Fremtidens selfie er ikke bare et selvportræt

Sony giver 10 bud på nye måder du kommer til at bruge selfies på - fra online-banking og shopping til kommunikation med lægen.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Sony Mobile har i samarbejde med fremtidsforskeren Ian Pearson lavet en undersøgelse med 6.500 personer i Europa for at afdække, hvad den næste udvikling inden for selfie-fænomenet bliver, og hvilke nye muligheder selfies kommer til at medbringe i fremtiden. Ifølge rapporten skal vi forberede os på, at selfies får langt større betydning for vores hverdag, end vi hidtil har set.

I samarbejde med Ian Pearson har Sony Mobile undersøgt forskellige brancher, der sandsynligvis kommer til at inkorporere selfies, og mobilfotografering generelt, som en del af forretningen i fremtiden. De potentielle muligheder for selfies er ret omfattende og vil revolutionere en bred vifte af brancher– alt fra forlystelsesparker, shopping, online-banking og fitness til lægekonsultation, konkluderer rapporten, hvor de forskellige muligheder blev testet af på 6.500 europæiske forbrugere.

”Undersøgelsen har givet os en reel forståelse for, hvordan selfies og videoopkald har udviklet sig, og hvordan de kan være med til at ændre forskellige forretningsområder,” forklarer Morten Johansen, Marketing Manager fra Sony Mobile.

Her er de ti nye måder, vi kan forvente at bruge selfies på i den nærmeste fremtid:

1. Dating – Ifølge rapporten vil det i takt med teknologiens udvikling blive muligt at analysere alt fra pupiller til kropsholdning på et billede. Derfor kan selfies blive brugt til at afsløre, hvorvidt vores dates oprigtigt er interesserede eller ej.

2. Lægekonsultation - I fremtiden bliver det muligt at kommunikere med lægen gennem selfies og videoopkald. På denne måde kan vi spare både tid og slippe for unødvendige besøg hos lægen. Det eneste, det kræver, er, at man kan tage et billede i høj kvalitet af eksempelvis en skønhedsplet og derefter sende det direkte til lægen for at få vejledning om videre behandling.

3. Banking og betaling – Selfies vil blive brugt til ansigtsgenkendelse og som password til at logge på forskellige banksystemer. Rapporten viser, at næsten halvdelen af de 25-34-årige, der deltog i undersøgelsen, ville føle sig mere sikre, hvis de skulle bruge et ‘selfie-password’ til at logge på deres bank.

4. Fang spændingen - selfies i rutsjebanen – Når man i fremtiden besøger forlystelsesparker eller andet, kommer selfies i højere grad til at blive integreret i oplevelsen. Ifølge rapporten kan der i fremtiden blive indbygget telefonholdere i eksempelvis rutsjebaner, der sørger for at tage perfekte selfies undervejs i forlystelsen.

5. Fitness – Teknologien bag kunstig intelligens er frembrusende, og i fremtiden kommer kunstig intelligens og selfies til at gå hånd i hånd. Ved hjælp af selfies vil vi kunne lave kropsovervågning, som kan analysere vores træning og give tips til, hvordan bestemte øvelser og træning kan optimeres.

6. Skræddersyet tøj – Inden længe vil det blive muligt at tage 3D-billeder med vores smartphones. Denne funktion vil åbne op for nye muligheder, f.eks. kan vi tage et 3D-billede af vores krop, som vi kan bruge til at få skræddersyet tøj, der passer lige nøjagtigt til vores figur.

7. Shopping – Med mulighed for at tage 3D-billeder af vores krop vil vi i fremtiden også få mulighed for at rykke tøjbutikkens prøverum direkte ind i vores smartphone. Med et enkelt tryk på telefonen vil det være muligt at se, hvordan udvalgt tøj i forskellige farver ser ud og klæder os.

8. Social valuta – Selfies vil i fremtiden kunne omdannes til enhver form for valuta, og derved vil man kunne bruge dem som betalingsmiddel i stedet for entrebilletter, fingeraftryk eller andet, når man eksempelvis går i biografen eller besøger turistattraktioner. Hvis man desuden uploader billedet på sociale medier, vil man måske kunne få rabatter eller forskellige andre benefits, mens man er der.

9. Robotter og droner – De eventyrlystne kan se frem til at kunne tage selfies uden at sætte sig selv i fare. Det er allerede muligt at få droner til at tage billeder af os fra ekstreme vinkler styret af smartphonen, men i fremtiden vil man også kunne bruge robotter som stand-ins i farlige situationer til at tage selfies af dem selv. Efterfølgende kan du erstatte robotten på billedet med et billede af dig selv, så det ligner, at det er dig, der har taget selfien i den ekstreme situation.

10. Personlig sikkerhed - Der investeres i højere grad i ’Internet of Things’, og i fremtiden vil selfies kunne bruges som en del af sikkerheden og adgangen til eget hjem, bil eller på arbejdspladsen ved hjælp af ansigtsgenkendelse.

KMD A/S

SAP Senior konsulent

Nordjylland

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead End User Services

Københavnsområdet

Politiets Efterretningstjeneste

Sektionsleder til DevOps i PET

Københavnsområdet

Annonceindlæg fra Jyske Bank

Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S