Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Danske børn får den første mobil i 2. klasse

Et nyt skoleår
er ofte anledningen til, at børn får deres første mobiltelefon – men
hvor gammel synes danskerne egentlig, at børn skal være for at få egen
mobil? Det har Telia og YouGov spurgt danskerne om.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

10 år. Det er den alder, hvor danskerne generelt mener, at børn er gamle nok til at få deres første mobiltelefon.

Reelt får danske børn dog oftest deres første mobil en del tidligere, når de er 8 år (8,6), altså ofte mens de går i anden klasse. Typisk får skolebarnet en mobiltelefon i forbindelse med et nyt klassetrin og nye hverdagsrutiner. Her skaber mobiltelefonen tryghed, hvis barnet fx selv skal gå til og fra skole og fritidsaktiviteter.

”Vi oplever hvert år omkring skolestart en stigende efterspørgsel på ’børnevenlige’ mobiltelefoner. Det vil sige robuste og ikke alt for dyre modeller med et tilhørende abonnement, der er tilpasset barnets behov for fx at kunne kommunikere med forældre, søskende og kammerater,” siger privatkundedirektør Christoph Nørgaard fra Telia.

Gennemsnitsalderen for mobildebuten varierer i de forskellige landsdele. De yngste mobilejere finder vi i København, hvor den gennemsnitlige mobildebutant er 8,3 år, mens de nordjyske børn må vente yderligere et år, før de får deres egen telefon.

Med erhvervelsen af en smartphone får børnene samtidig adgang til en hel verden af webindhold, sociale medier, online spil, apps, chat og skype mv.

Det er derfor vigtigt, at forældrene hjælper børnene med at forstå de muligheder – og udfordringer – det medfører.

”Adgangen til den digitale verden er en stor åbenbaring. Vi opfordrer derfor forældrene til at engagere sig i det nye univers, som børnene bevæger sig ind i, og at hjælpe dem med at agere i det. Som forælder kan det være en god ide at sætte sig ind i de tjenester, teleselskaberne stiller til rådighed for at beskytte børnene mod de værste faldgruber. Det kan fx være børnevenlige abonnementer med forbrugskontrol og spærring for overtakserede tjenester,” siger Christoph Nørgaard.

De fleste teleselskaber tilbyder rådgivning om adfærd, sikkerhed og forbrug på mobiltelefonen.

Som en særlig hjælp til forældrene har Telia udviklet de to foldere ”God mobilstil for børn” og ”God mobilstil for teenagere”, som kan danne ramme om gode samtaler om, hvad mobilen skal bruges til. De to foldere kan findes her.

Et nyt skoleår er ofte anledningen til, at børn får deres første mobiltelefon – men hvor gammel synes danskerne egentlig, at børn skal være for at få egen mobil? Det har Telia og YouGov spurgt danskerne om.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere