Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
”Vi sætter en ære i at levere en god mobiloplevelse på festivalen – både når det gælder opladning og mobilnetværk. Vores kunder er danmarksmestre i dataforbrug og stærkt overrepræsenterede på Roskilde Festival, hvor de slår alle rekorder i dataforbrug år efter år. Vi mener derfor, at vi er det oplagte teleselskab for festivalgængere. Med dette eksklusive partnerskab vil vi gerne give alle gæsterne den fedeste festivaloplevelse til dato og anerkende, at de har den samme forkærlighed som os for festivallivet og de magiske øjeblikke der opstår undervejs, som man bare må dele via mobilen.”
Når stjerner som Pharrell Williams og Paul McCartney indtager Orange Scene på dette års Roskilde Festival, så vil luften summe af mobiltelefoner, der som aldrig før tager billeder og video og deler oplevelsen på de sociale medier. Derfor bliver 2015 også året, hvor det bliver gratis for alle at få opladet mobiltelefonen overalt på Roskilde Festival. Teleselskabet 3 bliver i år eksklusiv partner inden for mobiltelefoni. Sidste år blev der alene af 3’s kunder foretaget tæt på to mio. opkald, sendt tre mio. sms’er og brugt 16,7 TB data under festivalen. Tallene forventes at stige i år, og dét kræver mange opladninger af mobiltelefonernes batterier.
”Mobiltelefonen er en fuldstændig afgørende vejviser, når man skal finde rundt på festivalpladsen og navigere i alle oplevelserne. Og uden strøm på mobilen ryger kontakten lynhurtigt til alle de nye og gamle venskaber, der opstår på Roskilde Festival. Så vi har længe forsøgt at forbedre mobilforholdene i vores enorme festivalby, for stort set samtlige 130.000 indbyggere har en mobiltelefon på sig konstant. Og med samarbejdet kan vi endelig tilbyde en række nye og gratis services på mobilfronten, som i den grad kommer gæsterne til gode,” siger Roskilde Festivals chef for salg og partnerskaber, Hans Christian Smed, om samarbejdet med 3.
175.000 gratis opladninger
3 har de sidste tre år tilbudt gratis opladning på selskabets egen stand på festivalen. I år udvider 3 tilbuddet til at omfatte de 13 kombinerede garderober og ladestationer på camping- og festivalpladsen. Her kan man enten indlevere sin telefon til gratis opladning eller købe Volt’s bærbare mobilopladning. I festivalens ånd har 3 i år også lavet en række kreative tiltag, der gør opladning til en integreret del af festivaloplevelsen. Mens gæsterne venter på, at batteriet bliver tanket op, kan de spille rundt om bordet på specialbyggede bordtennisborde eller tage sig et hvil på en række loungebænke. Begge installationer har indbyggede stik til opladning.3 forventer at skulle levere 175.000 gratis opladninger under festivalen. I 2014 blev der på festivalen foretaget 105.000 opladninger i garderobestandene, som festivalgæsterne betalte 10 kr. for pr. styk.Direktør for 3’s privatkundemarked, David Elsass, siger følgende om partnerskabet med Roskilde Festival:
”Vi sætter en ære i at levere en god mobiloplevelse på festivalen – både når det gælder opladning og mobilnetværk. Vores kunder er danmarksmestre i dataforbrug og stærkt overrepræsenterede på Roskilde Festival, hvor de slår alle rekorder i dataforbrug år efter år. Vi mener derfor, at vi er det oplagte teleselskab for festivalgængere. Med dette eksklusive partnerskab vil vi gerne give alle gæsterne den fedeste festivaloplevelse til dato og anerkende, at de har den samme forkærlighed som os for festivallivet og de magiske øjeblikke der opstår undervejs, som man bare må dele via mobilen.”