Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Stofa klar med nyt tv-koncept: Betal kun for det du ser

Med ”Stofa MitTv” betaler seerne kun for de kanaler, de ser og i de
måneder, de ser dem. Initiativet skal ses som et udtryk for at Stofa har
lyttet til de mange forbrugere og politikere, der længe har efterspurgt
mere fleksible løsninger end de velkendte tv-pakker.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Stofas kunder skal fremover have muligheden for at vælge mellem de traditionelle tv-pakker og et nyt tv-koncept, hvor kunderne alene skal betale for de kanaler, de rent faktisk ser på månedsbasis.

På den måde kan Stofas nye forbrugsafregnede tv-produkt ”Stofa MitTv” sammenlignes med, at man i Tivoli og mange andre forlystelsesparker kan vælge mellem et turpas, der giver ubegrænset adgang til forlystelserne, eller enkeltbilletter, hvor man betaler fra gang til gang.

”Hos Stofa ønsker vi med vores kommende tv-produkt, der får navnet Stofa MitTv, at give forbrugerne mulighed for kun at betale for det tv, de ser.

Essensen er: Vælg frit mellem alle Stofas kanaler og betal kun for det du ser. I al beskedenhed mener vi, at det er lidt at et nybrud. Der er bred opbakning til ideen og allerede i dag har stort set alle programselskaberne givet grønt lys. Vi er endnu ikke endelig på plads med KODA/Copydan, der bl.a. repræsenterer DR og vores nabolandskanaler, men vores forventning er, at de også vil komme til at støtte op om konceptet,” siger Ole Fruekilde Madsen, adm. direktør i Stofa.

Fleksibelt alternativ

Tv-markedet er under stor forandring i disse år, og det har udfordret alle dele af tv-branchen. Streaming-forbruget vokser hurtigt og bidrager til, at nogle danskere har valgt at nedjustere deres tv-pakker. Samtidig ser man særligt USA helt nye aktører på markedet, bl.a. Sony med produktet Vue, som udfordrer de velkendte tv-pakker. Tendenserne har bidraget til, at tv-seerne med stadig højere røst har sagt, at de vil have fleksible alternativer til tv-pakkerne. Og det har Stofa lyttet til i samarbejde med Antenneforeningen Aarhus:

”Der har længe været stor debat om frit valg på tv-markedet i Danmark. Derfor er vi glade for, at vi nu kan tage et syvmileskridt fremad til gavn for tv-seerne. Det kommende forbrugsafregnede tv-produkt kan blive et radikalt nybrud - ikke bare for tv-seerne, men også for tv-branchen. Det et en unik mulighed for ikke bare at følge med udviklingen, men også for at skabe og forme udviklingen,” siger Ole Fruekilde Madsen, som sammen med Antenneforeningen Aarhus i løbet af det seneste halve år har forsøgt, at skabe det nødvendige grundlag for Stofa MitTv.

Ole Fruekilde Madsen understreger, at det kommende forbrugsafregnede tv-produkt kun kan blive en succes, hvis alle programselskaberne, der har rettighederne til tv-indholdet, er med på at skabe større valgfrihed for forbrugerne. Netop derfor er det yderst glædeligt, at der har været så bred opbakning til ideen, som tilfældet er.

TV-pakkerne tilbydes fortsat

Mens mange streaming-begejstrede danskere har kastet sig over Netflix, HBO og andre tjenester, er det store flertal af danskere fortsat tilfredse brugere af tv-pakkerne. Denne model for tv-forbrug går årtier tilbage, og det er derfor også den struktur, som aftalerne mellem tv-distributørerne (f.eks. Stofa og YouSee) på den ene side og programselskaberne / rettighedshaverne (f.eks. Viasat, TV2 og KODA/Copydan) på den anden side bygger på. Fremover vil Stofa derfor fortsat tilbyde tv-pakkerne ved siden af det forbrugsafregnede tv-produkt.

”Vi skal huske på, at selv om vi er mange, der er vilde med de nye tv-muligheder, så er det faktisk stadig det store flertal af danskerne, der bruger og kender tv-pakkerne. Dem må vi ikke vende ryggen. Derimod skal vi have en større bredde i vores tv-tilbud, som både imødekommer de streaming-begejstrede lige så vel som de mere traditionelle tv-seere,” siger Ole Fruekilde Madsen.

Stofa vil bruge de kommende måneder på at færdigudvikle produktet i dialog med Stofas Forbrugerpanel, der tæller flere tusinde kunder og antenneforeningsmedlemmer, og forventer at kunne præsentere en første version af ”Stofa MitTv” i løbet af et halvt års tid. Herefter vil der naturligvis blive optimeret og justeret på løsningen undervejs, afhængig af forbrugernes efterspørgsel og købsmønstre, men essensen om kun at betale for det tv du ser, ligger fast.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere