3’s kunder slog ny datarekord på Roskilde

Der blev streamet musik og film og oploadet uendelige mængder data til
de sociale medier fra dette års Roskilde Festival. Teleselskabet 3’s
kunder slog endnu engang rekord i mobilforbrug på festivalen og brugte
tilsammen, hvad der svarer til én persons streaming af musik i 64 år.
Brugen af sms faldt til gengæld med en del.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Der var fuldt tryk på mobiltrafikken under hele Roskilde Festival 2015. Siden festivalens start 26. juni er der gået 24,2 TB data gennem 3’s netværk. Dermed var forbruget 45% højere end sidste år og svarer til uafbrudt streaming af musik på en tjeneste som Deezer i 64 år eller streaming af Netflix i 448 døgn.

3 var forberedt på, at kunderne ville slå sidste års rekord og havde derfor opgraderet og udbygget netværket på Roskilde Festival ved at etablere 3 nye mobilplatforme, så der var 12 mobilmaster på og omkring festivalområdet.

God forbindelse gav rekordforbrug

Hos 3 er man godt tilfredse med den leverede dækning og kapacitet på festivalen og ser dette som en del af forklaringen på årets rekordforbrug.

”Når folk mærker, at der er godt hul igennem på netværket og de kan oploade og streame, så gør de det også mere end ellers. Vi har fået rigtig mange positive tilbagemeldinger undervejs, hvor folk var overraskede over, hvor god forbindelsen var. Det må skyldes, at de er blevet vant til, at der kan være lidt spidsbelastninger ved de helt store koncerter. Men vi er rigtig godt tilfredse med resultatet i år, og rekorden taler jo næsten for sig selv,” siger Stefan Ring Støhrmann, netværksansvarlig hos 3.

Han forklarer desuden det rekordstore forbrug med, at folk så meget Netflix og streamede store mængder musik ude i campingområderne samt at mange festivalgæster havde en iPhone 6 eller iPhone6 Plus med på festival. Disse telefoner er først kommet på markedet efter festivalen i 2014, og de har større skærme med højere opløsning, som dermed bruger mere data.

Trafik i 3’s netværk på Roskilde Festival i perioden 26. juni – 5. juli 2015
* 24,2TB data hvilket er 45% mere data i forhold til sidste års festival
* Forbruget svarer til én persons
* Uafbrudte streaming af Netflix i 448 døgn eller
* Uafbrudte musikstreaming på fx Deezer i 64 år
* 2.025.650 talekald, hvilket er 5% flere end sidste år
* 1.586.320 taleminutter, hvilket er 11% mere end sidste år
* 1.910.620 sms’er, hvilket er 36% mindre end sidste år
* Den travleste time målt på mængde data nogensinde på Roskilde

Festivalen var 3. juli 2015 mellem kl. 17:00 og 18:00, hvor der gik 207,9GB data genne netværket på festivalen. Marie Key spillede på Orange Scene på dette tidspunkt.

Du kan læse mere om 3 på 3.dk og se billeder fra 3’s aktiviteter på Roskilde Festival via #3rf15.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Jyske Bank

    Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

    Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job