Jagten på danske Popcorn Time-brugere er for alvor gået ind

Bøden for en enkelt film kan være over to tusind kroner, hvis man har set den via den populære streaming-tjeneste Popcorn Time. Hundredvis af danske brugere får erstatningskrav ind ad døren i disse dage.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

"Netflix for pirater", sådan bliver streaming-tjenesten Popcorn Time ofte betegnet. Lige så nemt det er at streame film og serier fra Netflix, er det nemlig at gøre det via Popcorn Time. Forskellen er blot at du ikke betaler, og at det, ifølge rettighedshaverne, er bundulovligt.

Alligevel er rigtig mange danskere blevet lokket af tjenestens store udbud af underholdning. Men det bliver ikke en gratis fornøjelse for alle. Store erstatningskrav bliver i disse dage sendt af sted fra advokatfirmaet Opus Law, på vegne af filmdistributøren Scanbox Entertainment. Det skriver DR.

Beløbet af bøderne varierer, men ligger typisk på 2.200 kroner for streaming og deling af en enkelt film. Det er et skøn advokatfirmaet har foretaget, men advokat Niels Dahl-Nielsen fra Opus Law siger til DR, at beløbet formentlig kan væsentligt blive højere, hvis en sag ender i retten.

Krigen optrappes

I denne omgang vil sagerne kun omhandle film som Scanbox har rettigheder til. Tidligere på året blev der dog sendt mere end to tusinde breve afsted på vegne af andre distributører, og i sidste måned blev to mænd fra Fyn sigtet for at drive hjemmesider, der instruerede i, hvordan man brugte Popcorn Time.

Så det ser ud til, at jagten nu for alvor er ved at gå ind, og at livet som Popcorn Time-bruger vil blive mere usikkert fremover.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S