Køb bilen billigere på nettet

Der er penge at spare, hvis man køber bilen over nettet, og i følge ny undersøgelse er danskerne klar til at købe deres nye køretøj med et klik.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Hver fjerde dansker vil gerne købe en fabriksny bil på internettet. Det viser en helt ny YouGov-undersøgelse lavet på vegne af AutoOffer, der spår, at op til hver femte nye bil vil blive handlet på nettet inden for et par år. Fremtidsforsker ser en stigende tendens, der på sigt vil forvandle de fysiske bilforhandlere til rene showrooms.

Danskernes shopping foregår i stigende grad på nettet, og nu er det ikke kun bøger, tøj og rejser, vi er klar til at putte i den digitale indkøbskurv. Turen er nemlig kommet til bilkøbet, som for mange danskere er den anden største købsbeslutning i livet – kun overgået af boligkøbet.

I en ny YouGov-undersøgelse lavet på vegne af onlineportalen AutoOffer er danskerne blevet spurgt om deres forhold til bilkøb. Her svarer hver fjerde (25 pct.) ja eller måske til spørgsmålet om, hvorvidt de kunne finde på at købe en fabriksny bil på internettet.

Ifølge AutoOffer skal det høje tal ses som et udtryk for, at digitaliseringen endelig har ramt bilbranchen:

”Alle brancher bliver i disse år digitaliseret, og nu er det langt om længe blevet bilbranchens tur. Og det tyder på, at forbrugerne har fået øjnene op for de digitale fordele. Dette ser vi også i fx Tyskland, hvor 10 procent af alle fabriksnyebiler sidste år blev solgt på internettet.” siger Søren Malmskov, der er CEO i AutoOffer.

Bliver ligesom at købe tøj

Klaus Æ. Mogensen, der er fremtidsforsker fra Institut for Fremtidsforskning, mener, at køb af fabriksnye biler på internettet er en tendens, som kun vil vokse i fremtiden. Det skyldes blandt andet, at biler er en standardvare:

”Forbrugerne er ikke afhængige af at købe en vare som en ny bil, der hvor de prøver den. Jeg tror derfor, at køb af biler bliver som at købe et par nye bukser: Du prøver dem i butikken, men går på internettet for at finde den bedste pris. Det betyder selvfølgelig også, at nogle af de fysiske bilforhandlere på længere sigt vil blive omdannet til rene showrooms,” forklarer Klaus Æ. Mogensen.

Hver femte bil vil blive solgt med et klik

AutoOffer mærker tydeligt den stigende interesse for online bilkøb og har i løbet af det sidste kvartal oplevet en tredobling af webtrafikken og en firdobling af salget. Onlinevirksomheden spår, at hver femte fabriksnye bil i fremtiden vil blive handlet online.

”Det er vores mål at stå for 20 pct. af det private bilsalg i Danmark om tre år. Og hvis udviklingen fortsætter sådan, som det ser ud i dag, så er vi allerede godt på vej,” slutter Søren Malmskov.

AutoOffer blev grundlagt i 2013 af CEO og adm. direktør Søren Malmskov og er en onlineplatform, hvor forbrugere kan bestille deres nye bil til god pris og få den leveret gratis til døren. Ved at købe bilen online kan man spare penge, da der i forvejen er indgået rabataftaler med leverandørerne. I 2014 modtog AutoOffer en kapitalindsprøjtning, så den danske start-up-virksomhed kunne realisere sin portal. Virksomheden modtog i 2015 endnu en investering fra BOREAN Innovation samt en privat investor. AutoOffer har i dag samarbejdsaftaler med bilforhandlere i hele Danmark og har siden lanceringen af den nye onlineplatform oplevet hastig vækst. Læs mere på www.autooffer.dk.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1008 CAWI-interview med danskere i alderen 18-74 år, i perioden 7.-8. marts 2016

 

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job