Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Anders And vil lære børn at programmere

I dag udkommer det første af i alt fire numre i Anders And-bladets nye programmeringstema. Undervejs vil de unge læsere både kunne lære en masse i Anders Ands programmeringsskole og læse en masse spændende historier om alt fra virus til hacking. Desuden kan de deltage i konkurrencen om at lave Danmarks sjoveste app.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.



”Lær børn at programmere.” Udtalelsen tilhører Apples topchef, Tim Cook. Hans forhåbning er, at programmering bliver et obligatorisk fag for alle skolebørn.

Ikke alene vil det komme til at gavne dem på et jobmarked, der i højere og højere grad får brug for folk med programmeringsfærdigheder. Det vil ifølge Cook også give børnene flere kreative udfoldelsesmuligheder og gøre dem dygtigere som problemknusere.

Danmarks mest populære blad for børn, Anders And & Co., deler Apple-chefens vision, og i dag udkommer det første af i alt fire numre, der sætter fokus på lige præcis programmering.

Programmeringsskole og stor app-konkurrence

I de fire Anders And-blade vil de unge læsere få en grundig indføring i programmeringsuniversets grundprincipper. Således vil Anders Ands programmeringsskole fortælle om og forklare begreber som instruktioner, blokke, loops, sprites og processorer, og undervejs vil læserne også få serveret lærerige opgaver og tips.

Hertil kommer muligheden for at deltage i den store konkurrence om at lave Danmarks sjoveste app. Frem til den 8. maj kan alle kreative sjæle indsende sin allerbedste app-idé til Anders And-bladet, og der kan både være tale om spil og regulære programmer – til mobil, tablet, pc eller konsol. Det eneste krav er, at en eller flere Andeby-figurer skal indgå i app’en.

Allerede i det første blad kan man læse om tre sjove og inspirerende idéer: Grønspættebogen som digitalt opslagsværk, et Mario-inspireret bilspil ved navn Andeby Karts – eller hvad med Andeby som et ”open world”-spil à la Grand Theft Auto?

Tre stærke historier om virus, software og hackere

Foruden ovenstående er de fire blade naturligvis også propfyldt med sjove historier, der alle har deres udspring i computeruniverset. Således kan man i det første nummer læse en hæsblæsende historie om Anders og ungerne, der bekæmper en særligt destruktiv virus i en virtual reality-verden.

Desuden er der historien om Onkel Joakims suveræne sikkerhedssoftware, som han i vanlig iver efter flere penge sælger til et andet medlem af Milliardærklubben – uden at spekulere over risikoen ved at give slip på den kode, der har til formål at sikre hans dyrebare pengetank.

Endelig er der historien om Mickey Mouse og hans jagt på IQ-Hackerne, der vil overtage hele verden. Efter et fejlslagent forsøg på at hverve det matematiske geni Allan, sørger de for, at han bliver uskyldigt dømt og smidt i fængsel. En finurlig reference til en af computervidenskabens største pionerer, Alan Turing, der ligeledes blev uskyldigt dømt – om end under ganske andre omstændigheder. Mickey tager kampen op mod hackerne, og med hjælp fra Politimester Striks får han selvfølgelig skovlen under dem.

I programmeringstemaets andet blad, som udkommer den 21. april, kan man læse en skæg historie om Anders Ands egen deltagelse i en app-konkurrence.

Anders And-bladet kan meget mere end blot at underholde

Gitte Hoffmann Hansen, som er marketingchef ved Anders And-bladets udgiver, Egmont Publishing, ser et stort potentiale i programmeringstemaet:

”Med det aktuelle tema er jeg sikker på, at vi får vækket en nysgerrighed omkring programmering hos rigtig mange børn, både gennem programmeringsskolen og den store app-konkurrence. Og vores mål med temaet er netop at stimulere børns lyst til at lære at programmere og dermed gøre dem mere kreative og øge deres evner til at løse komplicerede problemer. Så selv om Anders And-bladets ypperste formål er at servere sjove og spændende historier for vores mange læsere, så er et tema som dette et fantastisk eksempel på, at bladet samtidig kan så meget mere end blot at underholde.”

Det første nummer i programmeringstemaet, Anders And & Co. nr. 15, udkommer som nævnt i dag, torsdag den 14. april. De tre øvrige numre udkommer de følgende tre torsdage.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere