Telenor stopper med at sælge taletidskort

Telenor har solgt taletidskort i Danmark siden 1998, men taletidskort er ikke længere en del af Telenors kerneforretning, og derfor stopper Telenor med at sælge taletidsprodukter.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.



Telenor stopper med at sælge taletidskort, og derfor vil man fra 31. marts 2016 ikke længere kunne købe følgende taletidsprodukter, som typisk sælges via kiosker og dagligvareforretninger:

Telenor Taletid
CBB Mobil Taletid
One Mobile
Colour Mobile

”Vi er på en strategisk rejse for at forenkle Telenor med fokus på at skabe gode kundeoplevelser. Hele grundlaget for vores forretning er at kunne etablere et godt forhold til vores kunder, og det kan vi kun, hvis vi kender dem. Brugerne af taletidskortene er anonyme, og vi har derfor ikke mulighed for at komme i dialog med kunderne og tilbyde dem hverken rådgivning eller nye digitale tjenester. Dertil kommer, at konkurrencen på taletidskort er så hård, at vi ikke længere tjener penge på den del af forretningen. Derfor har vi besluttet at stoppe med at sælge taletidskort,” siger Jesper Hansen, adm. direktør i Telenor Danmark.

Telenor har i dag cirka 205.000 aktive taletidskortkunder. Med virkning fra udgangen af dette kvartal tælles disse kunder ikke længere med i Telenors kundebase, således at de ikke længere fremgår af Q1-regnskabet.

Hvad betyder det for kunderne?

Hvis man er indehaver af et af ovenstående taletidskort, kan man frem til 31. marts stadig optanke taletid. Hvis man pr. 31. marts 2016 har ubrugt taletid, kan denne taletid benyttes, indtil gyldighedsperioden (som varierer fra produkt til produkt) udløber. Efter 31. marts 2016 kan der ikke længere optankes taletid på de nævnte kort.

Hvis kunderne ønsker at beholde det telefonnummer, der er knyttet til taletidskortet, skal de – inden gyldighedsperioden udløber – henvende sig til CBB’s kundeservice på 50 50 50 50 eller Telenors kundeserivce på 72 100 100 og bestille flytning til et abonnementsprodukt. Alternativt kan man, ligeledes inden gyldighedsperiodens udløb, flytte sit nummer til en anden operatør.

Fakta

Telenor Danmark stopper pr. 31. marts 2016 med at sælge taletidsprodukter. Taletidskort er de optankningskort, som sælges i kiosker og supermarkeder.
Taletidskortene fungerer ved, at kunden i første omgang køber en startpakke, hvori der er et simkort med et telefonnummer. Derefter kan kunden efterfølgende ”tanke op” ved at købe taletid til simkortet efter behov.
Taletidskort er blandt andet populære hos turister, der er på besøg i Danmark, og som ønsker at kunne ringe hjem og være sikre på, at de ikke overskrider et givent forbrug. Derudover bruges de også af kunder, der ønsker at oprette et abonnement uden at skulle registrere sig.
Taletidskort-kunderne er anonyme, og det betyder, at det ikke er muligt at komme i dialog med dem og yde dem rådgivning eller digitale tjenester.

Med beslutningen lukker Telenor følgende taletidskort:

Telenor Taletid
CBB Mobil Taletid
One Mobile
Colour Mobile

Hvis man er indehaver af et af ovenstående taletidskort, kan man frem til 31. marts stadig optanke taletid. Hvis man pr. 31. marts 2016 har ubrugt taletid, kan denne taletid benyttes, indtil gyldighedsperioden (som varierer fra produkt til produkt) udløber. Efter 31. marts 2016 kan der ikke længere optankes taletid på de nævnte kort.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S