Er de smarte ure et hit?

Analyserne er mildest talt forvirrende. Den ene fortæller at smartwatches er i vækst. Den anden at de flopper bravt. Fakta skal nok findes et sted imellem.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Smartwatches er ikke længere noget nyt, vildt og spændende. De fleste store mobilproducenter har haft smarte ure på markedet de sidste par år, så forbrugerne har haft til til at finde ud om det er noget for dem.

At dømme ud fra et helt uvidenskabeligt blik på mængden af smartwatches i gadebilledet og hos bekendtskabskredsen, er svaret snarere et tøvende "njarh" end et rungende "jaaah".

Men det man jo ikke rigtig basere noget på. Det burde være muligt at få mere konkrete svar, hvis man ikke kigger på salgstallene.

Men her bliver billedet bare endnu mere forvirrende. For mens IDC netop har udsendt en rapport, der fortæller, at markedet er skrumpet med over 50 percent det seneste år, fortæller en anden rapport fra firmaet Canalys, at markedet er gået op med 60 procent. 

Der er mange ting, som kan have indflydelse på tallene. Den nylige lancering af Apple Watch Series 2 og det forudgående dyk i salget af Apple Watch 1 kan skubbe tallene i den ene eller anden retning, mens Smartwatch-kategorien kan defineres bredere eller smallere hos det ene og det andet analysebureau.

Men det forklarer stadig ikke at forskellen er så stor.

Så lige nu er det faktisk ikke til at hitte rede i om smarturene er et hit eller ej. Det bedste svar du kan få, er måske ved at spørge dig selv, "kunne jeg selv finde på at løbe et smartwatch"? Nåmen, kunne du? Lad os høre dit i kommentarfeltet herunder ...

 

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil