Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Københavnerne sparer penge på mobilparkering

Københavns Kommune har indført nyt digitalt parkeringssystem, som betyder, at halvdelen af p-automaterne i København bliver udskiftet med infostandere. Allerede to måneder efter omstillingen til det nye system er betaling af parkering med mobilen steget markant. Med mobilparkering betaler man kun for den tid man parkerer, så der er gode penge at spare .

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Københavnerne dropper p-billetten og kører i stigende grad rundt med parkeringsautomaten i lommen. Siden Københavns Kommune den 9. februar startede implementeringen af ny digital parkeringsstrategi, som bl.a. betyder, at halvdelen af byens p-automater bliver udskiftet med infostandere, har en stor del af de københavnske billister droppet spadsereturen til p-automaten, hvor man kan betale med mønter og kreditkort, og betaler i stedet for parkering med mobilen.

I marts steg antallet af tilmeldinger til EasyParks parkeringsapp, der dækker samtlige offentlige parkeringspladser i Københavns Kommune, med 312 procent sammenlignet med marts sidste år. Særligt i indre by er stigningen markant. Her har over 500 procent flere billister downloadet appen, tilmeldt sig og startet deres første parkering umiddelbart efter.

Stigningen viser ifølge Lasse Barsholm, adm. direktør i virksomheden EasyPark, som har specialiseret sig i mobile betalingsløsninger af parkering, hvordan de københavnske billister er omstillingsparate, når der sker ændringer på parkeringsområdet.

”Smartphones er blevet allemandseje, og en mobilbetalingsløsning er populær, fordi det er nemt. Samtidigt har folk opdaget, at det er sikkert, og vi føler os i højere grad trygge ved at betale med mobilen. For parkering tilbyder mobilen – i forhold til betalingsautomaterne – desuden den ekstra fordel, at man let kan forlænge sin parkering, hvis besøget trækker ud og stoppe parkeringen, når man forlader parkeringspladsen og dermed kun betale præcis for den tid, man har parkeret, ” siger Lasse Barsholm.

”Betaling for parkering er en såkaldt low involvement service og brugere vil ofte tage stilling til, hvordan det skal udføres en gang for alle og opbygge en vaneadfærd omkring det. De gider ikke løbende at forholde sig til nye og andre måder at betale for parkering på – så længe den først valgte løsning er på markedet. Jeg tror nu nok, at de fleste, der idag benytter automaterne, ved, at det er muligt at betale parkering med mobilen. Nu udskifter Københavns Kommune deres p-automater, og parkanterne skal nu indtaste nummerpladen og sætte sig ind i et nyt betalingsflow. Når de nu alligevel skal bruge to minutter på at lære noget nyt, så tror jeg, at mange vælger at bruge tiden på at sætte sig ind i betaling via mobilen, hvilket giver flere fordele og i øvrigt kan benyttes i resten af landet," siger Lasse Barsholm.

Men appen er ikke blot en nem løsning til betaling af parkering. Ifølge Lasse Barsholm kan digitale betalingsløsninger for parkering være med til at optimere det trafikale flow i storbyer som København, fordi tiden, vi bruger på at søge efter ledige p-pladser, er med til at skabe trængsel. Flere analyser viser, at op mod en tredjedel af trafikken i storbyerne skyldes bilister, som søger efter parkeringspladser.

”Mobilparkering er er godt eksempel på, hvordan man bruger den digitale udvikling til gavn for alle. Ikke alene yder det en bedre parkeringsoplevelse for byens trafikanter. Det åbner samtidigt op for en række muligheder for byudvikling, herunder et mere smidigt og intelligent transportnetværk, fordi vi får et bedre indblik i billisternes adfærd. Det kan i sidste ende være med at sikre en mere effektiv kørsel – særligt i trængte områder som i bymidten, hvor et velfungerede parkeringssystem betyder meget for miljøet og handelslivet i byen, ” siger Lasse Barsholm.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere