Vi deler mindre på Facebook

Mængden af personlige opdateringer er drastisk dalende, selvom aktiviteten generelt er i vækst på Facebook.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Hvornår har du sidst delt en personlig opdatering på Facebook? For de fleste brugere er der længere og længere imellem at det sker. Facebook kæmper således med et alarmerende fald i personlige opdateringer. Et dyk på hele 21 procent er registreret det seneste år. Det skriver The Information.

Det er dog ikke fordi vi bruger mindre tid på det populære sociale medie, vi bruger bare vores tid på andre ting, når vi bevæger os derind. 

Facebook fyldes i stigende grad af "professionelt" indhold fra medier og virksomheder, der bruger netværket som udstillingsvindue for deres artikler, produkter, begivenheder med mere. Vores brug af tjenesten går derfor i stigende med at komsummere og dele indhold af denne art.  

Samtidig er vi blevet bevidst om, at Facebook ikke er en fortrolig linje til vores næreste venner og familie, men at en opdatering snarere skal betragtes som en offentlig udmelding, vi ikke har fuld kontrol over, hvem der ser. Der er derfor grænser for hvor intime deltajer vi deler. Dog er Facebooks egen beskedtjeneste Messenger, med dens indbyggede mulighederne for gruppesamtaler og lignende, formentlig også med til at rykke dens slags indhold ud af vores Facebook-feeds.        

En mindst ligeså vigtig årsag til faldet i personlige opdateringer er med en vis sandsynligvis noget så simpelt en generelt mæthed, når det gælder almindelige dagligs-opdateringer. Men mindre der er tale om en nyfødt baby, et bryllup eller andre afgørende livsbegivenheder, føles nødvendigheden af at dele ting på Facebook knap så presserende. Vi har set det meste et utal af gange før, så motivationen for at poste endnu en cafe latte, kattekilling eller feriebillede af Eiffel-tårnet måske dalet. Der skal ganske enkelt mere til at vi synes en begivenhed er en opdatering værd.

Eller hvad tænker du? Deler du også selv mindre på de Facebook end du har gjort tidligere? Og hvad tror du er årsagen? 

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Konsulent til KMD Health & Social

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    Sektionsleder for Systemer i PET

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sektionschef til Network Operations Management til opbygning af Forsvarets nye IT-platform

    Midtjylland

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

    Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S