Tjek om du betaler for meget i mobilabonnement

Et nyt pristjek, foretaget af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, gør det nemt at se om du kan spare penge på mobilabonnementet.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

En person på 28 år, der bor i Aarhus og har valgt områdets dyreste teleselskab, kan mere end halvere sin mobilregning blot ved at skifte selskab. Det viser en undersøgelse, som Wilke har lavet for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Besparelsen ved at skifte fra dyreste til billigste selskab er 55 procent, svarende til 1.320 kroner årligt eller 110 kr., om måneden. Et tjek af mobilregningen kan derfor i bedste fald give en billet til biografen eller noget andet godt hver måned. Besparelsen er beregnet på et abonnement, der indeholder mindst fem timers tale og fem gigabyte data samt fri sms og mms. Priserne svinger fra 89 til 199 kroner om måneden.

”Vores pristjek viser store udsving i prisen på mobiltelefoni, så der vil ofte være noget at komme efter. Vi ved, det kan være svært at vurdere, om der er brug for én eller fire gb data. På den offentlige forbrugerportal, Forbrug.dk, har vi en guide til dem, der vil give mobilabonnementet et tjek.” siger Niels Beier, vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Forudsætningen for, at du kan vælge det mobilabonnement, som er bedst for netop dig, er, at du kender dit behov. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen råder forbrugerne til at gøre sig klart, hvad de har brug for af taletid og data.

Du kan se, præcist hvor meget du taler på din telefonregning eller på dit mobilselskabs selvbetjening. På telefonen kan du også se dit dataforbrug fordelt på måneder.

”Du behøver ikke vælge mobilselskab i blinde, og det er slet ikke sikkert, du behøver skifte selskab. Måske dit nuværende tilbyder en bedre og billigere løsning, end den det solgte, da du i sin tid tegnede abonnementet,” siger Niels Beier.

”Det vil være en god ide, at vælge noget, der rammer tæt på det, du plejer at forbruge af data og taletid. Hvis du køber et alt for stort abonnement, betaler du måned efter måned lidt ekstra uden at få noget for de penge” fortsætter han.

Ud over tale og data kan det være relevant at se på andre faktorer, når du vælger mobilabonnement. Måske kan du samle hele familiens telefoni og dermed opnå en samlet, billigere pris. Måske abonnerer du også på en streamingtjeneste, som hos nogle er inkluderet i abonnementet. Eller du har behov for udlandstelefoni, hvor nogle selskaber har særlige tilbud.

Wilke har indhentet priser til undersøgelsen fra i alt 26 selskaber, der tilbyder abonnementspakker med data og taletid til testpersonen bosiddende i Aarhus. Priserne er indsamlet i maj-juni 2016.

Læs forbrug.dk’s guide til mobiltelefoni

Se pristjekket af mobiltelefoni

Værd at overveje, når du vælger mobilabonnement:

Hvad er dit normale forbrug målt i tale og data?
Har du behov for andre tjenester end tale og data?
Fx streaming, udlandstelefoni eller telefoni til hele familien.
Brug evt. en prisportal til at sammenligne priser. Vær opmærksom på, om portalen omfatter alle selskaber.
Er der andre forhold, der har betydning for abonnementes pris, fx gebyrer?
Hvordan er dækningen i det område, du plejer at bruge mobilen i – hos de selskaber, du overvejer at tegne abonnement hos?

Mere om samme emne

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job