig. Nu skal du nemlig give tydelig besked om, at du ønsker at fortryde købet. Gør du ikke det inden for 14 dage, mister du ganske enkelt muligheden for at fortryde.

”Giver man tydelig besked om sin fortrydelse, har man til gengæld, som noget helt nyt, yderligere 14 dage til at returnere varen. Det er dog vigtigt, at man husker at gemme diverse kvitteringer. Det er nemlig forbrugerens ansvar at bevise, både at man har givet netbutikken besked om fortrydelsen, men også at man har afsendt pakken” afslutter Lars Schmidt Larsen.

Du kan læse mere om, hvad den nye forbrugeraftalelov betyder for dine forbrugerrettigheder på e-mærkets hjemmeside

De 3 vigtigste ændringer for dig (reglerne trådte i kraft d. 13. juni 2014)

1. Returvarer
FØR: Du måtte teste varen på samme måde, som du ville gøre i en fysisk butik for at se, om den passede og fungerede, som den skulle. Tog du varen i brug, ophørte din fortrydelsesret.
NU: Du kan tage varen i brug og stadig fortryde købet indenfor 14 dage. Netbutikken kan til gengæld fratrække et beløb svarende til varens værdiforringelse.

2. Fortrydelse
FØR: Sendte du varen retur til netbutikken eller undlod du at afhente den, svarede det til at benytte din fortrydelsesret.
NU: Du skal give netbutikken besked om fortrydelse. Det er ikke nok at sende varen retur eller undlade at modtage den.

3. Returforsendelse
FØR: Fortrød du et køb på nettet og sendte varen retur, var det netbutikken, der bar risikoen for pakken under transporten.
NU: Ansvaret for pakken er forbrugerens. Forsvinder pakken eller går den i stykker under transporten, er det således forbrugeren, der hæfter for varen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere