Game of Thrones-premieren fik mobilnettet til at gløde

Game of Thrones-premieren satte sine tydelige spor hos Telia, som kunne registrere en stigning i datatrafikken til og fra HBO på hele 200 procent klokken 20:00 sammenlignet med sidste mandag. Trafikken klokken 03:00, da afsnittet blev frigivet, var mere end 3,5 gange så høj som sidste mandag.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Det første afsnit af den længe ventede 6. sæson af successerien Game of Thrones fik premiere tidlig mandag morgen klokken 03:00 dansk tid via streamingtjenesten HBO, og spillet om magten og jerntronen i Westeros’ syv kongedømmer gik ikke ubemærket hen:
Procentuel sammenligning af HBO-datatrafik i Telias netværk (man. d. 25. apr. vs. man. d. 18. apr.).

”Game of Thrones er en af de absolut mest populære serier hos HBO, og der er mange kunder, der faktisk specifikt nævner den, når de står i vores butikker og skal vælge tjeneste til deres abonnement. Vi ser tydeligt på tallene i netværket, at der faktisk er tale om dedikerede fans, som holder sig vågne for at være blandt de allerførste til at se det nye afsnit herhjemme,” siger Christoph Nørgaard, privatkundedirektør i Telia.

Den totale mængde af datatrafik til og fra HBO i Telias mobilnetværk steg desuden med intet mindre end 114 %, når man sammenligner døgnet i går med døgnet den 18. april, og markerer således en mere end fordobling af trafikken.
HBO-datatrafik (volumen) man. d. 25. apr. sammenlignet med man. d. 18. apr.

”Det er et normalt mønster, vi ser på grafen, hvor vi ser trafik allerede fra morgenstunden, hvor danskerne udnytter pendlertiden til at lade sig underholde, og når klokken slår 20:00, har forældrene tid til at hygge sig på sofaen med en serie, efter børnene er lagt i seng. Men hvad, der ikke er normalt ved mandagen i går, er mængden af datatrafik til og fra HBO. Vi ser tydeligt, hvordan der dagen igennem genereres mere trafik i netværket,” siger Christoph Nørgaard.

Alle tal er aggregeret, anonymiseret data målt i Telias netværk og er ikke muligt at tilknytte enkelte personer.

Vi er Telia Company, den nye generation af teleselskab. Vores 26.000 talentfulde kollegaer servicerer hver dag millioner af kunder i en af verdens mest teknologimodne regioner. Med en stærk tele-infrastruktur er vi samlingspunkt for det digitale økosystem, som hver dag gør det muligt for private, virksomheder og samfund at følge lige præcis det, som giver allermest mening for netop dem – på deres egne betingelser. Med hovedkvarter i den nordiske region – epicenter for innovation og teknologi - er vi klar til at forandre branchen og bringe hele verden endnu tættere på vores kunder

Læses lige nu

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead End User Services

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Rambøll Management Consulting

    Senior Software Engineer

    Midtjylland

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S