3 sætter fuldt blus på Roskilde Festival

Sidste år slog 3’s kunder alle rekorder på Roskilde Festival og
brugte næsten 17 TB data i løbet af festivalen. Det svarer til streaming
af film på Netflix i 315 døgn eller streaming af musik på Spotify i 45
år. Dataforbruget forventes at stige markant igen i år, og derfor har 3
øget netværkskapaciteten – bl.a. foran Orange Scene.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Når flere end 130.000 mennesker indtager Roskilde Festival i denne uge, vil luften summe af mobiltelefoner, der som aldrig før tager billeder og video og deler oplevelsen på de sociale medier. 3 forventer, at teleselskabets kunder slår sidste års rekord i dataforbrug på Roskilde Festival med flere længder.

I 2014 brugte 3’s kunder næsten 17 TB data i løbet af festivalen. Det svarer til streaming af film på Netflix i 315 døgn eller streaming af musik på Spotify i 45 år. Det astronomiske forbrug stiller høje krav til det mobile netværk – og derfor sørger 3 igen i år for at skrue endnu højere op for netværket.

Større skærme bruger mere data

”Vores kunder er klart overrepræsenteret på Roskilde Festival, og derfor sætter vi en ære i at give dem en god mobiloplevelse på festivalen. 3’s kunder er danmarksmestre i dataforbrug, og vi ved, at de også på festival streamer løs på deres mobiltelefoner, som får større og større skærme. Og dét er med til at udfordre netværket på Roskilde Festival. Vi har derfor styrket netværket i år med forhøjet kapacitet. Ved Orange Scene hvor presset på netværket ofte er størst, har vi i år placeret en ekstra mast for at dække dette område endnu bedre med både 3G og 4G”, siger Kim Christensen, netværksdirektør i 3 Danmark.

3 har samlet set styrket netværket i år ved at etablere 3 nye mobilplatforme, så der nu er 12 mobilmaster på og omkring festivalområdet, der både giver 3G og 4G dækning med en maksimal kapacitet samt opgraderet de eksisterende master, hvor muligt, for at imødekomme den forventede stigning i trafikken i netværket.

Gratis opladning til alle

Netop kombinationen af den voksende skærmstørrelse på mobilerne og det store forbrug kræver gentagen opladning af selv de bedste mobiler i løbet af en festival. 3 har de sidste tre år tilbudt gratis opladning på sin egen 3Reload stand på Roskilde Festival, og i år udvider 3 tilbuddet om opladning til at omfatte de 12 kombinerede garderobe- og ladestande på festivalen. 3 forventer at skulle oplade mobiltelefoner hele 175.000 gange i løbet af festivalen.

Fakta om 3’s kunder på Roskilde Festival i 2014

I 2014 var op imod en tredjedel af gæsterne på Roskilde Festival 3-kunder

Samlet antal talekald: 1,931 mio.
Samlet antal sendte sms’er: 2,98 mio.
Samlet mængde datatrafik: 16,7 TB – hvilket ca. svarer til:
* 315 døgns kontinuerlig Netflix streaming i HD kvalitet
* 45 års kontinuerlig Spotify streaming i normal kvalitet

Travleste time:
* Talekald: 33.837 opkald mellem kl. 18.00 og 19.00 søndag den 29. juni
* SMS: 55.861 sms’er mellem kl. 20.00 og 21.00 torsdag den 3. juli
* Data: 154 GB data mellem kl. 18.00 og 19.00 lørdag den 5. juli

Travleste døgn:
* Talekald: 275.300 opkald fredag den 4. juli
* SMS: 511.400 sms’er lørdag den 5. juli
* Data: 2.497 GB data fredag den 4. juli

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil