3’s kunder slog ny datarekord på Roskilde

Der blev streamet musik og film og oploadet uendelige mængder data til
de sociale medier fra dette års Roskilde Festival. Teleselskabet 3’s
kunder slog endnu engang rekord i mobilforbrug på festivalen og brugte
tilsammen, hvad der svarer til én persons streaming af musik i 64 år.
Brugen af sms faldt til gengæld med en del.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Der var fuldt tryk på mobiltrafikken under hele Roskilde Festival 2015. Siden festivalens start 26. juni er der gået 24,2 TB data gennem 3’s netværk. Dermed var forbruget 45% højere end sidste år og svarer til uafbrudt streaming af musik på en tjeneste som Deezer i 64 år eller streaming af Netflix i 448 døgn.

3 var forberedt på, at kunderne ville slå sidste års rekord og havde derfor opgraderet og udbygget netværket på Roskilde Festival ved at etablere 3 nye mobilplatforme, så der var 12 mobilmaster på og omkring festivalområdet.

God forbindelse gav rekordforbrug

Hos 3 er man godt tilfredse med den leverede dækning og kapacitet på festivalen og ser dette som en del af forklaringen på årets rekordforbrug.

”Når folk mærker, at der er godt hul igennem på netværket og de kan oploade og streame, så gør de det også mere end ellers. Vi har fået rigtig mange positive tilbagemeldinger undervejs, hvor folk var overraskede over, hvor god forbindelsen var. Det må skyldes, at de er blevet vant til, at der kan være lidt spidsbelastninger ved de helt store koncerter. Men vi er rigtig godt tilfredse med resultatet i år, og rekorden taler jo næsten for sig selv,” siger Stefan Ring Støhrmann, netværksansvarlig hos 3.

Han forklarer desuden det rekordstore forbrug med, at folk så meget Netflix og streamede store mængder musik ude i campingområderne samt at mange festivalgæster havde en iPhone 6 eller iPhone6 Plus med på festival. Disse telefoner er først kommet på markedet efter festivalen i 2014, og de har større skærme med højere opløsning, som dermed bruger mere data.

Trafik i 3’s netværk på Roskilde Festival i perioden 26. juni – 5. juli 2015
* 24,2TB data hvilket er 45% mere data i forhold til sidste års festival
* Forbruget svarer til én persons
* Uafbrudte streaming af Netflix i 448 døgn eller
* Uafbrudte musikstreaming på fx Deezer i 64 år
* 2.025.650 talekald, hvilket er 5% flere end sidste år
* 1.586.320 taleminutter, hvilket er 11% mere end sidste år
* 1.910.620 sms’er, hvilket er 36% mindre end sidste år
* Den travleste time målt på mængde data nogensinde på Roskilde

Festivalen var 3. juli 2015 mellem kl. 17:00 og 18:00, hvor der gik 207,9GB data genne netværket på festivalen. Marie Key spillede på Orange Scene på dette tidspunkt.

Du kan læse mere om 3 på 3.dk og se billeder fra 3’s aktiviteter på Roskilde Festival via #3rf15.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S