Slut med dårlig dækning på mobilen

Nu kan de sorte mobilhuller lukkes. Et dansk team har udviklet Victorfon - en lille boks, der skal sikrer mobildækning i alle områder.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Overalt i verden kæmper teleoperatører og mobilproducenter med at forbedre dårlig dækning og sort huller. Men denne udfordring er fortid med den nye danske opfindelse, der sikrer mobilbrugeren optimal dækning uanset geografisk placering. Victorfonen er klar til at blive sendt i produktion og finansieringen er afhængig af støtte fra forbrugerne, når projektet søsættes via crowdfunding-platformen Kickstarter d. 1. april 2016.

“En Victorfone bygger bro mellem teleoperatørernes dyre antennenetværk og kravet om mere funktionalitet på mindre plads i din smartphone”, udtaler CEO Morten Boutrup.

Lille boks

Victorfonen forbedrer signalet til både tale og data og sikrer dig dækning i geografiske områder, hvor der er dårlig eller slet ingen dækning. Produktet består af en lille, hvid boks, hvorfra der sendes og modtages trådløse signaler. Dertil følger en app til smartphone.

Teknologien er trådløs, baseret på lavstråling og opkald foregår via mobiltelefonen. Produktet er godkendt til anvendelse i alle EU-lande og er beregnet til brug i både hus, bil og båd - kort sagt hvor som helst, der er brug for fyldestgørende mobildækning.

Dansk opfindelse

Victorfon ApS er en danskejet virksomhed grundlagt ultimo 2014. Udviklingen af Victorfone er finansieret af SDTI (Syddansk Teknologisk Innovation A/S) og det danske Forskningsministeries Innovationsfond.

Victorfone er blevet lanceret til Mobile World Congress i Barcelona og skal nu finansieres via crowdfunding. 

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S