Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Tjek om du betaler for meget i mobilabonnement

Et nyt pristjek, foretaget af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, gør det nemt at se om du kan spare penge på mobilabonnementet.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

En person på 28 år, der bor i Aarhus og har valgt områdets dyreste teleselskab, kan mere end halvere sin mobilregning blot ved at skifte selskab. Det viser en undersøgelse, som Wilke har lavet for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Besparelsen ved at skifte fra dyreste til billigste selskab er 55 procent, svarende til 1.320 kroner årligt eller 110 kr., om måneden. Et tjek af mobilregningen kan derfor i bedste fald give en billet til biografen eller noget andet godt hver måned. Besparelsen er beregnet på et abonnement, der indeholder mindst fem timers tale og fem gigabyte data samt fri sms og mms. Priserne svinger fra 89 til 199 kroner om måneden.

”Vores pristjek viser store udsving i prisen på mobiltelefoni, så der vil ofte være noget at komme efter. Vi ved, det kan være svært at vurdere, om der er brug for én eller fire gb data. På den offentlige forbrugerportal, Forbrug.dk, har vi en guide til dem, der vil give mobilabonnementet et tjek.” siger Niels Beier, vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Forudsætningen for, at du kan vælge det mobilabonnement, som er bedst for netop dig, er, at du kender dit behov. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen råder forbrugerne til at gøre sig klart, hvad de har brug for af taletid og data.

Du kan se, præcist hvor meget du taler på din telefonregning eller på dit mobilselskabs selvbetjening. På telefonen kan du også se dit dataforbrug fordelt på måneder.

”Du behøver ikke vælge mobilselskab i blinde, og det er slet ikke sikkert, du behøver skifte selskab. Måske dit nuværende tilbyder en bedre og billigere løsning, end den det solgte, da du i sin tid tegnede abonnementet,” siger Niels Beier.

”Det vil være en god ide, at vælge noget, der rammer tæt på det, du plejer at forbruge af data og taletid. Hvis du køber et alt for stort abonnement, betaler du måned efter måned lidt ekstra uden at få noget for de penge” fortsætter han.

Ud over tale og data kan det være relevant at se på andre faktorer, når du vælger mobilabonnement. Måske kan du samle hele familiens telefoni og dermed opnå en samlet, billigere pris. Måske abonnerer du også på en streamingtjeneste, som hos nogle er inkluderet i abonnementet. Eller du har behov for udlandstelefoni, hvor nogle selskaber har særlige tilbud.

Wilke har indhentet priser til undersøgelsen fra i alt 26 selskaber, der tilbyder abonnementspakker med data og taletid til testpersonen bosiddende i Aarhus. Priserne er indsamlet i maj-juni 2016.

Læs forbrug.dk’s guide til mobiltelefoni

Se pristjekket af mobiltelefoni

Værd at overveje, når du vælger mobilabonnement:

Hvad er dit normale forbrug målt i tale og data?
Har du behov for andre tjenester end tale og data?
Fx streaming, udlandstelefoni eller telefoni til hele familien.
Brug evt. en prisportal til at sammenligne priser. Vær opmærksom på, om portalen omfatter alle selskaber.
Er der andre forhold, der har betydning for abonnementes pris, fx gebyrer?
Hvordan er dækningen i det område, du plejer at bruge mobilen i – hos de selskaber, du overvejer at tegne abonnement hos?




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hvordan understøtter du den samlede værdikæde og skaber den optimale kundeoplevelse i engros eller retail?

Vi stiller skarpt på mulighederne for at optimere alle led på tværs af din værdikæde og tilhørende salgskanaler samtidigt med, at du styrker både indtjeningen og kundeoplevelsen. Du får inspiration til, hvordan du kan arbejde med at binde salgskanaler sammen og sikre, at der er styr på den bagvedliggende logistik, produkt- og stamdata, prissætning services osv.

29. november 2023 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

05. december 2023 | Læs mere


Teknologien bliver den næste konkurrencedefinerende slagmark – sådan forbereder du dig

Få bud på, hvordan du kan tænke IT-planlægning som en løbende strategisk proces frem for noget, der foregår fra enkeltprojekt til enkeltprojekt. Herunder hvordan strategisk brug af IT giver dig et stærkt grundlag for at orkestrere kundeoplevelser, kunderelevans og produktivitetsforbedringer.

06. december 2023 | Læs mere