Dansk chat-robot hjælper dig med at finde bolig via Messenger

Lille Aarhusiansk startup er først med dansksproget chatbot, baseret på ny Facebook teknologi.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.



I fremtiden behøver der ikke længere sidde en kundeservicemedarbejder ved tasterne for at besvare danskernes henvendelser på Facebook. Kodyl ApS, et lille Aarhusiansk startup, har nemlig, som de første, lanceret en dansksproget chatbot, som brugere på personlig vis kan interagere med.

Det lille Aarhusianske startup, Kodyl ApS, har udviklet en chatbot, som kan hjælpe danskerne med at finde en bolig. Den er den første af sin slags på dansk, og er baseret på natural language processing teknologi , der udmærker sig ved at kunne tolke og forstå hensigten med fritekst.

Med chatbotten kan Kodyl ApS derfor kommunikere direkte til deres brugere med en blanding af kunstig intelligens og personlig interaktion.

“Vi har tidligere set simple chatbots, som kan tolke og forstå simple kommandoer. Det nye er, at du kan interagere med vores chatbot, som var det et menneske og så er det den første dansksprogede chatbot”, fortæller Daniel Juhl, som står i spidsen for projektet.
Fra ord til handling på 3 dage

Chatbotten er et resultat af et 3 dages internt hackathon, hvor Daniel Juhl og hans udviklere Martin Kure og Kenneth Mathias Pedersen, arbejdede intensivt på projektet. Det blev sat i værks allerede samme dag, som det danske sprog blev tilføjet til Facebooks natural language processing værktøj i beta version: “Det var oplagt for os at gå i gang med det samme, da vi gennem en af vores kerneforretninger på lejeboligmarkedet, får massevis af henvendelser fra boligsøgende. Faktisk foregår størstedelen af kommunikationen med brugere der, og det var derfor meget interessant for os som et lille startup at forsøge at strømline noget af kommunikationen der”

Ikke en afløser for kundeservice

Ifølge Daniel Juhl handler det dog ikke kun om at strømline kommunikationen, men også om at højne serviceniveauet: “Vi betragter det som en service, at folk kan få svar på deres personlige henvendelser inden for et splitsekund, hvilket vi på ingen måde ville kunne følge med til manuelt” . Daniel Juhl understreger dog, at hensigten med chatbotten ikke er, at den helt skal afløse kunderservice medarbejderne, men blot håndtere de typiske henvendelser:

“Vi oplever, at omtrent 80 procent af de henvendelser, som vi får, drejer sig om de samme ting, og dem kan chatbotten løse. I de tilfælde, hvor den ikke kan det, så er det selvfølgelig fortsat meningen at vores dygtige kundeservice medarbejdere skal tage over og hjælpe”.
Chatbot hjælper dig med at finde bolig

Chatbotten er udviklet til at hjælpe boligsøgende med at finde en bolig på lejeboligmarkedet, og er i første omgang lanceret gennem Kodyl ApS’ kerneforretning den populære boligportal Akutbolig.dk, men teknologien kan i princippet bruges inden for en hvilken som helst branche. I øjeblikket handler det for Kodyl ApS om at fortsat at teste og forbedre chatbotten på lejeboligmarkedet, men på sigt er det meningen, at Kodyl ApS også vil afsøge muligheden for at arbejde med chatbotten på andre markeder, fortæller Daniel Juhl.

For at sikre høj kvalitet har Facebook valgt at begrænse muligheden for at gå live med en chatbot via Facebook Messenger. Det er først efter en manuel validering og godkendelse, at ens chatbot får lov at kommunikere med brugerne ­ hvilket det lille aarhusianske startups chatbot netop er blevet godkendt til.

Sådan fungerer det:

Du kan fra i dag starte en chat med Akutbolig.dk via Facebook Messenger, som du ville med dine venner og straks få svar på din personlige henvendelse. Hvis du eksempelvis skriver, at du leder efter en bolig i Aalborg, så vil du eksempelvis blive spurgt om, hvor meget du har mulighed for at betale i husleje og hvor mange værelser du ønsker, og dernæst vil du blive henvist til de boliger, som passer til dine krav. Du kan også skrive flere af dine kriterier i samme besked, og hvis der ikke er nogle boliger, der matcher dine krav, foreslår chatbotten dig at ændre i dine krav eller tilbyder at kontakte dig, hvis der dukker nogle nye boliger op, der gør.

Prøv chatbotten her: m.me/AkutBolig

Dansk Fundamental Metrologi A/S

IT Specialist with Expertise in Microsoft Technologies and Programming

Københavnsområdet

Politiets Efterretningstjeneste

DevOps Softwareudvikler i PET

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Linux Operations Engineer

Midtjylland

Annonceindlæg fra Kingston Technology

Vi låser vores hjem, så hvorfor beskytter vi ikke vores digitale liv?

Beskyttelsen af dine personlige og fortrolige data i den digitale tidsalder starter med betroede krypteringsløsninger.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S