Københavnerne sparer penge på mobilparkering

Københavns Kommune har indført nyt digitalt parkeringssystem, som betyder, at halvdelen af p-automaterne i København bliver udskiftet med infostandere. Allerede to måneder efter omstillingen til det nye system er betaling af parkering med mobilen steget markant. Med mobilparkering betaler man kun for den tid man parkerer, så der er gode penge at spare .

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Københavnerne dropper p-billetten og kører i stigende grad rundt med parkeringsautomaten i lommen. Siden Københavns Kommune den 9. februar startede implementeringen af ny digital parkeringsstrategi, som bl.a. betyder, at halvdelen af byens p-automater bliver udskiftet med infostandere, har en stor del af de københavnske billister droppet spadsereturen til p-automaten, hvor man kan betale med mønter og kreditkort, og betaler i stedet for parkering med mobilen.

I marts steg antallet af tilmeldinger til EasyParks parkeringsapp, der dækker samtlige offentlige parkeringspladser i Københavns Kommune, med 312 procent sammenlignet med marts sidste år. Særligt i indre by er stigningen markant. Her har over 500 procent flere billister downloadet appen, tilmeldt sig og startet deres første parkering umiddelbart efter.

Stigningen viser ifølge Lasse Barsholm, adm. direktør i virksomheden EasyPark, som har specialiseret sig i mobile betalingsløsninger af parkering, hvordan de københavnske billister er omstillingsparate, når der sker ændringer på parkeringsområdet.

”Smartphones er blevet allemandseje, og en mobilbetalingsløsning er populær, fordi det er nemt. Samtidigt har folk opdaget, at det er sikkert, og vi føler os i højere grad trygge ved at betale med mobilen. For parkering tilbyder mobilen – i forhold til betalingsautomaterne – desuden den ekstra fordel, at man let kan forlænge sin parkering, hvis besøget trækker ud og stoppe parkeringen, når man forlader parkeringspladsen og dermed kun betale præcis for den tid, man har parkeret, ” siger Lasse Barsholm.

”Betaling for parkering er en såkaldt low involvement service og brugere vil ofte tage stilling til, hvordan det skal udføres en gang for alle og opbygge en vaneadfærd omkring det. De gider ikke løbende at forholde sig til nye og andre måder at betale for parkering på – så længe den først valgte løsning er på markedet. Jeg tror nu nok, at de fleste, der idag benytter automaterne, ved, at det er muligt at betale parkering med mobilen. Nu udskifter Københavns Kommune deres p-automater, og parkanterne skal nu indtaste nummerpladen og sætte sig ind i et nyt betalingsflow. Når de nu alligevel skal bruge to minutter på at lære noget nyt, så tror jeg, at mange vælger at bruge tiden på at sætte sig ind i betaling via mobilen, hvilket giver flere fordele og i øvrigt kan benyttes i resten af landet," siger Lasse Barsholm.

Men appen er ikke blot en nem løsning til betaling af parkering. Ifølge Lasse Barsholm kan digitale betalingsløsninger for parkering være med til at optimere det trafikale flow i storbyer som København, fordi tiden, vi bruger på at søge efter ledige p-pladser, er med til at skabe trængsel. Flere analyser viser, at op mod en tredjedel af trafikken i storbyerne skyldes bilister, som søger efter parkeringspladser.

”Mobilparkering er er godt eksempel på, hvordan man bruger den digitale udvikling til gavn for alle. Ikke alene yder det en bedre parkeringsoplevelse for byens trafikanter. Det åbner samtidigt op for en række muligheder for byudvikling, herunder et mere smidigt og intelligent transportnetværk, fordi vi får et bedre indblik i billisternes adfærd. Det kan i sidste ende være med at sikre en mere effektiv kørsel – særligt i trængte områder som i bymidten, hvor et velfungerede parkeringssystem betyder meget for miljøet og handelslivet i byen, ” siger Lasse Barsholm.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S