Københavnerne sparer penge på mobilparkering

Københavns Kommune har indført nyt digitalt parkeringssystem, som betyder, at halvdelen af p-automaterne i København bliver udskiftet med infostandere. Allerede to måneder efter omstillingen til det nye system er betaling af parkering med mobilen steget markant. Med mobilparkering betaler man kun for den tid man parkerer, så der er gode penge at spare .

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Københavnerne dropper p-billetten og kører i stigende grad rundt med parkeringsautomaten i lommen. Siden Københavns Kommune den 9. februar startede implementeringen af ny digital parkeringsstrategi, som bl.a. betyder, at halvdelen af byens p-automater bliver udskiftet med infostandere, har en stor del af de københavnske billister droppet spadsereturen til p-automaten, hvor man kan betale med mønter og kreditkort, og betaler i stedet for parkering med mobilen.

I marts steg antallet af tilmeldinger til EasyParks parkeringsapp, der dækker samtlige offentlige parkeringspladser i Københavns Kommune, med 312 procent sammenlignet med marts sidste år. Særligt i indre by er stigningen markant. Her har over 500 procent flere billister downloadet appen, tilmeldt sig og startet deres første parkering umiddelbart efter.

Stigningen viser ifølge Lasse Barsholm, adm. direktør i virksomheden EasyPark, som har specialiseret sig i mobile betalingsløsninger af parkering, hvordan de københavnske billister er omstillingsparate, når der sker ændringer på parkeringsområdet.

”Smartphones er blevet allemandseje, og en mobilbetalingsløsning er populær, fordi det er nemt. Samtidigt har folk opdaget, at det er sikkert, og vi føler os i højere grad trygge ved at betale med mobilen. For parkering tilbyder mobilen – i forhold til betalingsautomaterne – desuden den ekstra fordel, at man let kan forlænge sin parkering, hvis besøget trækker ud og stoppe parkeringen, når man forlader parkeringspladsen og dermed kun betale præcis for den tid, man har parkeret, ” siger Lasse Barsholm.

”Betaling for parkering er en såkaldt low involvement service og brugere vil ofte tage stilling til, hvordan det skal udføres en gang for alle og opbygge en vaneadfærd omkring det. De gider ikke løbende at forholde sig til nye og andre måder at betale for parkering på – så længe den først valgte løsning er på markedet. Jeg tror nu nok, at de fleste, der idag benytter automaterne, ved, at det er muligt at betale parkering med mobilen. Nu udskifter Københavns Kommune deres p-automater, og parkanterne skal nu indtaste nummerpladen og sætte sig ind i et nyt betalingsflow. Når de nu alligevel skal bruge to minutter på at lære noget nyt, så tror jeg, at mange vælger at bruge tiden på at sætte sig ind i betaling via mobilen, hvilket giver flere fordele og i øvrigt kan benyttes i resten af landet," siger Lasse Barsholm.

Men appen er ikke blot en nem løsning til betaling af parkering. Ifølge Lasse Barsholm kan digitale betalingsløsninger for parkering være med til at optimere det trafikale flow i storbyer som København, fordi tiden, vi bruger på at søge efter ledige p-pladser, er med til at skabe trængsel. Flere analyser viser, at op mod en tredjedel af trafikken i storbyerne skyldes bilister, som søger efter parkeringspladser.

”Mobilparkering er er godt eksempel på, hvordan man bruger den digitale udvikling til gavn for alle. Ikke alene yder det en bedre parkeringsoplevelse for byens trafikanter. Det åbner samtidigt op for en række muligheder for byudvikling, herunder et mere smidigt og intelligent transportnetværk, fordi vi får et bedre indblik i billisternes adfærd. Det kan i sidste ende være med at sikre en mere effektiv kørsel – særligt i trængte områder som i bymidten, hvor et velfungerede parkeringssystem betyder meget for miljøet og handelslivet i byen, ” siger Lasse Barsholm.

Event: SAP Excellence Day 2026

It-løsninger | Nordhavn

Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

24. februar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S