Af Carsten Sørensen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Headsettet er målrettet medarbejdere, der benytter en pc eller en Mac som base for ip-telefoni. Blackwire C725 findes i to varianter, den her testede, der er en allround løsning til forskellige softphones som Avaya, Cisco og Skype for at nævne nogle.
725M versionen er derimod særligt optimeret til brug med Microsoft Lync. Headsettet har en meget fin udførelse og er meget let. Det kan justeres til forskellige hovedstørrelser, omend det kan knibe, hvis man har et stort hoved.
Ørekopperne er små men sidder godt, når man har fået tilpasset headsettet. Ørekopperne kan drejes således, at headsettet kan foldes sammen og medbringes i den medfølgende etui. Headsettet brillerer ved at have en meget klar lyd, hvilket også gælder for den støjdæmpede mikrofon. Blackwire C725 har indbygget dynamisk equalizer og digital signalbehandling, hvilket er med til at sikre, at stemmer fremstår tydelige.
Headsettet tilsluttes computeren via USB-kablet med integreret kontrolboks, her kan du justere volumen, tage opkald, mute mikrofonen og endelig slå den indbyggede støjdæmpning til og fra. Støjdæmpningen fungerer bedst, når computerstøj, blæserstøj og lignende lyde skal dæmpes.
Stemmer dæmpes ikke lige så godt. Det er et godt headset til supportmedarbejdere, callcenter-arbejdere eller computerbaserede medarbejdere, der skal kunne kontaktes dagen igennem. Det er smart at opkald, takket være indbyggede sensorer, kan besvares automatisk, ved blot at tage headsettet på.