Telenor stopper med at sælge taletidskort

Telenor har solgt taletidskort i Danmark siden 1998, men taletidskort er ikke længere en del af Telenors kerneforretning, og derfor stopper Telenor med at sælge taletidsprodukter.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.



Telenor stopper med at sælge taletidskort, og derfor vil man fra 31. marts 2016 ikke længere kunne købe følgende taletidsprodukter, som typisk sælges via kiosker og dagligvareforretninger:

Telenor Taletid
CBB Mobil Taletid
One Mobile
Colour Mobile

”Vi er på en strategisk rejse for at forenkle Telenor med fokus på at skabe gode kundeoplevelser. Hele grundlaget for vores forretning er at kunne etablere et godt forhold til vores kunder, og det kan vi kun, hvis vi kender dem. Brugerne af taletidskortene er anonyme, og vi har derfor ikke mulighed for at komme i dialog med kunderne og tilbyde dem hverken rådgivning eller nye digitale tjenester. Dertil kommer, at konkurrencen på taletidskort er så hård, at vi ikke længere tjener penge på den del af forretningen. Derfor har vi besluttet at stoppe med at sælge taletidskort,” siger Jesper Hansen, adm. direktør i Telenor Danmark.

Telenor har i dag cirka 205.000 aktive taletidskortkunder. Med virkning fra udgangen af dette kvartal tælles disse kunder ikke længere med i Telenors kundebase, således at de ikke længere fremgår af Q1-regnskabet.

Hvad betyder det for kunderne?

Hvis man er indehaver af et af ovenstående taletidskort, kan man frem til 31. marts stadig optanke taletid. Hvis man pr. 31. marts 2016 har ubrugt taletid, kan denne taletid benyttes, indtil gyldighedsperioden (som varierer fra produkt til produkt) udløber. Efter 31. marts 2016 kan der ikke længere optankes taletid på de nævnte kort.

Hvis kunderne ønsker at beholde det telefonnummer, der er knyttet til taletidskortet, skal de – inden gyldighedsperioden udløber – henvende sig til CBB’s kundeservice på 50 50 50 50 eller Telenors kundeserivce på 72 100 100 og bestille flytning til et abonnementsprodukt. Alternativt kan man, ligeledes inden gyldighedsperiodens udløb, flytte sit nummer til en anden operatør.

Fakta

Telenor Danmark stopper pr. 31. marts 2016 med at sælge taletidsprodukter. Taletidskort er de optankningskort, som sælges i kiosker og supermarkeder.
Taletidskortene fungerer ved, at kunden i første omgang køber en startpakke, hvori der er et simkort med et telefonnummer. Derefter kan kunden efterfølgende ”tanke op” ved at købe taletid til simkortet efter behov.
Taletidskort er blandt andet populære hos turister, der er på besøg i Danmark, og som ønsker at kunne ringe hjem og være sikre på, at de ikke overskrider et givent forbrug. Derudover bruges de også af kunder, der ønsker at oprette et abonnement uden at skulle registrere sig.
Taletidskort-kunderne er anonyme, og det betyder, at det ikke er muligt at komme i dialog med dem og yde dem rådgivning eller digitale tjenester.

Med beslutningen lukker Telenor følgende taletidskort:

Telenor Taletid
CBB Mobil Taletid
One Mobile
Colour Mobile

Hvis man er indehaver af et af ovenstående taletidskort, kan man frem til 31. marts stadig optanke taletid. Hvis man pr. 31. marts 2016 har ubrugt taletid, kan denne taletid benyttes, indtil gyldighedsperioden (som varierer fra produkt til produkt) udløber. Efter 31. marts 2016 kan der ikke længere optankes taletid på de nævnte kort.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S