Stor forskel på e-handelsvaner i København og Jylland

Nordjyderne køber mest elektronik online, mens dagligvarehandel på nettet er et udbredt københavnerfænomen. Det viser en undersøgelse fra Eniro Danmark, der afslører store forskelle på landsdelene, når det kommer til e-handel.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Danskerne kan ikke få nok af e-handel. Ifølge tal fra Dansk Erhverv købte danskerne i 2015 varer og services på internettet for mere end 90 milliarder kroner, og det tal spås til at runde de 100 milliarder kroner i indeværende år. Men hvad de køber og med hvilke enheder, er der stor forskel på, afhængig af, hvor i landet man kigger hen. Det viser Eniros årlige befolkningsundersøgelse om produktsøgning- og køb på nettet, som er foretaget gennem Epinion blandt flere end 2.000 danskere.

På landsplan er der over de senere år sket en stigning i andelen af danskerne, der bruger mobile enheder som tablet og smartphone til shopping på internettet, og i dag bruger henholdsvis 30 og 21 procent typisk tablet og mobil, når der skal købes ind digitalt.

Der er dog stor forskel på, hvor i landet udviklingen går stærkest. Mens blot 15 procent af nordjyderne af og til køber ind med mobilen, er det hele 24 procent af danskere bosat i Østjylland, der lægger varer i den digitale indkøbskurv med mobilen, og også fynboerne er godt med på mobilbølgen med 23 procent.

Ifølge Kristoffer Apollo, der er kommunikationschef i Eniro Danmark, understreger undersøgelsen vigtigheden af, at virksomheder har hjemmesider og webshops, der er tilpasset den mobile nutid:

”I nogle landsdele ser vi, at op mod hver fjerde dansker bruger mobilen til e-handel, og dermed nærmer mobilen sig så småt tabletten, som ellers er den næstmest populære enhed til e-handel efter computeren. De virksomheder, der ikke i dag har et særligt fokus på mobilbrugerne, bør derfor sørge for, at både hjemmeside og webshop er søgbare og optimeret til smartphones, så de ikke går glip af potentielle kunder, der eksempelvis udnytter togturen til lidt shopping på mobilen.”

Københavnerne køber dagligvarer på nettet

Forskellene er også tydelige, når man kigger på, hvad folk køber på nettet. I København og omegn har 24 procent købt dagligvarer på nettet, mod blot 12 procent i Nordjylland og 8 procent i Vestjylland. Når der derimod er tale om produkter inden for pleje og sundhed, foretrækker 17 procent af nordjyderne at gøre indkøbene online, mod 13 procent af sønderjyderne og nordsjællænderne. Også når det gælder elektronik, foretrækker nordjyderne at gå på nettet. Her foretrækker 43 procent at gøre indkøbene i en internetbutik mod eksempelvis 31 procent af østjyderne.

”Man hører tit, at Danmark er et meget homogent samfund, men undersøgelsen viser, at vores forbrugsmønstre i hvert fald er mindre ens, end man måske kunne forestille sig. Der er stor forskel både på vores brug af mobile enheder, men altså også på, hvilke produkter vi typisk klikker i den digitale indkøbskurv,” lyder det fra Kristoffer Apollo.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen af danskernes produktsøgning og produktkøb på nettet er foretaget gennem Epinions Danmarkspanel på vegne af Eniro Danmark. Undersøgelsen er udført i perioden fra den 24. september til den 8. oktober 2015. I alt 2.049 personer har deltaget.

Data er vejet i forhold til køn, region, alder og uddannelse, så undersøgelsen er repræsentativ for den danske befolkning.

Læses lige nu

    Everllence

    Software Developer – R&D

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    SAP Arkitekt

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Nordjylland

    Annonceindlæg fra NetNordic

    De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

    Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S